۲ آذر

اعلم مراجع تقلید کیست؟

سؤال: به نظر شما، اعلم مراجع در زمان ما کیست؟
جواب:
از آنجا که تعیین اعلم، قطعاً ظنی است، راه قطعی سلامت، «احتیاط» است. به عبارت دیگر، چون نمی‌توان به طور یقین، اعلم مراجع از زندگان و درگذشتگان را تشخیص داد و تعیین اعلم حقیقی، فقط از استاد حاضر (علیه‌السلام) بر می‌آید و بس، هر کس ادعای اعلمیت کند و هر کس مجتهدی را به عنوان اعلم معرفی نماید،‌ بر راه گمان رفته است.
پس در زمانه‌ای که حقیقت مطلب، بر همگان پوشیده است، بهترین راه، احتیاط است. یعنی به جای تقلید از یک مجتهد، از مجموعه‌ی فتاوای مجتهدینی که در مظان مرجعیت هستند،‌ مطلع شده و به نزدیک‌ترین فتوا به احتیاط، عمل کنید.
البته راه آسان‌تر، مراجعه به رساله‌ی توضیح المسائل منهاج فردوسیان است. این رساله، موافق با احتیاط می‌باشد.

موفق باشید
حاج فردوسی

کلمات کلیدی: , , , , , , , , , ,

71
دیدگاه

41 نویسندگان
30 پاسخ‌ها
1 دنبال کنندگان
 
مرتب کردن بر اساس بیشترین بازخورد
مرتب کردن بر اساس داغ‌ترین دیدگاه
19 نویسندگان برتر
  مشترک شوید  
جدیدترین نظرات قدیمی‌ترین نظرات نظرات با امتیاز بالا
اشتراک برای:
نرگس

از همین امروز احتیاطی می شوم هر چه بادا باد

کیانی

نه به نظرم فقط و فقط یک مرجع تقلید انتخاب کنید و از اون تقلید کنید و البته اونی که اعلم باشه هااا به ابن ترتیب اگرم اشتباهی انجام دادین دیگر گردن شما نیست بلکه گردن مرجعب هست که اشتباه حکم داده بله اسلام واقعی خداوند متعال بخشنده است این کسانی که برایمان می گویند نیست

مهران

سلام.هرم برای بنده بسیارجالبترازمطلب بودانهم دقیقا بااین شکل وجدا سازی عجب سوالی وعجب شکلی …

ناشناس

بسیار عالی . متشکرم

مهدی

به نظر من باید یک نفر را انتخاب کرد و مطابق فتاوای او عمل نمود
نباید زیاد سخت گرفت قطعا که دین و شریعت ما دین سهل و اسانی است نه سخت گرفتن

باقر

با اهدای سلام و تحیت
لطفا در این مورد به تفضیل توضیح دهید

باقر

این مسئله انتخاب مرجع تقلید هم از اون انتخاب های سخت زندگیه

حسین

تشخیص اعلم که مشکله و هر کس نظری دارد اما خب اقایان ایت الله العظمی سید علی سیستانی و ایت الله العظمی حسین وحید خراسانی یقینا جز اعلم العلما هستند

مجتبی

این هرمی که درست کردید از چند مبنا و دیدگاه های مختلف می شود نگاه کرد از چند نگاه هم اشتباه هست مثلا از یک نگاه ما در تصویر می بینیم که کمتر کسی به مقام مرجعیت می رسد و بقیه هم از حوزه می روند کما اینکه فقط هدف در طلبگی مختص مرجع تقلید شدن نیست بلکه فرق داره

محمد باقر

نزدیک ترین فتوا هااا عمل کردن یعنی این که باز همین پیروی از یک مرجع تقلید یعنی من قبول دارم در تقلید فلانی فتوا هایش نزدیک به واقعیت است پس به یک نفر اعتماد و به همان فتوا عمل می کنم…. 😞

سید شکر گذار

حرف قشنگی بود ولی شاید یک نفر که مقلد هست مثل حرف معنوی ما عمل کند یعنی اینکه فتواها رو از مجتهدین جمع کند و در هر فتوا به اون که نزدیک تر است رجوع کند پس باز هم باید بگویم لبیک یا رهبر معنوی ما حاج فردوسی لبیک

سهراب

یکی از اصطلاحات قرآنی، فتوی و استیفاء است. خداوند در آیاتی از جمله ۱۱ سوره صافات می‌فرماید: فَاسْتَفْتِهِمْ أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَم مَّنْ خَلَقْنَا، إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِّن طِینٍ لَّازِبٍ؛ پس، از کافران استفتا کن و بپرس: آیا ایشان از نظر آفرینش سخت‏ترند یا کسانى که در آسمانها خلق کردیم؟ ما آنان را از گِلى چسبنده پدید آوردیم.

