۲۶ دی

ادبیات سنگین مرحوم بهجت (ره)

مرحوم آیت الله بهجت (ره)، یک اصل را همیشه تکرار می‌نمود که به واضحات عمل کنید تا بقیه‌ی راه برایتان روشن شود. این سخن، کاملاً منهاجی است و بنای منهاج فردوسیان نیز بر همین مدار است که باید به واضحات و مسلمات شریعت غرای اسلام و تشیع ناب اثنی‌عشری عمل کرد تا درهای ملکوت و خوشبختی دنیا و آخرت به روی دل و جانمان باز شود؛ ولی نکته‌ای که به نظر می‌رسد نگذاشت تا پیام مرحوم بهجت (ره) به مشتاقان برسد، جدا از عوامل باطنی، سنگینی ادبیات ایشان بود. آن مرحوم، قلمی بسیار پیچیده و سنگین داشت و در کمال ایجاز و اختصار می‌نوشت و فراوان از لغات عربی و مصطلحات فقهی و روایی استفاده می‌کرد. همین بود که خیلی از کسانی که علاقه‌مند به ایشان و راهشان بودند را از بهره‌مندی از آثار قلمی‌شان محروم و دلزده می‌ساخت؛ هر چند آثار قلمی چندانی از ایشان بر جای نمانده است.
نمونه‌ای از این دستورالعمل‌ها را در زیر بخوانید:

بسمه تعالی

الحمدلله وحده و الصلاه علی سید الانبیاء محمد و آله ساده الأوصیاء الطاهرین و اللعن الدائم علی اعدائهم من الأولین و الآخرین.
و بعد، مخفی نیست بر اولی الألباب که اساسنامه حرکت در مخلوقات، شناختن محرّک است که حرکت، احتیاج به او دارد، و شناختن ما منه الحرکه و ما إلیه الحرکه و ما له الحرکه، یعنی بدایت و نهایت و غرض، که آن به آن، ممکنات، متحرک به سوی مقصد می باشند.
فرق بین عالم و جاهل، معرفت علاج حوادث و عدم معرفت است؛ و تفاوت منازل آنها در عاقبت، به تفاوت مراتب علم آنها است در ابتدا.
پس، اگر محرک را شناختیم و از نظم متحرکات، حسن تدبیر و حکمت محرّک را دانستیم، تمام توجه ما به اراده تکوینیه و تشریعیه اوست، خوشا به حال شناسنده، اگر چه بالاترین شهید باشد؛ و وای به حال ناشناس، اگر چه فرعون زمان باشد.
در عواقب این حرکات، جاهل می گوید: «ای کاش خلق نمی شدم»، عالم می گوید: «کاش ۷۰ مرتبه، حرکت به مقصد نمایم و باز بر گردم و حرکت نمایم و شهید حق بشوم».
مبادا از زندگی خودمان، پشیمان شده بر گردیم؛ صریحاً می گویم: ـ مثلاًـ اگر نصف عمر هر شخصی در یاد منعم حقیقی است و نصف دیگر در غفلت، نصف زندگی، حیات او محسوب و نصف دیگر، ممات او محسوب است، با اختلاف موت، در اضرار به خویش و عدم نفع.
خداشناس، مطیع خدا می شود و سر و کار با او دارد؛ و آنچه می داند موافق رضای اوست، عمل می نماید؛ و در آنچه نمی داند، توقف می‌نماید تا بداند؛ و آن به آن، استعلام می‌نماید و عمل می‌نماید، یا توقف می‌نماید؛ عملش، از روی دلیل؛ و توقفش، از روی عدم دلیل.
آیا ممکن است بدون این که با سلاح اطاعت خدای قادر باشیم، قافله ما به سلامت از این رهگذر پر خطر، به مقصد برسد؟ آیا ممکن است وجود ما از خالق باشد و قوت ما از غیر او باشد؟ پس قوت نافعه باقیه نیست، مگر برای خداییان، و ضعفی نیست مگر برای غیر آنها.
حال اگر در این مرحله، صاحب یقین شدیم، باید برای عملی نمودن این صفات و احوال، بدانیم که این حرکت محققه از اول تا به آخر، مخالفت با محرّک دواعی باطله است، که اگر اعتنا به آنها نکنیم، کافی است در سعادت اتصال به رضای مبدأ اعلی:
«أفضل زاد الراحل إلیک عزم إراده».

و الحمدلله اولاً و آخراً، و الصلاه علی محمد و آله الطاهرین و اللعن الدائم علی أعدائهم أجمعین.
مشهد مقدس
چهارشنبه مرداد ماه هـ.ش.
مطابق با ربیع الاول ۱۴۱۷ ه. ق.

کلمات کلیدی: ,

56
دیدگاهتان در باره‌ی مطلب بالا را بنویسید

 
 
 
16 نویسندگان
40 پاسخ‌ها
0 دنبال کنندگان
 
مرتب کردن بر اساس بیشترین بازخورد
مرتب کردن بر اساس داغ‌ترین دیدگاه
3 نویسندگان برتر
  مشترک شوید  
جدیدترین نظرات قدیمی‌ترین نظرات نظرات با امتیاز بالا
اشتراک برای:
علی

