۱۳ فروردین

جواب‌های کوتاه (۶۴)

سؤال ۱

سلام علیکم
لطفاً بفرمایید
۱. برای بانوان منهاجی تفاوتی در زایمان طبیعی و سزارین وجود دارد؟
۲. آیا مردان منهاجی در مسولیت شرعی و تکلیف خاصی در انتخاب نوع زایمان همسران خود دارند؟
با تشکر

جواب

سلام علیکم
جواب ۱: هر کدام سود بیشتری برای مادر و جنین داشته باشد را انتخاب کنند. تشخیص سود و زیان در این مورد، با متخصص امور زنان است.
جواب ۲: منهاجیون باید نحوه‌ای از زایمان را برای همسرشان انتخاب کنند که تا حد امکان، مشتمل بر امور حرام مانند نگاه نامحرم نباشد.
موفق باشید

************
سؤال ۲

سلام علیکم
در پاسخ به سوالی مبنی بر وظیفه منهاجی در برخورد با آیین ها و آداب غیر دینی نوشته اید : ”تا جایی که می‌توانید و ضرر و خطر ندارد، آئین‌ها را ترک کنید و در مقابل، خود را برای احیای سنت‌های دینی آماده نمایید.”
منظورتان از ضرر و خطر چیست ؟ آیا اندک دلخوری ارحام ( با وجود توجیه آنان در خصوص علت بی اعتنایی به آداب و رسوم غیر دینی ) ضرر محسوب می شود ؟

جواب

سلام علیکم
همیشه منظور از ضرر و خطر، ضرر و خطر قابل اعتناست. «ضرر» قابل اعتنا مثل اخراج از شغل و «خطر» قابل اعتنا مانند از دست دادن سلامتی و بیماری شدید است.
موفق باشید

************
سؤال ۳

سلام
با توجه به شرایط کنونی کشور نظر منهاج فردوسیان درباره صله رحم مجازی از طریق شبکه های اجتماعی و یا تلفنی که به صورت های نوین از جمله ارتباط زنده تصویری، صوتی و نوشتاری چیست؟ آیا این نوع صله رحم رفع دین شرعی می نماید و مورد عقوبت قطع رحم واقع نمی شویم؟

جواب

سلام علیکم
بارها عرض شد که «صله‌ی رحم» به معنی شاد کردن نزدیکان خونی بوده و از نظر شرع انور، «مستحب مؤکد» است. همچنین «قطع رحم» به معنی آزردن و ناراحت کردن بستگان نسبی و نزدیکان خونی بوده و از نظر شرع انور، «گناه کبیره» است.
با این حساب، اگر ارتباط و احوال‌پرسی با ارحام از طریق شبکه‌های اجتماعی یا تلفن و مانند اینها، موجب خوشحالی آنان گردد، از مصادیق «صله‌ی رحم» خواهد بود.
لازم به ذکر است که «ترک صله‌ی رحم» مساوی با «قطع رحم» نیست.
موفق باشید

************
سؤال ۴

شما خود را مشاور این برنامه تربیتی و متخصص نجات معرفی کرده اید (البته که حقیقتا اینگونه است). من منهاجی در جایی که نتوانم از قواعد و قوانین منهاج به جواب روشنی برسم به مشاوره شما اعتماد می کنم چرا که کسی را لایق تر از شما در امر مشاوره و نجات نمی شناسم . شما هم با مشاوره و تبیین قواعد و قوانین منهاج , بار و مسئولیت تبیین درست و یا غلط این قواعد و قوانین را برعهده گرفته اید . حال آیا منی که کسی لایق تر از شما را در امر مشاوره نمی شناسم می توانم به شما اعتماد کنم و قوانین را برحسب مشاوره شما عمل کنم ؟ و آیا شما که خود را متخصص نجات می دانید مسئولیت این اعتماد را می پذیرید؟

جواب

سلام علیکم
نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان طوری طراحی شده که هر کسی از ابتدا تا انتها، خودش هست و خودش. اینجا کسی بار کسی را نمی‌کشد و چیزی را بر عهده نمی‌گیرد. اینجا مثل بساط صوفیه نیست که همه چیز بر عهده‌ی قطب است یا مثل بنای فقها نیست که گردن فقیه، پلی برای عبور از جهنم باشد. اگر اشتیاق فراوان برای رسیدن به بالاترین درجات بهشت دارید، مسیر احتیاط را با روی باز و طیب خاطر بپذیرید. مسیر احتیاط، همان است که در سراسر نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان موج می‌زند. در این نظام تربیتی، تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت با خودتان است. تمام زحمت‌ها را در این دنیا خودتان می‌کشید و تمام راحتی‌ها را در آن دنیا خودتان می‌چشید.
موفق باشید