Sadaf

نزد فقها معروف است که تشخیص موضوعات احکام به عهده خود مکلّف است و وظیفه مجتهد تشخیص حکم است، ولی در عین حال مجتهدین در بسیاری موارد، در تشخیص موضوعات احکام نیز اظهار نظر می‏کنند، آیا متابعت از نظر مجتهد در موضوع نیز واجب است؟؟

فرهاد

چون عمل به احتیاط مستلزم شناسایى موارد و چگونگى احتیاط و صرف وقت بیشتر است، بهتر آن است که مکلّف در احکام دین از مجتهد جامع‏الشرایط تقلید کند.

مجید

با سلام به رهبر بزرگ معنوی منهاجیون. سوالی داشتم. در چه صورتی می توان مرجع تقلید را عوض کرد؟؟؟ اگر می شود پاسخ ما را بدهید

منهاجی

تقلید  از مرجع فعلی، به عنوان اعلم بوده است؛ و اکنون نیز بر همین اعتقاد هستید، نمی توانید از ایشان عدول کنید. بله اگر بعد از زمان انتخاب شما، شخص دیگری که مساوی مرجع شماست به مرجعیت رسیده باشد، امکان عدول وجود دارد. اما اگر از ابتدا به عنوان مساوی مقلّد ایشان شده اید می توان به مرجع مساوی در علم و ورع رجوع کرد.

مصطفی

چند وقت قبل بدون تحقیق آیهالله مکارم شیرازی را به عنوان مرجع انتخاب کردم. پس از آن یک روز طی گفت و گویی که با معلم دینی مدرسه داشتیم ایشان گفت: آقای خراسانی اعلم است البته گفتند من نمی گویم که آقای مکارم اعلم نیستند. پس از آن من یک فرد با لباس روحانیت را در خیابان دیدم و از ایشان پرسیدم ایشان گفتند آقای مکارم اعلم نیست و مرجع دیگری که فکر کنم آقای سیستانی بود اعلم است. من از پیشنماز مدرسه مان که طلبه بود خواستم که از حوزه برای من از دو نفر عالم و عادل بپرسد که ایشان گفت من از دو نفر عالم و عادل (که گویا طلبه بوده اند) پرسیده ام و آن ها گفته اند که آیهالله مکارم اعلم است خود ایشان نیز نسبت به آقای مکارم ارادت داشتند و گفتند چهار مرجع هستند که به خاطر مشهور بودن نیاز به تحقیق ندارند ازجمله آقای مکارم. الان تکلیف بنده چیست و باید چه کاری انجام بدهم؟؟؟

منهاجی

سلام علیکم. بزرگوار تقلید شما از ایشان صحیح است. البته قضاوت معلم دینی مدرسه صحیح نیست زیرا ایشان شرعاً نمیتواند و نباید در تعیین مرجع تقلید نظر دهد و تعیین اعلم با مجتهد خبره هست نه دیگران و ایشان.
مراجعی که توسط جامعه محترم مدرسین (مدّظلّهم) معرفی شده اند و برخی دیگر از مراجع عظام تقلید که نام مبارکشان در این سایت در بخش توضیح المسائل آمده است مراجع جایزالتقلید هستند هر چند برخی از همین حضرات بزرگوار مظنون به اعلمیت هستند که تشخیص با اهل فنّ میباشد. یاحقّ.

ملیکا

یکم در حرف هاتون افراط کردین ها. اگر با همچین دیدی به مسایل دینی نگاه کنیم پس بیشتر مردم مسلمان درحال اشتباه کردن هستن و اندک افرادی که اهل احتیاط هستن دارن کار درست رو انجام میدن که خیلی دور از باورها.