ببینید دوستان امام علی میفرمایند اگر میخواهی سعادت مند باشی به ان چه میدانی عمل کن این فرمایش، رهنمود مهمی است در خودسازی؛ اگر انسان به آنچه می¬داند عمل کند نه تنها سعادتمند بلکه سعادتمند ترین می¬گردد. مرحوم آیت¬الله بهجت رضوان ¬الله علیه در رهنمون¬ها و دستورالعمل¬ هایشان معمولاً همین مطلب بود: عمل به واضحات شرع. به همین چیزهایی که واضح و روشن و بدیهی است عمل کنید، ترک گناه در گام اوّل و انجام واجبات در گام دوم. اگر کسی به واضحات شرع عمل کند به همه مقامات و کمالات انسانی نائل می¬شود. ایشان می¬فرمود: گاهی اوقات ما به مطلبی که واضح و روشن است عمل نمی کنیم، آن وقت تقاضای دستورالعمل¬های سنگین داریم؛ مثل اینکه کسی در سطح کلاس اول است و دنبال دستورالعمل کلاس هفتم است. این درست نیست. ایشان خیلی روی این نکته تأکید داشتند: عمل به آنچه می دانید. در روایت از نبی مکرم صلّی الله علیه و آله است که می¬فرماید: «مَنْ عَمِلَ بِمَا یعْلَمُ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلْمَ مَا لَمْ یعْلَمْ.»

نامی

دقیقا برادر همچنین یکبار که از مرحوم آیت الله بهجت نصحیتی خواستیم ایشان فرمودند: نصیحتی بالاتر از این نیست که اگر انسان صد سال هم عمر کرد گناه نکند. این بالاترین نصیحت است که چنین اراده جدّی ای انسان داشته باشد که مطلقا گناه نکند، اگر چنین تصمیمی داشته باشد که به هیچ قیمتی گناه نکند خدا او را یاری می کند، اما واقعاً اراده کند نه اینکه حدیث نفس نماید.

محمد حسین

در مورده خدا شناسی که استاد فرمودند باید بگم که در نهج البلاغه وصف خداوند بسیار آمده است. جایی “ذعلب یمانی” از حضرت می‌پرسد: «آیا پروردگارت را می‌بینی؟» و حضرت می‌فرماید: «آیا چیزی را که نمی‌بینم می‌پرستم؟» و ده‌ها و صدها خطبه، نامه و سخن قصار از ایشان هست که بهترین راه‌های خداشناسی را به ما آموخته‌اند. امیرمؤمنان علی(ع) در این باره می‌فرمایند: «معرفه الله سبحانه، اعلی المعارف؛ شناختن خدای پاک و منزه، والاترین معرفت‌هاست». ایشان در تعبیر دیگر می‌فرمایند: «العلم بالله، افضل العلمین: خداشناسی با فضلیت‌ترین علم است.»

محمدیان

بله بله دقیقا دوست خوبم با کمی دقت در میابیم که حتی امام علی(ع) توحید و اعتقاد به خدای یگانه را حیات و جان نفس و روح می‌داند: «التوحید حیاه النفس» همچنین در تعبیری دیگر می‌فرمایند: «اول الدین معرفته؛ سرلوحه دین [از نظر اهمیت] شناختن خداست.» آدمی نیز بالوجدان احساس می‌کند که شناخت خدا در درجه نخست اهمیت قرار دارد.

علیرضا

ببینید عزیزان در کل و کمی دقت میشود دیر امیرمؤمنان علی(ع) خداشناسی و خداجویی را امری فطری می‌داند چنان که می‌فرماید: «اللهم خلقت القلوب علی ارادتک، و فطرت العقول علی معرفتک: خداوند قلب‌ها را با ارادت و محبت خود و عقل‌ها را با معرفت خود سرشته است». در تعبیری دیگر می‌فرماید: «عجبت لمن شک فی الله، و هو یری خلق الله: من تعجب می‌کنم از کسانی که مخلوقات الهی را می‌بینند و در وجود خدا تردید می‌کنند.» این کلام حضرت(ع) برگرفته از این آیه قرآن است که می‌فرماید: «افی الله شک فاطر السموات و الارض؛ مگر درباره خدا ـ‌ پدیدآورنده آسمان‌ها و زمین‌ ـ تردیدی هست؟ (ابراهیم/ آیه ۱۰).»

دنیایی

امیرمؤمنان علی(ع) خداشناسی و خداجویی را امری فطری می‌داند چنان که می‌فرماید: «اللهم خلقت القلوب علی ارادتک، و فطرت العقول علی معرفتک: خداوند قلب‌ها را با ارادت و محبت خود و عقل‌ها را با معرفت خود سرشته است». در تعبیری دیگر می‌فرماید: «عجبت لمن شک فی الله، و هو یری خلق الله: من تعجب می‌کنم از کسانی که مخلوقات الهی را می‌بینند و در وجود خدا تردید می‌کنند.» این کلام حضرت(ع) برگرفته از این آیه قرآن است که می‌فرماید: «افی الله شک فاطر السموات و الارض؛ مگر درباره خدا ـ‌ پدیدآورنده آسمان‌ها و زمین‌ ـ تردیدی هست؟ (ابراهیم/ آیه ۱۰).»

علی عبادی

دوست خوبم میشه از راه های شناخت خدا چند مورد رو ذکر کنید ممنونتون میشم

دنیایی

ببین برادر از راه‌های شناخت وجود خدا، معقولیت اعتقاد به خداست. امام علی(ع) در سخنان خود به این راه اشاره فرموده‌اند. این برهان به طور خلاصه چنین است: اعتقاد داشتن به خدا و لوازم آن از معتقد نبودن به خدا و لوازم آن، معقول‌تر است.

