شکر و کفر

به نام خدا
به انجمن آداب و سنن خوش آمدید.
این میزگرد برای تبادل نظر علمی در باره‌ی شکر و کفر است.
(لطفاً از نوشتن نظرات احساسی و بدون سند معتبر، پرهیز کنید)

طرح بحث:
یکی از آداب بسیار مهم و تأثیرگذار بر سبک زندگی، شکر و کفر است. شکر و کفر، نقطه‌ای است که عقل و دین، در باره‌ی آن به هم می‌رسند. این میزگرد را به بحث در رابطه با شکر و کفر اختصاص داده‌ایم، ما را با نظرات خوبتان یاری کنید.

سؤالات این میزگرد:
۱. چگونه شکر و کفر، هم عقلی است و هم دینی؟
۲. معنی دقیق شکر چیست؟
۳. معنی دقیق کفر چیست؟
۴. چه خاطره‌ای از شکر و کفر دارید؟
شما می‌توانید با استفاده از جعبه‌ی زیر، به تمام یا بخشی از سؤالات بالا، پاسخ دهید و اگر سؤالی به نظرتان می‌رسد که دوست دارید در این میزگرد مطرح شود، آن را بیان نمایید.
هشدار: چون پاسخ‌های شما پس از ارسال، قابل ویرایش نیست، لطفاً قبل از ارسال، آنها را به دقت، مطالعه و ویرایش کنید.

65

 
 
 
11 نویسندگان
54 پاسخ‌ها
2 دنبال کنندگان
 
مرتب کردن بر اساس بیشترین بازخورد
مرتب کردن بر اساس داغ‌ترین دیدگاه
3 نویسندگان برتر
  مشترک شوید  
اشتراک برای:
ناشناس

سلام علیکم
آیا برای حذف شدن قانون ۵۱۳ از جدول محاسبه ( به صفر رسیدن خانه های سیاه ) ٬ مهره ی مار کافیست ؟

امیرحسین حاجی پور

سلام علیکم . با داشتن مهره مار ٬ آیا نیازی به اربعین ده شکر داریم ؟

امیرحسین حاجی پور

سلام علیکم .
با شکر ٬ سریع تر می توان منهاجی شد یا با استقامت بر قوانین یا بهتر بگویم سخت گیری به خود در عمل به قوانین ؟

مثالی میزنم تا مطلب را بهتر برسانم . من کارگر بنایی هستم و صبح ها باید زود بیدار بشم و ۸ ساعت کار بنایی انجام بدم و همین باعث میشه که وقتی از کار بر می گردم بدنم تا حدودی خسته بشم و نشاط لازم برای اعمال عبادی را نداشته باشم و همین عدم نشاط کافی از من یک روحیه طلبکارانه ساخته بود که مانع بیدار شدن از سر شوقم در سحرگاه می شد . با خودم می گفتم دوباره فردا باید برم کار بنایی و خسته بشم ٬ شب هم که خواب کافی نداشتم و نمیشه بیدار بشم و از این مدل ذهنیت ها که اشتیاقم برای بیدار شدن و حتی سایر برنامه های عبادی طول روزم را از من گرفته بود . حسی داشتم که انگار از کسی یا چیزی بابت اوضاع زندگیم طلبکار هستم و قطعا این مدل زندگی ام توجیهی برای حرکت کند من در منهاج فردوسیان هست . تا اینکه بر اثر یک سری اتفاقات متوجه شدم که همه اشکال من از نارضایتی از وضع فعلی و شاکر نبودنم از شغلی که دارم هستش . تصمیم گرفتم رویه ام را تغییر دهم و علاوه بر رضایت ٬ با تمرکز بر جنبه های مثبت شغل و زندگی ام روحیه شکر گزاری را در خودم تقویت کنم . بعد چند روز متوجه شدم که دیگر اون روحیه طلبکارانه وجود نداره و حتی با خستگی و خواب کم هم اشتیاق لازم برای بیدار شدن را دارم
در نتیجه تصمیم گرفتم موقتا بخشی از قوانین ۷ تا ۱۰ را رها کنم و با تمرکز بر تمرین های مختلف این روحیه شکر گزاری را در خودم تقویت کنم و آرام آرام قوانین عملی منهاج فردوسیام را وارد زندگی ام کنم
حال با این توضیحاتی که دادم (عذر خواهی می کنم که طولانی شد) لطفا به سوال ابتدای متن بنده پاسخ دهید

امیرحسین حاجی پور

سلام علیکم
این را می دانیم که تقریبا تمام گرفتاری ها، بلاها و اتفاقات ناخوشایندی که گرفتار آن می شویم، نتیجه اعمال و گناهان ما و یا کفران نعمت ماست. مثلا داریم که گاهی گناهان روز مانع خواندن نماز شب می شود. با این وجود آیا اتفاق از دست رفتن نافله شب هم خیری دارد و می توان از مهره مار استفاده کرد در حالی که مجازات گناه ما بوده است؟ و اینکه راه تشخیص اتفاقاتی که نتیجه گناه یا کفر ماست از اتفاقاتی که امتحان الهی است، چیست؟