عرفان

به نظر من بهتره از کسانی که بهشون اعتماد داریم و میدونیم در این زمینه دانش دارن در مورد مراجع بپرسیم. جون در جامعه‌ی امروز اکثر مردم دنبال راه کسی هستند که احکام رو به ساده ترین شکل ممکن بگه، به علم و دانش فرد کاری ندارن متاسفانه

منتقد

بنده قبول ندارم…احتیاط چرا…بایستی دید که کدامی یک از مراجع احکام انسانی تر و نزدیک تر به شرایط حال و حاضر جامعه میدهند. ووقتی مرجع محترمی هنوز اصرار بر این دارد که با کدام پا به سرویس بهداشتی باید رفت ، علی القاعده نمیتوان بر وی رجوع کرد…. اینجا صرفا بحث محدودیت مطرح است نه هدایت.

جلال

این حرف به نظرم اشتباه هست و کسانی می‌توانند این کار را انجام دهند که مقلد این آقا هستند برای این که در زمینه تقلید مراجع فکر نمی کنم اول احتیاط را گفته باشند پس تلبیس به لباس روحانیت الکی نیست و باید مراقب بود

الناز

با عرض سلام. من یه خانم خانه دار هستم که نذری کردم و الان به مرادم رسیدم ولی همسرم راضی نمیشه که اون نذر رو ادا کنم. الان بین خودم و خدای خودم گیر کردم و مدام دچار عذاب وجدان میشم. شما بگید من چیکار کنم این موضوع داره زندگی منو خراب می کنه

حکیمی

نذر زن بدون اذن قبلی، یا اجازه بعدی شوهر در آنچه با حقّ استمتاع او منافات دارد، صحیح نیست، حتی اگر قبل از ازدواج نذر کرده باشد. و صحت نذر زن در اموالش بدون اجازه شوهر محل اشکال است، پس باید رعایت احتیاط شود، مگر در حج و زکات و صدقه و احسان به پدر و مادر و صله ارحام.

عشقی

اگر برای پیامبر صلی الله علیه و آله یا یکی از ائمه علیهم السلام یا یکی از امامزادگان یا علمای پیشین و مانند آنها چیزی را نذر کند، چنانچه مصرف معینی را قصد کرده است باید به همان مصرف برساند، و اگر مصرف معینی را قصد نکرده است باید به مصرفی برساند که نسبتی به آن حضرت داشته باشد، مثلاً بر زوّار فقیر او صرف نماید و یا به مصارف حرم او برساند، و یا در امری که موجب اعلای نام اوست صرف کند.

مرضیه حسینی

سلام خاهر عزیز من فکر می کنم که نذر شما از اساس مشکل داره و قبول نیست چون همسر شما راضی نیست. اگر هم به مرادتون رسیدید قطعا به صلاحتون بوده و خواست خداوند. من میگم یا اگر پولی از خودتون دارید مثل هدیه ارث یا درآمد خودتون نذرتون رو ادا کنید اگر نه به زندگی ادامه بدید و به خدا بسپارید انشالله که قبول کنه خدا و این عذاب وجدان از وجودتون خارج بشه

حق پرست

در عهد هم مثل نذر باید صیغه خوانده شود، مثلاً بگوید با خدا عهد کردم چنین کنم، و لازم نیست کاری را که عهد میکند انجام دهد شرعاً بهتر باشد، بلکه کافی است شرعاً از آن نهی نشده باشد، و در نظر عقلا رجحان داشته باشد، یا برای آن شخص مصلحتی دربرداشته باشد، و اگر بعد از عهد طوری شد که آن عمل مصلحتی نداشت یا شرعاً مرجوح شد، هرچند مکروه شده باشد لازم نیست به آن عمل کند

منهاجی

من هر جور فکر می کنم احتیاطی شدن خیلی سخته و شک رو تو دل آدم بیشتر میکنه. ترو خدا اینقدر توصیه نکنید. وقتی حاج فردوسی میگن اهل احتیاط بودن خوبه آدم دو دل میشه

ناصر

چه موقع نماز احتیاط واجب می شود و موارد خواندن نماز احتیاط کدام است؟

ثریا

نماز احتیاط، نمازی یک یا دو رکعتی است که وقتی در تعداد رکعت‌های نمازهای چهار رکعتی شک می کنیم بر ما واجب می‌شود. خواندن نماز احتیاط در هفت مورد از شک‌های مربوط به تعداد رکعات نمازخوانده می شود؛

مهناز

در کتب فقهی، راه‌هایی برای شناسایی مجتهد اعلم بیان شده که از جمله آنها (که چه بسا کارایی بیشتری داشته باشد) آن است که، عده­‌ای از اهل علم – که توانایی تشخیص اعلم را دارند – اعلمیت یکی از مجتهدین را تأیید کنند و در بین آنها مشهور شده باشد که فلانی اعلم است. پس کسی که می­خواهد تقلید کند، اگر از گفته­ آنان، نسبت به اعلمیت فردی اطمینان کند، باید از همان فرد تقلید نماید.