راستین

برای تکمیل فرمایشات شما باید عرض کنم که به طور کلی اعتقادات و جهان‌بینی‌های انسان بر اساس پذیرش ماورای طبیعت و انکار آن، به دو دسته تقسیم می‌شود:
۱. جهان‌بینی الهی؛
۲. جهان بینی مادی.
در جهان‌بینی مادی، فرقه‌ها و گرایش‌های مختلفی وجود دارد، ولی همه آنها در انکار وجود خدا و به تبع آن در انکار جهان آخرت مشترکند. همچنین در جهان‌بینی الهی نیز گرایش‌ها و نحله‌های مختلفی وجود دارد که همه آنها در اعتقاد به وجود خدا مشترکند. ادیان توحیدی (آسمانی) روشن‌ترین جلوه‌های جهان‌بینی الهی‌اند که همه آنها در سه اصل کلی مشترکند.

علی عبادی

پیرامون بحث خدا شناسی که در متنه بالا باهم دیدیم من نظری دارم ببینید دوستان تصور ذات خداوند برای ما که موجوداتی محدود و مادی هستیم، امری است محال و معرفت بشری نمی تواند به کُنه ذات پروردگار دست یابد. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «همت ها هر اندازه دورپردازی کنند، او را نمی یابند و زیرک ها هر اندازه در ژرفای دریای اندیشه فروروند، به او نائل نمی گردند.

علی

پیرو صحبت های زیبای شما برادر عزیزپ باید عرض کنم که عدم امکان معرفت حقیقی ما به ذات پروردگار متعال، به این دلیلی است که ذات باریتعالی نامحدود است و ما محدود، و محدود به کنه نامحدود راهی ندارد. علاوه، ما پیوسته در زندگانی مادی خود به یک سلسله معلولات جسمانی که آغشته به یک رشته قیود جسمانی و زمانی و مکانی می باشند، گرفتاریم و هیچ گاه حواس و تخیل ما یک موجود بی قید و شرط و مطلق را نمی تواند تصور کند. در عین حال ما یقین داریم که خدایی وجود دارد، زیرا این جهان هستی نمی تواند بدون خالق و مدبر باشد، پس خالق توانایی دارد.

محمد امین

در همین امر که شما برادر عزیزم عرض کردین حضرت علی علیه السلام می فرماید: «تو آن خدایی هستی که در عقل ما نمی گنجی تا در معرض وزش اندیشه ها نقش پذیر کیفیات بشوی، و نه تحت کنترل فکر در می آیی تا محدود و قابل تغییر باشی

محمد رضا

از نظر بنده با تحقیق میشود بیان کرد ان چه از سخنان معصومین علیهم السلام استفاده می شود، محدودیت قدرت سیر عقلانی بشر است، نه ناتوانی و ممنوعیت کامل عقل بشر. بنابراین گر چه خداوند را بطور کامل نمی توان شناخت، ولی اولا اصل وجودش را نمی توان انکار کرد، و ثانیا با استفاده از شناخت صفات او می توان به یک شناخت نسبی رسید و گفت: خداوند وجود مطلق، کمال مطلق، غنای مطلق، قدرت مطلق، علم مطلق و بطور کلی ذاتی است

محمد باقر

ببینید دوستان مراد از راه دل یا فطرت این است که انسان به سبب ساختمان خاص روحی خود، متمایل و خواهان خدا آفریده شده است. در انسان، خداجویی و خداخواهی و خدا پرستی نهاده شده است. همچنانکه غریزه جستجوی مادر در طبیعت کودک نهفته شده است.

محمد صادق

از نظر بنده حقیر خدا خواهی و خدا جویی نوعی جاذبه معنوی است میان کانون دل و احساسات انسان از یک طرف، و کانون هستی یعنی کمال مطلق، از سوی دیگر و انسان بدون آن که خود بداند، تحت تاثیر این نیروی مرموز قرار دارد

بردیا موسوی

با سلام به همه ی بزرگان اگر میخواهید که به موفقیت های بسیاری دست پیدا کنید، به خداوند برسید و کمال و سعادت واقعی را در زندگیتان درک کنید پس من به شما پیشنهاد می دهم که وارد منهاج فردوسیان شوید. منهاج فردوسیان یک علم بی نظیر بازسازی شده است از آموزش های پیامبر که حضرت حاج فردوسی رهبر آن هستند و گام به گام با ما همراه می شوند تا ما بتوانیم به درجات والای کمال و سعادت دست پیدا کنیم و چه خوش جایگاهی است چنین جایگاهی و امیدوارم که همه ما بتوانیم در روزی به موفقیت هایی که حضرت حاج فردوسی بزرگ از ما انتظار دارند برسیم. برای همگی آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم که همگی به عنوان یک منهاجی بر حق در کنار حضرت حاج فردوسی برای رسیدن به کمال و سعادت قدم بردارید.

ایلیا

سلام البته که همینطور هست و حضرت حاج فردوسی علم بی نظیری دارند علمای ما مانند آیت الله بهجهت خیلی عالی هستند و بودند اما دیگر در این دنیا نیستند به همین جهت ما می بایست که از نعمت وجود علمایی مانند حضرت حاج فردوسی بهره ببریم و وجود اونها رو ببینیم و سعی کنیم که از ایشون راهنمایی بگیریم تا به کمال و سعادت دست پیدا کنیم .رهبر معنوی منهاج فردوسیان خیلی شخص خوبی هست پس ای کسانی که با ایشون مخالفت میکنید بدونید که اگر به این مسیر خودتون ادامه بدید نه تنها جامعه ی منهاج فردوسیان و شاید خداوند هم شما رو نبخشه و برای همیشه در این مسیر گمراهی و تاریک قدم بردارید و هیچگاه به سمت نور هدایت نشید.

