تعیین مزد برای مداحی و روضه‌خوانی

به نام خدا

به انجمن عزاداری خوش آمدید.

این میزگرد برای تبادل نظر علمی در باره‌ی تعیین مزد برای مداحی و روضه‌خوانی است.

(لطفاً از نوشتن نظرات احساسی و بدون سند معتبر، پرهیز کنید)

طرح بحث:

تصویری در فضای مجازی منتشر شده که حاوی حدیثی است مبنی بر حرام بودن تعیین دستمزد توسط مداح و روضه‌خوان. در متن این تصویر آمده است:

تعیین صله حرام است؛

کلام سیدنا و مولانا الامام الصادق (سلام الله علیه) در باره «اجرت مادح»

جناب حنان بن سدیر بن حکیم بن صهیب ابوالفضل صیرفی (رحمه الله علیه) روایت می‌کنند؛ امام (سلام الله علیه) فرموودند: نوحه‌خوان باید شرط نکند از ابتداء که فلان مقدار می‌گیرد و این «خلاف» است. اجرت گرفتن با شرط کردن فرق دارد. هر چه به او دادند باید قبول کند که حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) لعن می‌کند آن کسی را که چنین کند و کسی که نوحه او را بشنود! تعیین صله از نظر امام ششم (سلام الله علیه) و بنا بر فتوای متقدمین علما از جمله شیخ طوسی، ابن حمزه، مفید، کلینی و راوندی «حرام» است و شیخ طوسی این را اجماع می‌داند.

منبع: نسخه‌ی خطی کتاب مهیج الاحزان، آقا شیخ حسن یزدی حائری

سؤالات این میزگرد:

۱. حدیثی که حضرت رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) لعن می‌کنند آن کسی که برای مداحی اجرت تعیین کند، در چه منابع حدیثی آمده است؟
۲. فتوای متقدمین در چه منابعی آمده است؟
۳. اجماع ادعایی شیخ طوسی (ره) در چه کتابی آمده است؟
۴. چرا بر طبق روایتی که در متن بالا منسوب به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) شده، حتی کسی که به مداحی شخصی گوش دهد که برای مداحی‌اش اجرتی تعیین کرده باشد، مورد لعن آن حضرت است؟
۵. فتوای مراجع تقلید کنونی در باره‌ی تعیین مزد برای مداحی و روضه‌خوانی چیست؟
۶. جدا از درستی یا نادرستی مطالب بالا، آیا به نظر شما، کار درستی است که بعضی مداحان و روضه‌خوانان، مزدشان را تعیین می‌کنند؟

شما می‌توانید با استفاده از جعبه‌ی زیر، به تمام یا بخشی از سؤالات بالا، پاسخ دهید و اگر سؤالی به نظرتان می‌رسد که دوست دارید در این میزگرد مطرح شود، آن را بیان نمایید.

هشدار: چون پاسخ‌های شما پس از ارسال، قابل ویرایش نیست، لطفاً قبل از ارسال، آنها را به دقت، مطالعه و ویرایش کنید.

2

 
 
 
2 نویسندگان
0 پاسخ‌ها
0 دنبال کنندگان
 
مرتب کردن بر اساس بیشترین بازخورد
مرتب کردن بر اساس داغ‌ترین دیدگاه
1 نویسندگان برتر
  مشترک شوید  
اشتراک برای:
ناشناس

سلام علیکم به افراد

اقایون وخانوم های محترم بنده حدود شش سالی هست که تفکرم به برنامه منهاج فردوسیان تغییر کرده صحبت اصلیم بابت ازدواج هست بنده دنبال خانومی میگردم که اصول وعقایدش اگر منهاجی باشد که خیلی عالی ولی اگر مذهبی در حد واجب حرام رعایت شود وپوشش مناسب وچهره آراسته خوبی داشته باشه اونم عالیه اگر هست به این آیدی در تلگرام پیام دهد تا ان شا الله با هم صحبت کنیم و آشنا شویم
ممنون ومتشکر

ایدی بنده
GALBSAFF@

حوراء

با توجه به اینکه این بحث تخصصی است بنده ترجیح میدم که نظری ندم.اما نظر مراجع حاضر دررابطه با پول گرفتن برای مداحی

گرفتن پول، اعانات و نذورات در مقابل نوحه‌سرایی برای امام حسین (ع) به وسیله مداحان چه حکمی دارد؟

امام خمینی:
نوحه‌سرایی در مجالس حضرت سیدالشهدا از اعظم قربات است و دریافت تبرعات و اعانات و نذورات مربوط به این کار مانعی ندارد.