نرگس

در حال حاضر مرجع تقلید اعلم کیست؟

مجید همتی

 از شرایط مرجع تقلید این است که از نظر علمی از سایر مجتهدان زمان خود، بالاتر باشد و با وجود مجتهد اعلم، نمی­توان از مجتهد غیر اعلم تقلید کرد

فرزانه

سلام از همه ی عزیزان بسیار متشکرم که این همه ی دیدگاه های خوب و زیبایی در مورد مرجع تقلید بیان کردند بدون شک این کار آن ها بسیار می تواند هم به خودشان و هم به دیگر دوستان کمک نماید به من یکی که بسیار توانست کمک کند و دید بهتری باعث شد که من در مورد مراجع تقلید داشته باشم برای این عزیزا از خداوند می خواهم که همیشه از رحمتش برخوردار شوند و همچنین همیشه جزء هدایت شدگان باشند و به بهترین ها در زندگی خود نیز دست پیدا کنند. باشد که در بهشت خداوند شاد و خرم باشید.

اکرم

سلام این مورد که شما گفتید رو من هم قبول دارم اما با جمله ی اول شما یکم من مشکل دارم اینکه میگید هیچ مرجع تقلیدی نداشته باشه چون انسان در هر صورت برای هر مسئله ای در زندگی جدای از اونکه فکر خودش هست خب باید از شخص دیگه ای هم آموزش ببینه دیگه و اون شخص میشه به عنوان مرجع تقلید که این فرد از آموزش های اون تقلید میکنه و در زندگی خودش وان ویژگی های درست رو به وجود میاره به همین جهت داشتن مرجع تقلید خیلی خیلی به انسان کمک میکنه من فکر میکنم در دیدگاه شما این مورد اضافه بشه که شخص نظر مرجع تقلید رو بشناسه و بعد خودش بره دنبال تحقیق اینطوری بهتره چون اینجوری یک عنوان یا مسئله ی کلیدی رو در ذهنش داره و می دونه که در مورد چی تحقیق کنه و چه مطالب رو باید به دست بیاره.

ناصر همتی

سلام خدمت همه من میخوام بگم که شخص اصلا نیازی توی زندگیش به مرجع تقلید نداره چون خودش میتونه در زندگی آموزش ببینه و به دنبال حقیقت بره و کم کم مسائل رو پیدا کنه و بهتر از اینه که لقمه رو یکی بجوه و در دهانش بزاره منظورم همون فتوا های مراجع هست یعنی خود شخص بره به دنبال اینکه چرا فلان مرجع تقلید فلان فتوا رو داده تا خودش به این حقیقت برسه و بتونه راه حل درستی برای مشکلاتش پیدا کنه این قطعا به نظر من بهتره تا اینکه بخواد بدون هیچ مقاومتی مطلبی رو بپذیره چون همچین مطلبی رو که خیلی زود پذیرفته خیلی زود با یک استدلال دیگه ممکنه رد کنه و این هیچگونه کمکی به پیشرفت و رشد اون نمیکنه. براتون بهترین ها رو از خداوند منان میخوام.

شمیم

سلام به همه ی بزرگواران خواستم در این باره خدمتتان عرض کنم که شما می فرمایید از چند مرجع تقلید بنا بر احتیاط کمک بگیریم خب من این را میخواهم در انتقاد بر این موضوع بیان کنم که شاید نظراتشان در مورد یک موضوع خاص با هم تفاوت باشد خب آن موقع چه ما باید به نظر کدام یک از این افراد عمل کنیم؟ لطفا این موضوع را پاسخ بدهید چرا که خیلی خیلی مهم است و انسان را دل به شک می کند که زمانی که به مسئله ای بر خوردو هر کدام از مراجع نظری به آن داده بودند این شخص به نظر کدام مرجع عمل کند که باعث بشود بهتر و بیشتر پیشرفت نماید. موفق باشید