احمد ناری

سلام همین الان هم حضرت حاج فردوسی با علم بی نظیری که در اختیار دارن مسیر کمال و سعادت رو به سوی ما باز کردن، علمای ما مثل الماس هستند بعضیاشون پس باید قدرشون رو تا زنده هستند بدونم حضرت آیت الله بهجت سایه شون از سر ما کم شد اما حضرت حاج فردوسی هنوز هم هستند و ما میتونیم از کمک ها و راهنمایی های ایشون در جهت رسیدن به کمال و سعادت استفاده کنیم و به هر آنچه که خیر هست دست پیدا کنیم. به امید موفقیت های روز افزون برای حضرت حاج فردوسی و به امید روزی که منهاج فردوسیان فراگیر بشه

یاسمن دلداری

سلام آیت الله بهجت یکی از گرانبهاترین هایبی بودند که از دنیا رفتند و مانند ایشون خیلی کم دیگه پیدا میشه و باید واقعا قدر آثار ایشون رو بدونیبم و به هر شکلی که هست باید مطالب ایشون رو تفسیر کنیم تا از اون مطالب بتونیم بهره ببریم و به سمت کمال و سعادت حرکت کنیم حضرت حاج فردوسی به ما میتونن در این زمینه کمک کنند و امیدوارم که کمک های ایشون همواره با ما باشه تا ما بتونیم به سمت درستی هدایت بشیم به سمتی که سعادت و خیر ما در او نسمیر هست و باعث میشه که ما به موفقیت برسیم.

زانیار خدامرادی

سلام موافقم مطالبی که از آیت الله بهجت به جا مونده رو باید ما مانند یک الماس نگه دارمی و از اون استفاده کنیم این ها خیلی ارزشمند هستند شما لحظه فکر کنید که آیت الله بهجت تمام نتایج عمر با عزتی رو که داشتن در همین مطالب بیان میکنند و ما به راحتی بیایم و از کنار این موضوعات بگذریم واقعا یک امر خنده دار هست و نباید از سمت ما اینطور بشه اما از اونجایی که این مطالب خیلی ممکنه پیچیده باشن ما باید سعی کنیم و تلاشمون بر این باشه تا اونجا که میتونیم خودمون اون رو تفسیر کنیم و از تفسیر های علمای دیگه هم استفاد ه کنیم که مبادا تفسیر خود ما اشتباه باشه.

علی جوادی

سلام به نظر من کلا باید خودمون تفسیر کنیم اما چون اشتباه ممکنه تفسیر کنیم پس اگر از تفسیر علما استفاده کنیم باز بهتر هست و بهتر می تونیم درک کنیم که آیت الله بهجت پی میخواستن بگن کاش از ایشون ویدیو هایی به جا مونده بودو آثار ایشون رو ما به صورت ویدیویی داشتیم که همیشه در کنار ما بودند و همینطور دیگه امکان تحریف اونها وجود نداشت و تا همیشه آثار گرانبهای آیت الله بهجت در بین ما وجود داشتند و ما از اونها نهایت استفاده رو میکردیم وبه سمت کمال و سعادت حقیقی گام بر می داشتیم و به اون میرسیدیم.

مینا یلدایی

من فکر میکنم که همین الان هم ویدیو هایی از ایشون وجود داشته باشه اما قبول کنید که همه ی حرف ها رو نمیشه داخل ویدیو زد پس بهتره که برخی از اونها به شکل نوشتاری باشه و الان که نسخه ی اصلی متون در دست خود ما هست پس هر کس بخواد در این بین نادونی کنه ومتن رو تغییر بده به راحتی مشخص میشه و لازم نیست که نگران این موضوع باشیم بلکه بیشتر اسین تحریفات در گذشته اتفاق می افتاد و الان خیلی کم تحریف میشه چون اعتقاد مسلمون ها هم بیشتر شده وبا خودشو نفکر میکنن که آیا حضرت بهجتی که ما میشناختیم واقعا چنین حرفی رو میزد یا نه!

حامد طلیسچی

اگر هر فردی همین رو از خودش در مورد مطالبی که پش رو داره و میخواد اونها رو به عنوان باور بپذیره بپرسه شاید خیلی از خرافات پیش نمی اومدن خیلی از انسان های ساده لوح برای منفعت شخصی شاید برخی از آموزش های دینی از زبون بزرگان رو اومدن و تغییر دادن به نفع خودشون اما انسان های ساده لوح تر اومدن و اون حرف ها رو پذیرفتن بدون اینکه بگن آیا واقعا این رهبر و عالمی که ما اون رو قبول داشتیم چنین حرفی میزد یا نه ای کاش که همین مشکل بزرگ برطرف شه و با رفع همین مشکل بسیار دیگری از مشکلات ما هم رفع خواهد شد.

حسین رضویان

سلام خدمت حضرت حاج فردوسی خیلی از مطالبی که از علمایی مثل آیت الله بهجت به ما میرسه واقعا شاید ما از درکشون عاجز باشیم و نتونیم واقعا درک کنیم وباید این رو بپذیریم ولی باید در جهت رشد و پیشرفت خودمون حرکت کنیم اما شاید واقعا اون رشد و پیشرفت ما در حدی هم نباشه که بتونیم بازهم این مطلب رو درک کنیم منظورم از این مطلب یعنی همون آثار آیت الله بهجت هست و من از شما بزرگوار میخوام که شما که علم زیادی در این زمینه دارید شما اقدام به تفسیر کنید البته من منظور مقاله رو متوجه شدم اما چون علم آیت الله بهجت علم نابی هست به همین جهت خیلی خوبه که در مسیر خداوند اون رو فرا بگیریم.