آیت‌الله ملکوتی:
گرفتن اجرت برای ذکر فضائل و مصائب اهل‌بیت (ع) بلامانع است.

آیت‌الله العظمی سیستانی:
دریافت پول در مقابل مداحی كردن اشكال شرعی ندارد اما اگر اخلاص رعایت نشود و فقط به خاطر پول مداحی کنند از ثواب اخروی محروم می‌مانند و اشکال اخلاقی و معنوی دارد. در مورد طلب پول در قبال تبلیغ دین این نکته قطعی است که طلب پول هنگفت مذمت شده است. از امام صادق (ع) روایت شده: هر کس از راه علمش نان بخورد مستمند خواهد شد.

این حدیث در مورد کسانی است که تبلیغ دین را دکان قرار داده‌اند و مبالغ هنگفت طلب می‌کنند.
از امام صادق (ع) روایت شده: معلم برای مزد تعلیم نمی‌دهد اما اگر هدیه‌ای به او داده شود آن را قبول می‌کند.
نتیجه این که گرفتن پول توسط مداحان از صاحب مجلس اگر بدون شرط و تعیین مبلغ باشد هیچ اشکالی ندارد ولی اگر طلب پول متعارف کند با اخلاص سازگار نیست (برای شخص وی اشکال اخلاقی دارد) و اگر مبلغ هنگفت تعیین کند مذموم است (اشکال اخلاقی و اجتماعی دارد).

آیت‌الله نوری همدانی:
مانعی ندارد.

آیت‌الله علوی گرگانی:
تعیین قیمت قبل از مداحی از اخلاص این اعمال کم کرده و موجب کم شدن ثواب آن می‌شود و آلوده کردن مداحی برای اهل‌بیت (ع) با امور مادی هرگز کار شایسته‌ای نیست اما این موضوع نباید بهانه‌ای شود برای اینکه مردم از پرداخت اجرت مداح امتناع کرده و یا مزد مداح بر اساس شخصیت و جایگاه او لحاظ نشود و از طرفی نباید اجرت به گونه‌ای باشد که در نظر عرف مردم امری نامتعادل و نامتعارف جلوه کند. البته گرفتن پول توسط مداح فی‌نفسه گناه ندارد.

دفتر آیت‌الله خامنه‌ای:
هر چند تعیین نرخ برای این كار‌ها مناسب و شایسته نیست. اما گرفتن وجه، حالا بنده خدا منبری رفته مثلاً مداحی داشته مزدی می‌دهند وجهی می‌دهند پاكتی می‌دهند، گرفتن آن‌ها اشكالی ندارد و پیش‌تر هم گفتیم كه به هر حال مجالسی كه برای عزای معصومین و اباعبدالله حسین (ع) برپا می‌شود چه سخنران و چه روضه‌خوان یا به اصطلاح مداح، غرض اصلی‌اش این چیز‌ها نباید باشد تا آن اجر و ثواب عزاداری اباعبدالله (ع) (كه به تعبیر حضرت آقا و امام راحل از افضل قربات است و آدم ساز است) انشالله محفوظ بماند و بهره‌مند باشند.

حرف آخر

با توجه به نظر علمای دین می‌توان این‌طور جمع‌بندی کرد: پولی را که مداحان برای مداحی یا روضه‌خوانان برای ذکر مسائل دینی می‌گیرند اشکالی ندارد ولی نباید از آنچه که عرف است بیشتر باشد.

fa فارسی
X