نسیم مهزیار

سلام داخل مقاله که پاسخ شما داده شده که به نظر فتوای مرجعی عمل کنه که نزدیک ترین فتوا هست البته به احتیاط. و اینکه شخص دیگه باید کلاه خودش رو قاضی کنه که دیدگاه کدوم فرد واقعا بهتره و دیدگاه کدوم مرجع بر دیگری الویت داره و با حقیقت خداوند ودین نزدیک تر هست این موضوع رو باید شخص بهش برسه همه چیز رو که نمیشه مراجع به ما بگن و همه چیز رو که نمیشه از داخل کتاب ها خوند بعضی از موارد رو آدم باید با خودش بشینه و فکر کنه در مورد اون و به یک نتیجه برسه مثل بعضی از مشکلاتش یعنی اینکهع به جای اینکه بره از مراجع تقلید کمک بگیره و از هر کدوم یک نظر دریافت کنه خودش بشینه و در مورد مشکلش فکر کنه و راه حل درست رو پیدا کنه.

روح الله مرادی

سلام به نظر من حتی اگر شخصی مراجع تقلید رو هم قبول نداره که کم نیستند از این افراد در جامعه و تعدادشون زیاده باید برای خودش منبعی رو پیداک نه که از اون بتونه مسیر بندگی خداوند رو بشناسه و به سمت خداوند حرکت کنه. بعضیا که میگن مرجع تقلید من قرآن هست خب این هم درست اگر مرجع تقلید تو قرآنه پس سعی کنه هر روز حدقل مطالب جدیدی رو از داخل اون برای زندگی خودت استخراج کنی و بتونی به رشد و پیشرفت خودت کمک کنی اما بعضیا واقعا برای تنبلی خودشون این رو میگن چون حصوله ندارن به مباحث دینی و … عمل کنن و سال هب سال هم لای کتاب قرآن رو باز نمیکنن و با این وجود میگن که مرجع تقلید من قرآنه.

لیلا موسوی

سلام قران خیلی مباحث رو پراکنده توضیح داده که داخل یکی از مقالات حاج فردوسی به نام برتری کتاب ایشون بر قرآن در این باره کمی توضیحات هم نوشته شده که می تونید اون جا برید و بخونید. قرآن احکام رو که به ترتیب نیومده توضیح بده که مثلا این بنده ی من در فلان جا اگر فلان اتفاق افتاد تو باید چکار کنی بلکه هر قسمت از اون در آیه ای در سوره ای که اصلا مسخص نیست آورده شده به همین جهت نمیشه کامل گفت که کتاب قرآن به عنوان مرجع تقلید میتونه باشه مگر اینکه دسته بندی شده باشه مطالبش یعنی اینکه کسی اون رو دسته بندی کنه چون مثلا برای شما مشکل در مورد روزه به وجود اودمه شما نمی دونید که کجای قران رو بخونیدئ تا بتونید مشکلتون رو حل کنید.

روح الله مرادی

سلام خب منظور من هم همین هست میگم که بعضیا کلا برای سرپوش گذاشتن روی تنبلی های خودشون این موضوع رو میگن نه اینکه واقعا بخوان دنبالش باشن و چرا حقیقت رو نگیم خب خیلیا واقعا قبول ندارن مراجع تقلید رو و میکگن که اونا هم مثل ما انسانن پس چرا من بخوام از این شخضص چیزی یاد بگیرم. خب باید بهش گفت که تو تمام زندگیت رو از همی نانسان ها در حال یادگیری بوده به دنیا اودمی از پدر و مادرت یاد گرفته، وارد مدرسه شدی از معلمت یاد گرفتی، وارد دانشگاه شدی از استادت یاد گرفتی و الان هم که مباحث دینی برای تو پیش اومده نباید این رو بگی چون واقعا مسئله ای نیست که هر انسانی از اون سر در بیاره اگر واقعا نخواد اون رو بشناسه پس نیاز داره به یک شخص عالم که در این باره مطالعه و تحقیق کرده.

متین

توی قرآن همه‌ی احکام اصلا ذکر نشده. چه در زمان قدیم که ائمه بودن و چه بعد که مراجع هستن همه‌ی این افراد برای پاسخ دادن به احکام و مسائل شرعی بودن و هستند.