کاظم لعیایی

درود بر شما حرفتون کاملا درست هست نباید ما خیلی فراتر از حد خومون برخورد کنیم و رفتار کنیم چون واقعا برخی از آدما شاید بیشتر درک کنن و بپذیرن و باور کنند الان آیت الله بهجت این کار رو انجام دادن اما شاید این کار رو واقعا ما نتونیم انجام بدیم ودر پی همین موضوع خیلی زود شکست بیخوریم چون میخوایم مثل آیت الله بهجت بشیم که نمیتونیم بشیم به همین دلیل هست که باید ما مسیر خودمون رو بریم و تا جایی که در توان داریم تلاش کنیم به بعد از اون رو به خداوند بسپاریم و تا هر حدی که میتونیم درک کنیم و بپذیریم.

آرتا خرمدل

سلام چه دیدگاه نادرستی واقعا نمیتونم درک کنم یعنی چی که حضرت آیت الله بهجت از ما بالاتر هستند اینطوری که حتی حرف خود خداوند رو هم فکر میکنم که نقض کنیم که احتمال میدم این گفته اینطوری باشه که ما بین هیچکدام از بندگان فرقی نمی گذاریم خب اینطوری که حضرت آیت الله بهجت از ما خیلی بالاتر شد و حرف خداوند نقض شد که لطفا در مورد موضوعی که میخوان در موردش حرف بزنید کمی فکر کنید که اینطور مسائل پیش نیاد چون ذهن ایشون با ذهن ما یکی هست منتهی ایشون حد و مرزها رو باور نکردن اما ما بوارشون داریم که هیچ وقت نمیتونم اون خوبه باشیم برای همین هم نیستیم

حسن

سلام به هیچ وجه حرف شما رو نمی پذیرم این حرف کاملا اشتباه هست آیت الله بهجت هر چی هم که بدن بالاخره بنده ی خداوند بودن و مطالب و مثالات و کتاب های ایشون به دلیل نوع نگارششون بوده که خیلی سخت به نظر میرسیده اما یک موضوع ساده رو مثلا می خواستن که بیان کنند توی هر مطلبی که واژه ی عربی آورده شد و از کلمات محاوره ای استفاده نشد که نمیشه گفت اون دیگه مطالب خیلی خاصی رو به آدم آموزش میده اتفاق اینطوری هم نیست و شاید مطالبی که آموزش میده خیلی سطح پایین باشند البته در این مورد به خصوص منظورم آثار آیت الله بهجت نیست

مرتضی خزائی

آخه بعضیا مثل دوستمون درک نمیکنن این موضوع رو این مسئله توهین نیست چون به شکل یک باور عمومی شده که بعضیا بنده ی خاص خدواند هستند و بعضیا انتخاب شده توسط خدواند هستند و ما هر کاری هم که بکنیم نمی تونیم مثل اون شخص بشیم پس باید کنار بکشیم و حرفی هم نزنیم این خیلی اشتباه و نادرست هست کی میگه کی همچین حرفی ور تایید کرده لطفا کمی مطالعه کنیم یکی از دوستان از آیات خدا هم فکر میکنم که نمونه آورد زمانی که خود خدا میگه ما بین بندگان فرق نمی زاریم پس چی میاین میگن دیگه اینجا؟!

آیلین جوادی

این زمانی به وجود میاد که آدما قدرت های خودشون رو باور ندارن و نمیدونن که میتونن از پس هر کاری بر بیان و فکر میکنن که فقط نعمات خاص خداو قدرت در اختیار بعضی از بندگان هست. آیت الله بهجت از همون اول که یک عالم بزرگ نبودن درس خوندن و تلاش کردن و باور کردن و سپس با یقینی که به مسیر خودشون داشتند ادامه دادند و شدند آیت الله بهجتی که برای همه مثال زدنی هست پس ما هم باید ببینیم که چه مسیری رو در پیش گرفتیم؟ آیا به این مسیر اصلا اعتماد داریم؟ این مسیر ما رو به چه مقصدی میرسونه و چنین مواردی رو بررسی کنیم در مورد خودمون.

سام خدایی

خدا خیرتون بده حرف حق رو زدید اما می دونید این وسط چی هست که خیلی خودش رو نشون میده؟ تنبلی مردم هست! دقیقا همینه چون نمیتونن که اون قدر تلاش کنن یعنی نه این که نتونن بلکه نمی خوان برای همین میگن که طرف اعجوبه بود یا طرف خیلی بنده ی خاص خدا بود و به اوسطه ی این حرف ها میخوان که سرپوشی بزارن روی این تنبلی خودشون و این واقعا یک کار نادرست هست هر کسی که به مقامی رسیده حالا چه مقام دنیوی و چه مقام اخروی برای اون مقام تلاش کرده حالا چه تلاش ذهنی و چه تلاش فیزیکی فکر نکنیم که بقیه از ما بهتری بلکه بیه فکر تنبلی خودمون باشیم.

امیر عباس

حرفتون نادرست هست هرگز چنین مسئله ای وجود نداره که حضرت آیت الله بهجت بخوان مطلبی رو بدونن که فراتر از ذهن ماست بلکه فقط ایشون اینطور متن خودشون رو نوشتن و نقل کردن این به معنی اون نیست که ایشون از سایر بندگان خداوند برتر هستند خیر حتی پیامبر هم جایگاهش با دیگر انسان ها یکی هست ولی نوع درکش از خدواند با بقیه فرق میکنه اگر یکی به اندازه آیت الله بهجت زمان بزاره برای شناخت دخاوند و همچنین مانند آیت الله بهجت باور کنه خداوند رو خب خداوند در زندگی اون شخص هم خودش رو نشون میده.

