۱۷ بهمن

جایگاه حدیث عنوان بصری در منهاج فردوسیان

زمان مورد نیاز برای مطالعه‌ی این مطلب، فقط: < 1 دقیقه

سؤال: حدیث عنوان بصری چه جایگاهی در منهاج فردوسیان دارد؟ و نحوه ی خواندن و مداومت آن به چه صورت باید باشد؟

جواب:
برای نگاه جامع به این روایت، نیاز به بیان چند مطلب است:
۱. عنوان بصری از عامه و از مریدان مالک بن انس، فقیه اعظم مالکی‌ها بوده و اساساً شیعه نبوده است.
۲. علاقه‌اش به امام صادق (علیه‌السلام) نه از باب امام زمان و حجت خدا در زمین بلکه از باب این که ایشان را دانشمندی از خاندان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌دانسته، بوده است.
۳. این حدیث را در سن نود و چهار سالگی از امام (علیه‌السلام) گرفته است یعنی زمانی که آخرین رمق‌های جسمی‌اش را تجربه می‌کرده است.
۴. برخورد امام (علیه‌السلام) با او، برخورد سرد و درشتی بوده که در اول و آخر روایت، به روشنی بیان می‌شود.
۵. منبع این روایت،‌ از منابع دست اول شیعه نیست ولی به اعتبار مؤلفش، قابل قبول است. این روایت، اولین مرتبه در «مشکاه الأنوار فی غرر الأخبار» تألیف على بن حسن طبرسى (متوفای ۶۰۰ قمری) ذکر شده است.
۶. متن این روایت با سایر روایات معتبر، همخوانی دارد.
۷. شنیده شد که مرحوم قاضی (ره) همراه داشتن و مطالعه‌ی مداوم این روایت را به شاگردانش توصیه می‌کرده است. در حالی که تمام دستورات داده شده در این روایت، دوازده دستور در سه زمینه است و بر محقق بصیر پوشیده نیست که نمی‌توان انسان ـ با تمام زوایای مختلفش را ـ با دوازده دستور، اداره و تربیت نمود.
۸. تمام دستورات داده شده در این روایت، به همراه هزاران دستور دیگر، در نظام جامع  تربیتی «منهاج فردوسیان» آمده است و کسی که به خوبی به «منهاج فردوسیان» عمل کند، نیازی به مطالعه و همراه داشتن این حدیث نخواهد داشت.
امیدوارم از لابلای مطالب گفته شده، جواب خود را بیابید.

موفق باشید
حاج فردوسی

کلمات کلیدی: , , , ,

 
 
 
  مشترک شوید  
اشتراک برای:
fa فارسی
X