نفس بشیری

سلام از نظر منکه این افرادی که شما میگین برای تنبلی خودشون این کار رو انجام میدن هیچ وقت در زندگیشون به هیچ جایی نمیرسن چون مهمترین نکته رو فراموش کردن که این هست که اگر می خوای در جایی به پیشرفت برسی یاد بگیر، یاد بگیر و یادبگیر این تنها راهش است که در هر چیزی می توان به پیشرفت رسید نمی دونم چرا بعضیا میگن خودم یه پا مرجع تقلیدم باز مرجع تقلید داشته باشم؟ اینها هم که همه چیز رو به شوخی میگیرن و روزی میرسه که برای همین عوامل سرافکنده میشن و اونجا دیگه جای بازگشتی نیست حالا من که از خدامه که این شخص خودش به اون درجه رسیده باشه ولی واقعا نیستند و وقتی زندگیشون رو نگاه میکنی از شکست هایی که توی زندگیشون خوردن و میخورن میشه فهمید که این فرد هیچ شناختی از خدا و دینش نداشته وگرنه زندگیش اینقدر حقارت آمیز نمی بود.

علیرضا

خود قرآن هم پر از معانی و تفسیرهای مختلفه که ما آدم‌های معمولی متوجه اون نمیشیم و به سادگی ازش رد میشیم. البته برای یاد گرفتن مفاهیم قرآن و تفسیر ایات هم باید منابع معتبر داشت.

شایسته مقدم

سلام برام خیلی جالبه که انسان های به ظاهر منطقی امروز اینقدر در اتشباه هستند در انتخاب مرجع تقلید خودشون مثلا شخصی هست که خیلی در کاراش منطقیه اما زمانی که از مرجع تقلیدش ازش میپرسی میگه که من همون مرجع تقلیدی رو دارم که خانواده داشتن و زمانی که دوباره میپرسی که آیا این مرجع تقلید مورد تایید خودت هم هست میگه که من نمیدونم فقط چون خانوادم اون رو داشتن من هم دارم و این واقعا کار درستی نیست و شخص باید به دنبال این باشه که یک مرجع تقلیدی رو پیدا کنه که واقعا بتونه اون رو نجات بده از گمراهی نه اینکه صرفا مبنی بر برخی دلایل مرجعی تقلیدی رو انتخاب کنه که هیچ کمکی نمیتونه به رشد و پیشرفت او و قدم گذاشتنش در مسیر کمال و سعادت بکنه.

ناصری

مجتهد و اعلم را از سه راه می‏توان شناخت:

اول: آن که خود انسان یقین کند، مثل آن که از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد. دوم: آن که دو نفر عالم عادل که می‏ توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند مجتهد بودن یا اعلم بودن کسی را تصدیق کنند، به شرط آن که دو نفر عالم عادل دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند. سوم: آن که عده‏ ای از اهل علم که می‏توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند و از گفته آنان اطمینان پیدا می‏ شود، مجتهد بودن و یا اعلم بودن کسی را تصدیق کنند.

اکبر خرم دل

سلام مرجع تقلید بحث خیلی مهمیه اگر اشتباه انتخاب بشه مسیر زندگی فرد به صورت کلی ممکنه تغییر کنه کم چیزی نیست این مسئله که فرد کورکورانه بخواد یکی رو انتخاب کنه و طبقق نظر اون پیش بره اگر فرد به صورت بزرگتری به جهان نگاه کنه میبینه که این دنیا فقط مثل یک محل گذره یا یک ایستگاه قطار که قطار برای چند لحظه در اونجا متوقف میشه و سپس راه میفته خب باید قوائد زندگی در این دنیا رو به بهترین شکل فرا بگیره نه اینکه قوائدی رو به ذهنش وارد کنه که اصلا جزء قوائد و قوانین این دنیا نیست به همین جهت می بایست که مرجع تقلیدی رو انتخاب کنه که بیشتر به قوانین این دنیا آگاه هست و میدونه و میتونه که چطور این شخص رو از گمراهی نجات بده و به بهترین شکل اون رو به راه راست هدایت کنه.