طلا منش

خب دقیقا به خاطر اینکه به قول یکی از دوستان ما آدما تنبل هستیم نمیخوام که تلاش کنیم به موفقیتی برسیم یا به چیزی دست پیدا کنیم و دلیل رو هم این میدونیم که اون چیز دست یافتنی نیست بزارید راحت بگم که در این دنیا همه چیز دست یافتنیه یعنی هرچیزی که در این دنیا وجود داره رو ما می تونیم تجربه کنیم و به دست بیاریم و هیچ محدودیتی در این بین وجود نداهر و متاسفم برای کسایی که فکر میکنن محدود هستند و همین فکر اونها رو محدود میکنه وباید برخیزند و تلاش کنند نه اینکه بگن فلانی خیلی خاص بود و …

امین طاها

اینکه شعار مردم هست دیگه که میگن اون خیلی خاص بود البته من نمیخوام خودم رو جدای از مردم بدونم بلکه به عنوان عضوی از همین جامعه ی مردم میخوام بگم که در خیلی از اوقات من گفتم که اون شخص خیلی خاص هست و اون شخص خیلی آدم خوبی هست در صورتی که من هم میتونم در حد اون شخص رشد و پیشرفت کنم اما این کار رو انجام نمیدم و از کنار این کار عبور میکنم به نظر من این کار ندرستی هست و نباید نادیده گرفته بشه واقعا این فکر نادرست رو ما باید از بین ببریم و اون فکر رو کاملا نابود کنیم.

جواد

سلام به حضرت حاج فردوسی خداودن برای شما هر چی که از جهان و آخرت میخواین رو بهتون بده شما واقعا رهبر بی نظیری هستید و هر کس که تحت رهبری شما در اومده باشه قطعا به موفقیت های بسیاری دست پیدا کرده و علاوه بر این موضوع از علم بی نظیر شما هم بهره برده. حضرت حاج فردسی محترم برای شما بهترین ها رو از خدواند منان می طلبم می دونم که دوست داردی همه ی جهان هم منهاجی بشن اما زمان بدید انشالله که همه مسیر حق رو تشخیص میدن و به سمت مسیر حق روی میارن به امید و موفقیت همه ی عزیزان و بزرگوران.

سایناز

منهاج فردوسیان برای ما روشنی است که ما را از تاریک و ظلمات به سوی نور می برد با آمزوه های حضرت حاج فردوسی ما کمال و حق و سعادت را می پیماییم و در مسیر درست قدم می گذاریم خداوند همواره با ماست و در کنار ماست و ما را یاری میکند چه خوب که ما نیز پاسخ این یاری کردن را با منهاجی شدن خودمان بدهیم و سعی کنید که یک شخص منهاجی شویم و در جهت دین حرکت کنیم تا بتوانیم این لطف بی نهایت خداوند نسبت به بندگانش را جبران کنیم البته که نمی شود نامش را جبران گذاشت چون اصلا نمی شود که جبرانش کرد اما در هر صورت خواستم که این موضوع را با شما دوستان بزرگوارم در میان بگذارم.

فرزاد نجفی

سلام به حضرت حاج فردوسی خیلی خرسندم که در بین شما دوستان بزرگوار قرار دارم با مطالبی که ازو ب سایت حضرت حاج فردوسی فرام یگیرم زندگی من منیتونم بگم که دگرگون شده و من خیلی پیشرفت کردم حضرت حاج فردوسی در هر جا که هستید خداوند پشت و ئپنماه شما و در کنار شما باشه و به شما کمک بسیار زیادی در مسیر کمال و سعادت بکنه همه ی ما انسان ها مشتاقان کمال وسعادت هستیم اما خیلی اکم از ما سعی می کنیم که به این کمال و سعادت دست پیدا کنیم پس حالا که شما به این علم دست یافتید لطفا همه ی اون رو با مردم به اشتراک بزارید.

طاهره پور ولی

سلام البته که حضرت حاج فردوسی دارن این کار رو هم میکنن اما به نظر من علمی که برای به دست آوردنش تلاشی انجام نشه برای انسان ارزشی نداره به عنوان مثال خیلی زود از کنار اون میگزره در صورتی که ممکن برای همون علم خیلی ها زحمت کشیده باشن اما این فرد این زحمت ها رو نمیبینه و فقفط چیزی که جلوی روی خودش هست رو مشاهده میکنه به همین جهت ممکنه علم حضرت آیت الله بهجت همین شکل باشه و همین اتفاق برای او رخ بده در هر صورت امیدوارم که اینطور نشه اما در کل مثال زدم.

علی همدم

ما همگی برای اینکه بتونیم حرف های ایشون رو درک کنیم پس باید اطلاعات بیشتری در مرود دین کسب کنیم و همچنین بتونیم که در مورد دین اطلاعات به دست بیاریم همینطوری نمیشه که ما مدام منتظر مفسر باشی مکه بیاد برای ما تفسیر کنه یا منتظر کسی باشیم که بخواد برای ما موضوعی رو روشن کنه بلکه ما باید خودمون دنبال این مسیر باشیم که اطلاعاتی رو به دست بیاریم در این باره و اگر نتونستیم که این کار رو بکنیم یعنی باید بیشتر و بیشتر تلاش کنیم بالاخره آیت الله بهجت هم جز انسان ها بودن دیگه و از اون جا که هیچ کدوم از بندگان نزد خدا با هم فرقی ندارند پس همین مسئله نشون یمده که ما هم میتونیم به علم ایشون دست پیدا کنیم.