************
سؤال ۵

سلام نظرتان درباره آیت الله محمد شجاعی (ره) و برنامه تربیتی و آثار ایشان چیست؟

جواب

سلام علیکم
برنامه‌ی تربیتی ایشان که به طور مشخص در کتاب سه جلدی «مقالات» آمده، در مقایسه‌ی کمّی و کیفی با نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان، بسیار محدود است. همچنین آلودگی ذهنی آن مرحوم به مبانی فلسفه و عرفان، تأثیرات غیر قابل انکاری بر برنامه‌ی تربیتی‌شان داشته است.
موفق باشید

************
سؤال ۶

سلام نظرتان درباره شیخ جعفر مجتهدی چیست آیا کتابهای شرح حال ایشان را به فرزندم بدهم بخواند اشکال ندارد؟

جواب

سلام علیکم
تنها چیزی که از مرحوم جعفر آقای مجتهدی بر جای مانده، تعدادی خاطره است. خاطره نمی‌تواند کار نظام تربیتی انجام دهد. البته همان خاطرات، آلوده به خطورات است و جای نقد جدّی دارد. در مجموع، مسیر تکاملی ایشان بر اساس خاطرات برجای مانده، مسیر قابل پیروی‌ای نیست؛ لذا مطالعه‌ی اینطور مطالب را پیشنهاد نمی‌کنیم.
موفق باشید

************
سؤال ۷

سلام علیکم
مطلب بسیار روشن کننده است، ممنون.
در مورد آیت الله حقشناس ره هم خیلی دوست دارم نظر شما رو بپرسم. ایشون هم اثر مکتوب دارند و هم خیلیها رو تربیت کردند و به راه آوردند و به فکر سعادت و کمال افراد بودند تا جایی که میدونم.
همچنین در مورد شیوه چله زیارت عاشورا که ایشون توصیه کردند جهت حاجتروایی می‌خوام بدونم که چه نظری دارید.
لطف میکنید

جواب

سلام علیکم
تا جایی که جستجو کردیم، کتابی از ایشان که حکم برنامه‌ی تربیتی داشته باشد نیافتیم. همچنین شاگردی که بتوان او را ادامه‌دهنده‌ی نظام تربیتی آن مرحوم دانست، نمی‌شناسیم.
چله‌ی زیارت عاشورای ایشان، در منابع معتبر روایی وارد نشده و گویا اختراع خود ایشان است. در منهاج فردوسیان، عمل به دستورات اختراعی، توصیه نمی‌شود هر چند موجب رسیدن به حاجت باشد. البته افراد متعددی را سراغ داریم که بارها با دقت و رعایت تمام احکام و حدود، دستور العمل زیارت عاشورای ایشان را انجام داده و هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اند.
موفق باشید

************
سؤال ۸

چرا در قاعده ۲۴۰۱ از زکام به عنوان سرباز خداوند یاد شده است ؟ زکام هم یک بیماریست که مانع عبادت می‌شود. پس می شود گفت منشا شیطانی دارد.

جواب

سلام علیکم
زکام (سرماخوردگی) تا جایی که مایه‌ی تقویت سیستم ایمنی بدن باشد، سرباز خداست؛ ولی اگر موجب محرومیّت از عبادت گردد، از ناحیه‌ی شیطان است.
موفق باشید

************
سؤال ۹

سلام علیکم آیا دعای قاموس معتبر است؟
البته امیدوارم باز نگویید به قصد رجاء می شود خواند. من با ” قصد رجاء ” خیلی نمی توانم ارتباط بگیرم. فکر کنید به کسی پاسخ می دهید که فقط به دنبال واضحات و مسلماتی هست که هیچ خدشه ای به آن وارد نباشد که بتواند با خیالی آسوده به آن عمل کند.