محمد رضا سلامی

سلام انتخاب مرجع تقلید به این بر میگرده که ما کدوم رو بیشتر اون رای و نظری که میده قلبا قبول داریم به نظر من به این شکل هست و گرنه که یک مرجع تقلیدی که مدام فتوا هایی میده که ما قلبا اون ها رو قبول نداریم و صرفا برای اینکه مورد تایید باشیم به اون فتوا عمل کنیم کار درستی نیست. چون ما داریم به فلان فتوا عمل می کنیم که زندگی زیباتری بسازیم و زمانی که اون فتوا وقتی عمیق بهش نگاه می کنیم هیچ رضایتی از اون نداریم این قطعا باعث هیچگونه زیبایی نمیشه و فقط وقت ما رو به ابطال میکشونه به همین سبب می خوام بگم که انسان برای اینکه بتونه مرجع تقلید زمان خودش رو بشناسه خیلی خیلی خوبه که بتونه مرجع تقلیدی رو انتخاب کنه که واقعا با بیشتر نظرات اون روحش هماهنگی داره و البته که کتاب منهاج فردوسیان هم بسییار عالیه در این زمینه و من به دیگر دوستان هم پیشنهاد میدم که مقالات این وب سایت رو بخونن و بعد خودشون انتخاب کنن که آیا خوندن این کتاب خوب هست یا نه.

سلیمه امتی

سلام منم با نظر شما موافقم میبینی فردی داره به نظرات یک عالم عمل میکنه حالا من نمیخوام بگم که نظر اون درسته یا غلطه چون اصلا بحث من اون نیست ولی روز به روز زندگیش خسته کننده تر میشه و روز به روز فرد افسرده تر میشه نظرات اون عالم به جای اینکه زندگی اون رو زیباتر کنه رو به سیاهی میبره به عنوان مثال در مورد پاکیزگی ممکنه اون عالم نظرات خیلی ریزبینانه ای داشته باشه که از قضا واجب هم برشمرده این در شخص فرضی ما اینقدر تاثیر میزاره چو.ن علمش رو هم کامل نداره از اون شخصی وسواسی میسازه تا اینکه معتقد به دین و این وسواس زندگی اون رو خراب تر میکنه یا نمونه های مشابه که به جای اینکه یک فتوا یا یک نظر از مرجع به زندگی شخص کمک کنه اون رو بیشتر از روا ل زندگی عادی دور میکنه البته نظر من این هست که شخص خودش بره دنبال پیدا کردن مرجع تقلیدش و اگر صرفا خانواده یک مرجع تقلید دارن این نیست که اون هم حتما باید همون مرجع تقلید رو داشته باشه

اکبر

سلام من هم با نظر شما دوستان موافقم برای پیدا کردن مرجع تقلید شخص ابتدا باید روحیات خودش رو بشناسد و سرسرانه یکی را انتخاب نکند که مبادا دچار گمراهی بیشتر بشود شخص برای آنکه بتواند مرجع تقلید خوبی انتخاب کند اول به جای آنکه مرجع تقلید را خوب بشناسد و در موردش تحقیق کند باید خودش را بشناسد و خودش را بیشتر درک نماید که اصلا من چگونه انسانی هستم و نظرات کدام مرجع به خلق و خوی من نزدیک تر است مثال، مثالِ پاکیزگی شما دوست بزرگوار را میزنم که مثلا شخص آنقدر انسان پاکیزه ای نیست و لی انسان شلخته و کثیفی هم نیست اما نظر مرجع تقلید این است که بسیار، بسیار و بسیار بر روی این مسئله باید تاکید داشت خب این روند زندگی فرد را رو به اختلال میکشاند پس بهتر است مرجع تقلیدی را انتخاب کند که بیشتر با او و زندگی او هماهنگ است

مصطفی

اعلم کسی است که در فهمیدن حکم خدا از تمام مجتهدین زمان خود بهترباشد فردی که می خواهد تقلید کند خودش در حدی از تشخیص است که می تواند مجتهد واعلم بودن کسی را تشخیص دهد اگر کسی یقین پیدا کرد که یکی از مجتهدان از دیگران اعلم است بر او واجب است که از همان مجتهد تقلید کند

علی اصغر

از شرایط مرجع تقلید این است که از نظر علمی از سایر مجتهدان زمان خود بالاتر باشد وباوجود مجتهد اعلم نمی توان از مجتهد غیر اعلم تقلید کرد واین در صورتی است که فاصله ی بین مجتهد اعلم ومجتهد غیر اعلم به قدری زیاد باشد که در مواردی که فتوای انها با یکدیگر تعارض واختلاف دارد اما اگر فاصله ی بین مجتهد اعلم و مجتهد غیر اعلم در این حد نباشد تقلید اعلم تعیین ندارد ومی توان از غیر اعلمی که با اعلم فاصله ای اندک دارد تقلید کرد