سوسن دری

بله ما هم میتونیم اما به شرطی که مانند ایشون عمل کنیم و مانند ایشون باور کنیم .ایشون میگن که حتی چشم برزخی هم داشتن و چشم برزخی به هر کسی عطا نمیشه مگه اینکه خیلی از لحاظ باوری نسبت به خداوند قوی باشه ایشون که اینقدر باور قدرتمندی در مورد خداوند داشتند پس قطعا این مطالبشون هم خداگونه هست الان ما قران رو هم باز کنیم در عین سادگی توضیحات متوجه نمیشیم که واقعا چی داره میگه اون وقت کتاتبی به عنوان مثال از آیت الله بهجت رو میخونیم و از اون هم چیزی متوجه نمیشیم شاید این مطالب رو کسانی واقعا میفهمن که بخوان این رو درک کنند.

شیلا آقا منشی

آره اتفاقا خیلی به موضوعی خوبی اشاره کردید تنها کسانی میتونند درک کنند که بخوان درک کنند. چون میرن دنبالش و تحقیق میکنن و مثل خیلی ها نیستن که سر جای خودشون بشینن و منتظر بمونن که حضرت به عنوان مثال حاج فردوسی یا افراد دیگه ای مانند ایشون این مطالب رو تفسیر کنند. این کار ما اشتباه هست و نباید ما این کار ها رو انجام بدیم چون در نهایت به خودمون ظلم میکنیم بلکه باید حرکت کنیم ما هم انسان هستیم و ما هم باید بدونیم که در دنیا چی میگذره پس باید به دنبال کشف علم بریم تا متوجه منظور آیت الله بهجت هم بشیم.

محمد رخسار

سلام علم حضرت آیت الله بهجت خداوندی بوده و علم خداوند هم دارای راز خاصی هست البته فکر نمیکنم که در سخنان آیت الله بهجت رازی نهفته باشه اما به صورت کلی دارم این موضوع رو بیان میکنم که در کل حف های ایشون هم از سخنان خداوند نشات می گرفته به همین جهت همیشه میخواست که به شکلی خوب و عالی توضیح بدن و همین توضیحاتی شده که الان ما می بینیم در هر صورت باز هم میگم که اگر ما بخوایم علم خداودنی رو از ایشو نیاد بگیریم واقعا باید از ته دل این موضوع رو بخوایم و از خداوند طلب کنیم.

پرویز خدایاری

سلام خدمت دوستانی که فرمودند علم حضرت بهجت کاش به زبان ساده تری بود باید بگویم که ایشان علم بالایی داشتند و بسیار از درک و منطق پر بودند به همین جهت ایشان من فکر میکنم که متون خود را به این دلیل اینگونه می نوشتند چون اطراف ایشان هیچ فردی نبود که تحصیل کرده نبوده باشد و همه تحصیل کرده بودند و حرف های ایشان را متوجه می شدند به همین جهت ایشان نامه ها را که می نوشتند همه ی آنها درک می کردند و ایشان می پنداشتند که بقیه مردم هم می توانند پس این متن ها را درک کنند و بدانند که ایشان چه می گویند.

کریمه مکانی

سلام من نظر مخالفی دارم چون بالاخره ایشون که به بین مردم میومدن و با مردم صحبت می کردن که حالا شما دارید این رو میگید و من فکر میکنم که مدرس هم بودن پس اگر مدرس بودن پس باید بدونن که هر کسی توان درک این مطالب رو نداره پس چه خوبه که بیان و به شیوه ی ساده تری مطالب رو بیان کنن که بقیه هم متوجه بشن بالاخره هر چی که بود ایشون یکی از علمای بزرگ ما بودن و ما باید کاملا خودمون رو از چشمه ی علم ایشون سیر آب می کردیم و به علم ایشون دست می یافتیم و به درجات والای علمی دست پیدا می کردیم.

سیده سادات احمدی

سلام به همه ی دوستان و همچنین حضرت حاج فردوسی رهبر معنوی مشتاقان کمال و سعادت که راهنمایی های ایشان باعث می شود که بسیاری از ما در مسیر درست قدم بگذاریم. خواستم بگویم که نظر این دوست ما هم می تواند درست باشد و هم غلط. غلط از آنجا که محتوای پیام های آیت الله بهجت همگی به این شکل که نبوده است بلکه ایشان با مردم هم صحبت می کردند پس قاعدتا باید می دانستند که مردم آنقدر درک بالایی ندارند که حرف های ایشان رما توجه بشوند و درست از آنجا که ایشان بسیار اهل علم بوده اند حتما و می توانستند بسیار مطالعه کنند پس هعمین مطالعات ایشان بر این شد که کتاب ها و نامه ها را به این صورت نگارش کنند.

شاهین خلعتبری

سلام ببینید نگارش اینطوری خب واقعا فکر نمیکنم مناسب باشه حالا من نمیخوام که ایرادی بگیرم اما باید بدونید که همه جا وقتی میخوان نویسنده ای رو استخدام کنن نگارشش رو مد نظر قرار میدن! و زمانی که نگارش خیلی سطح پایین یا برعکس خیلی سطح بالا داشت در هر صورت فکر نمیکنم که بپذیرن. دلیل این امر هم مشخص هست چون میخوان که همه ی مردم اون رو متوجه بشن اما زمانی که ما اتفاقا میایم و خیلی سطح بالا صحبت می کنیم خب این هیچ فایده و نتیجه ای در بر نخواهد داشت مگر خستگی مخاطبان ما.