بوعلی

سلام علیکم
در پاسخ به سوالی نوشته اید: اما هر کس باید آنچه را که وظیفۀ خود می‌شناسد بجای آورد و هیچ چیزی را منسوب به تقدیر الهی نکند، بلکه کارها را از خوب و بد، به خود نسبت دهد.
۱. آیا این خلاف آیه ۷۹ سوره نساء نیست که خوبی ها را از جانب خدا می داند و بدی ها را از جانب ما؟

بوعلی

سلام علیکم .
چند روز پیش جنایت وحشیانه ای در مورد پسرعموم اتفاق افتاد که باعث مرگ مظلومانه وی شد . از همان ابتدای حادثه سعی کردم با تمرکز بز مهره مار از تمرکز و توجه بر نحوه حادثه که به شدت احساسم را منفی می کرد خودم را آزاد کنم . اما از آنجایی که پسر عموم بود در جامعه مورد هجوم سوالات و بحث های کنجکاوانه مردم قرار گرفتم و من که از پیگیری اخبار فرار می کردم از همه جوانب حادثه مطلع شدم و همین به شدت ذهنمو بهم ریخت . این روزها آرامشم را از دست داده ام . غم و غصه و خشم و نفرت ذهنمو به حدی درگیر کرده که هیچ تمرکزی بر برنامه ندارم .
نمی توانم بر خیر نهفته تمرکز کنم و ظاهر حادثه را نبینم . چه کار کنم که در حوادث حتی به ظاهر بدتر از این مهره مارم را گم نکنم ؟
و اینکه چه راه حل اورژانسی برای آرام شدن دارید ؟

امیرحسین حاجی پور

سلام علیکم .
اگر برخی فرصت های مهره مار را در طول روز از دست بدهیم , اشکالی دارد که مثلا اخر روز تمام اتفاقات روز گذشته را مرور کنیم و برای هرکدام شکرگزاری کنیم ؟

امیرحسین حاجی پور

سلام علیکم . آیا می توانیم در تکنیک مهره مار به جای شکر , با ایمان به اینکه رب العالمین در آن اتفاق خیری قرار داده است با زبان دعا از او بخواهیم آن خیر را برایمان آزاد کند ؟ و یا اینکه برای آزادسازی آن خیر هم شکر کنیم و هم دعا ؟

امیر حسین حاجی پور

سلام علیکم . بعد انتشار مهره مار در مورد شکر عمیق دچار مشکل شده ام . از طرفی در مهره مار نباید به ظاهر اتفاقات توجه کنیم و آن ها را به خوب و بد تقسیم کنیم از طرفی نعمت ها را اتفاقات خوب میدانم که باید شکر عمیق آن ها را به جا آورم . لطفا توضیح دهید که به چه ‌چیز ی نعمت گفته می شود و اینکه چگونه شکر عمیق نعمت ها و تکنیک مهره مار را در کنار هم داشته باشم ؟

امیرحسین حاجی پور

چگونه به شکرگزاری عمیق برسیم ؟

امیرحسین حاجی پور

سلام علیکم . آنچه مسلم است این است که در بحث شکر و کفر باید توجه خود را از کمبودها به بیش بودها معطوف کنیم و به نوعی کمبودها را اصلا نبینیم و بر زبان نیاوریم . اما سوالی که پیش می آید این است که اگر قرار بر ندیدن کمبودها باشد ٬ چگونه برای برطرف شدن کمبودها دعا کنیم ؟
در جایی شما گفته اید که اگر انسان مقیم در قله شکر باشد ٬ کمبودها به سرعت بر طرف می شوند ٬ اگر چنین باشد آیا می شود گفت که با وجود شکر ٬ دیگر نیازی به دعا برای رفع کمبودها نداریم ؟ یا اینکه برای انسان شاکر ٬ آن کمبود نعمتی از طرف خدا باشد و عجله وی در رفع آن کمبود ٬ بر طبق آیه ۱۱ سوره اسرا ٬ نوعی طلب شر باشد ؟
لطفا رابطه شکر و دعا را توضیح دهید .اگر امکان دارد صوتی یا تصویری پاسخ دهید تا هم بهتر متوجه شویم و هم تاثیر بیشتری داشته باشد . در خواستی هم دارم و آن اینکه دوباره پاسخ گویی صوتی که قبلا در تلگرام بود را راه اندازی نمایید چرا که بسیار بسیار برای ما تاثیر گذارتر از نوشتار بود مخصوصا اینکه هر از چند گاهی توصیه هایی را مانند همین شکر و یا اهمال و… را ارسال می کردید که بسیار کاربردی بود

fa فارسی
X