علی

عده ای از اهل علم که می تواند مجتهد اعلم را تشخیص دهد به جای تقلید از یک مرجع لازم است که فرد خودش همه احکام را بداند و فتوا بداند تا بتواند عمل به احتیاط کند اعلم کسی است که از تمام مجتهدهای زمان خود حکم خدا را بهتر بفهمد وبرتری این مجتهد از سایر مجتهدین باید به گونه ای باشد که متعارف افراد اهل فضل بتوانند ان را تشخیص دهند واگر هیچ یک از مجتهدین این برتری را نداشته باشد از هر یک از مجتهدین طراز اول می توان تقلید نمود

ایمان

برای تشخیص وانتخاب اعلم برای تقلید به هیچ وجه دیمی قومی میلی و غیره نمی باشد مهم چارچوب احکام است خود انسان خبره واهل تشخیص باشد وبتواند مجتهد اعلم را تشخیص دهد دونفرعالم وعادل که می تواند مجتهد اعلم را تشخیص دهند انسان از راههای عقلانی به ااجتهاد یا اعلمیت فردی اطمینان پیدا می کند

DonYa

 اگر مرجع تقلید نخست فتوای خود را بیان نمود و آن گاه در مسئله احتیاط کرد، آن را احتیاط مستحب می ‌نامند. در این نوع احتیاط، ترک عمل احتیاطی برای مقلد جایز است؛ اگر چه انجام دادن آن ثواب و پاداش دارد. بنابراین، در احتیاط مستحب، مقلد، بین عمل به احتیاط مستحب و فتوای همراه آن، اختیار دارد. این می تواند به این معنا باشد که کسانی که اکنون مرجع تقلید دارند نمی تواند از اهل احتیاط باشند؟؟

نمازی

برای اینکه برائت و احتیاط و تخییر هر کدام به دو قسم است: برائت شرعی و برائت عقلی. احتیاط شرعی و احتیاط عقلی. تخییر شرعی و تخییر عقلی. سه اصل از اصول عملیه دارای دو قسم است که برائت و احتیاط و تخییر باشد. اما استصحاب فقط یک قسم است استصحاب فقط اصل عملی شرعی است

مجتبی

نام دیگر اصل احتیاط اصل اشتغال است . اصل احتیاط از جمله اصول عملیه است . بر اساس این اصل هر گاه انسان یقین پیدا کند به اشتغال ذمه باید بگونه ای عمل کند که فراغ یقینی برای او حاصل شود.

یاسر

سلام و عرض ادب به حاج فردوسی میخاستم بدونم جایگاه شما در این هرم کجاست؟؟ و رهبر معنوی ما جزو چه دسته ای از نظر علم هستن

منهاجی

سلام منهاجی عزیز. به نظر من حاج فردوسی در قسمت نوک این هرم هستن. شاید فکر کنی دارم اغراق میکنم یا زیادی مجذوب ایشان شدم ولی این یه حقیقته و من به اون ایمان دارم. باید با چشم خود ببینید تا باور کنید ولی توصیه میکنم که به حرف من اعتماد کنید

هدایتی

موافقم خیلی خیلی

سمانه

حضرت حاج فردوسی رهبر معنوی هستند که برتر از مراجع تقلید در هدایت سالکین هستند هر چند از نظر علمی، از مراجع معظم تقلید استفاده می‌کنند.

احمد

شلوغش نکن سمانه خانم

ژلوفن آقاشون

با خانم‌ها درست سحبت کنین لدفن

صداقت

کاش به جای کلاس، کمی سواد می‌داشتین ژلوفن خانم. در یک نصف خط، دو غلط تایپی آخه؟!!

نارون

ادب مرد به ز دولت اوست

نرگس

روحت شاد

نارون

روح شما هم شاد 🙂

حسین

سلام.بنظر حقیر از آنجا که شیعه سیاسی ترین مذهب در بین مذاهب است و مسئول ترین آنها و اینکه به گفته شهید مدرس سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست،و قبول این به عنوان یک اصل در نظام سیاسی شیعی،مرجع اعلم کسی است که در بحث سیاست نیز اعلم باشد و در بزنگاه ها از بصیرت سیاسی کافی برخوردار.فلذا با توجه به اقبال حضرت آقا در میان مراجع به عنوان رهبری ج.ا. و ولی فقیه،بنده معتقدم حضرت آیت الله خامنه ای در بین مراجع اعلم است که اگر نبود وظیفه سایر مراجع مخالفت با مرجعیت ایشان و رهبری سیاسی شان می بود.