کامبیز فرضیائی

البته توجه کنید که در مورد حضرت آیت الله بهجت ما نمی تونیم که چنین حرف هایی رو بزنیم چرا که قطعا ایشون برای انجام دادن این کار دلایلی داشتن که ما از درک اونها شاید عاجز باشیم پس نباید اینطور بگیم که آره حتما ایشون اشتباه کردند چرا که کسی که به مقام های بزرگی در دین میرسه و همچنین درکی از دین پیدا میکنه خیلی کم به این مسئله دچار میشه که مثلا نتونه مردم رو به سمت درست هدایت کنه در صورتی که خود مردم میخوان به همین جهت این مسئله هم هست و نباید نادیده گرفته بشه و فقط از ایشون ایراد گرفته بشه.

علی اکبری

سلام به حضرت حاج فردوسی رهبر معنوی مشتاقان کمال و سعادت اگر کسی می خواهد مفهومی را به شخص یا اشخاصی انتقال دهد باید به زبان صریح و واضح سخن بگوید در غیر اینصورت هرگز اقفراد دیگر تمایل هم پیدا نمی کنند که حرف های ما را بشنوند به عنوان مثال خود شما فرض کنید که مخاطبان بیشتر آیت الله بهجت چه کسانی هستند خب بیشتر آنها مردمی هستند که آن چنان سوادی هم ندارند به همین جهت هرگز متوجه نمی شوند که ایشان چه می گوید و برای همین از این علم بی نظیر جا خواهند ماند.

طاهریان

و هرگز کسی متوجه نمی شود که واقعا آیت الله بهجت می خواستند چه بگویند چرا که متون ایشا توسط مفسران تفسیر می شود اما واقعا آنچه که منظور حضرت آیت الله بهجت بوده است را شاید نرسانند اما اگر ایشان به زبان عامیانه یا کتابی ساده منظور خود را می رساندند و جملاتشان را می فهماندند بسیار می شد که از دریاچه ی علم ایشان بهره ببریم و بتوانیم در زندگی خود آنها به کار ببریم در هر جهت که بسیار مشخص و واضح است که اکنون هیچ نمی توان کرد اما باز هم مفسرین باید تمام تلاش خود را انجام دهند که به شیوه ای درست کار خود را بکنند تا مبادا متون آی الله بهجت دچار تغییر بشوند.

سوده وکیلیان

سلام دقیقا همین مشکل منه خیلی از کتاب های پیامبران من فکر میکنم که تحریف شده و از بین بردن محتوای اصلی کتاب های آیت الله بهجت هم فکر میک نم برای کسانی که به فکر سود و منفعت شخصی خودشون هستند کار سختی نبالشه البته برای نسل الان شاید این اتفاق نیفته مثل همون زمان پیامبرا اما به مرور زمان این تحریفات شکل میگیره اما اگر به زبون ساده ای بود شاید همه ی مردم برای بهره مندی از فرمایشات ایشون یک نسخه از کتاب هاشون رو تهیه می کنند و مثل قران یا هر چیز دیگه ای در خانه نگه می داشتند و از آن استفاده می کردند.

محمد حسین بابکی

ببینید حالا هم اتفاق خاصی نیفتاده درسته که ایشون حالا به هر دلیل اینطور ننوشتن و شاید نوع سبک نوشتاریشون همینطور بوده اما اگر ما هم در جهت علم و دانش حرکت کنیم خیلی ساده و راحت میتونه باشه خوندن نامه های آیته الله بهجت چرا که دیگه ما اون ها رو کاملا متوجه میشیم و می فهمیم که منظورشون از لغات عربی چی بوده چون درس خوندیم و اینکه مطالب رو میپیچوندن رو راحت میتونستیم متوجه بشیم الان هم که علمی در دست نداریم خب چیزی هم نمی تونیم بگیم چون ایشون به خاطر علم بالایی که داشتن اینطور می نوشتن

شاهمراد

این مردم میتونن که از اون علم جا نمونن خیلی راه های دیگه هست که به راحتی میشه فهمید منظور ایشون چی بوده به عنوان مثال ما دنباله رو کسانی بشیم که مسیر حضرت بهجت رو در پیش گرفته بودند یا دارن همون مسیر رو میرن خب اینطوری دیگه ما هم در مسیر آیت الله بهجت قرار میگیریم و قدم در جایگاه ایشون میزاریم و به مراتب کمال و سعادتی که ایشون بهش دست پیدا کردن میرسیم و یک موفقیت بزرگ برای ما شکل میگیره و می بینید که برای هر چیزی میشه راه چاره ای یافت و ما انسان ها نباید خودمون رو محدود بدونیم.

محمد حسین

من که چیزی از این مطالب نفهمیدم و راستش حوصله خوندن رو هم نداشتم از بس سخت و غیر قابل فهم بود

حیدری

ایشان قبلا مرجع تقلید من بودند تا این که مطلبی منتشر کردن که تا ظهور امام زمان زنده اند و من از آن زمان دیگه به صلاحیت شون شک کردم

نیاز

شما این مطلب رو از کجا خوندین و شنیدین؟؟؟ چرا شایعه پراکنی می کنید وقتی مطمئن نیستین و با گوش خودتون نشنیدین

مصطفی

مطالب آیت الله بهجت خیلی خواندنی و زیباست. مثل کتاب ها و آثار حاج فردوسی. ولی کتاب های مربوط به منهاج فردوسیان جوان پسند تر و به روز تر هستند و اکثریت مردم آن ها را می پسندند

کسری

سلام. برخی مطالب حاج فردوسی هم سخت و غیر قابل فهمه برای ما. مخصوصا قشر جوان که دایره لغات پایینی دارند و زود از این مورد ها خسته و به قول شما دل زده میشن.