جواب

سلام علیکم
دعای قاموس یا سیفی صغیر را شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان از کتاب صحیفه‌ی ثانیه علویه‌ی میرزا حسین نوری نقل کرده و همانجا اعتراف می‌کند اعتمادی به آن ندارد. این دعا از بی‌سندترین و غیرمعتبرترین دعاهای موجود است.
برای آشنایی با «قصد رجاء» به مطلب نشانی زیر مراجعه کنید:

معنی واقعی به قصد رجاء


موفق باشید

************
سؤال ۱۰

سلام علیکم
در روایت معتبره در اصول کافی آمده است:
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ اِبْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی حَمْزَهَ اَلثُّمَالِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى اَلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ یَا رَسُولَ اَللَّهِ قَدْ لَقِیتُ شِدَّهً مِنْ وَسْوَسَهِ اَلصَّدْرِ وَ أَنَا رَجُلٌ مَدِینٌ مُعِیلٌ مُحْوِجٌ فَقَالَ لَهُ کَرِّرْ هَذِهِ اَلْکَلِمَاتِ تَوَکَّلْتُ «عَلَى اَلْحَیِّ اَلَّذِی لاٰ یَمُوتُ» وَ «اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ اَلَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ» صَاحِبَهً وَ لاَ «وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی اَلْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ اَلذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبِیراً» فَلَمْ یَلْبَثْ أَنْ جَاءَهُ فَقَالَ أَذْهَبَ اَللَّهُ عَنِّی وَسْوَسَهَ صَدْرِی وَ قَضَى عَنِّی دَیْنِی وَ وَسَّعَ عَلَیَّ رِزْقِی. اصول کافی ج ۲
ترجمه کمره ای:
از امام صادق(علیه السّلام)که مردى نزد پیغمبر(صلّى الله علیه و آله)آمد و عرض کرد: یا رسول اللّٰه من از وسوسۀ در سینۀ خود سختى کشیده و مى‌کشم و من مردى عیال وار و نیازمندم. به او فرمود: این کلمات را تکرار کن: توکلت على الحى الذى لا یموت و« اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ‌ اَلَّذِی لَمْ‌ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ‌ یَکُنْ‌ لَهُ‌ شَرِیکٌ‌ فِی اَلْمُلْکِ‌ وَ لَمْ‌ یَکُنْ‌ لَهُ‌ وَلِیٌّ‌ مِنَ‌ اَلذُّلِّ‌ وَ کَبِّرْهُ‌ تَکْبِیراً ». و درنگى نشد که نزد او آمد و به آن حضرت عرض کرد: خدا وسوسۀ سینه‌ام را برد و بدهکارى مرا پرداخت و روزیم را فراوان ساخت.
۱. در این روایت منظور از وسوسه (وسوسه مالی، وسوسه اضطراب و ترس، وسوسه شهوانی، وسوسه قدرت، وساوس دیگر) در ابتدای روایت چیست؟
۲. آیا این دعا برای آن مقطع زمانی و برای آن فرد مورد نظر بوده است؟
۳. آیا ما نیز برای رفع همین مشکل می توانیم این دعا را بخوانیم؟
۴. آیا می توان این دعا را برای دیگر امور و مشکلات زندگی و یا معنوی غیر از مشکل مالی بخوانیم؟

جواب

سلام علیکم
جواب ۱: منظور از وسوسه، فکر و خیالات بد است؛ فکر و خیالاتی که موجب بدحالی و پریشانی فکر می‌گردد.
جواب ۲: دلیلی ندارد که منحصر به شخص خاص در زمان خاص باشد.
جواب ۳: بله می‌توانید از این دستور استفاده کنید.
جواب ۴: امتحانش ضرر ندارد.
موفق باشید

کلمات کلیدی:

6

 
 
 
4 نویسندگان
2 پاسخ‌ها
0 دنبال‌کنندگان
 
مرتب کردن بر اساس بیشترین بازخورد
مرتب کردن بر اساس داغ‌ترین دیدگاه
5 نویسندگان برتر
  مشترک شوید  
جدیدترین نظرات قدیمی‌ترین نظرات
اشتراک برای:
احمدیان

سلام علیکم
چرا امام زمان (عج) ظهور نمی‌کنند؟؟؟!

ناشناس

سلام علیکم
آیا یک منهاجی برای تبلیغ کار یک منهاجی دیگر در استوری واتساپش تبلیغ کارش بزارد دارای اجر هست؟

ناشناس

خیلی ممنون .دست شما درد نکند استفاده کردم

ناشناس

سلام علیکم
از پاسختان متشکرم

fa فارسی
X