۶ بهمن

ضرورت تحصیل حضور قلب در نماز

زمان مورد نیاز برای مطالعه‌ی این مطلب، فقط: ۲ دقیقه

سلام علیکم
۱. در طبقه ۵ داریم که تلاش برای تحصیل حضور قلب ضروریست.
آیا این به آن معناست که حضور قلب ضروریست؟ بنده تصور می کردم آنچه ضروریست تلاش من در این راه است که بی تفاوت به حضور قلب نباشم و تا حد امکان سعی بر حضور قلب داشته باشم. حالا اینکه با وجود تلاش و جدیت، چقدر به آن دست می یبابم دیگر مهم نیست.
۲. اگر حضور قلب ضروری باشد و نه تلاش برای تحصیل حضور قلب، با توجه به هم طبقه بودن حضور قلب و نماز جماعت چگونه رأی به برتری حضور قلب داده اید؟
۳. در خصوص پاسخ ۳، مگر شارع مقدس تشخیص نداده اند که بستن چشم به حضور قلب (لااقل برای این سوال کننده محترم) کمک میکند؟ پس چرا ایشان را از بستن چشم نهی کرده است؟

ـــــــــــــــــــــــــ
باسمه تعالی

سلام علیکم
جواب ۱: داشتنِ حضور قلب، ثمره‌ی «تلاش» برای داشتنِ حضور قلب است. ما نمی‌توانیم به حضور قلب برسیم مگر با تلاش فراوان. پس آنچه به آن امر شده‌ایم، «تلاش» برای به دست آوردن حضور قلب است که البته اگر تلاش، صادقانه و جدّی باشد، بالاخره به بار می‌نشیند و ثمرات شیرینی به دست می‌دهد. پس کسی که «تلاش» برای تحصیل حضور قلب نمی‌کند، مقصر است و مؤاخذه خواهد شد و کسی که «تلاش» می‌کند ولی حضور قلب نمی‌یابد، باید بر «تلاش» خود بیفزاید و نیز در نزد خبره‌ی فن، تلاش بی‌ثمرش را آسیب‌شناسی و اصلاح کند.

جواب ۲: «تلاش» برای تحصیل حضور قلب، ضروری است.

جواب ۳: انسان‌ها در سطوح مختلفی قرار دارند و احکام دین به تعداد تمام افراد نیست؛ بلکه کلیاتی که مشترک است همراه با نظام اهم و مهم ارائه شده است. به همین جهت در احکام، هر جا بین دو دستور شرعی، تعارضی حادث شد، باید اهم را بر مهم ترجیح داد. و نمی‌توان این اعتراض را وارد دانست که چرا خداوند چنین امری کرده است، مگر نمی‌دانست که فلان شخص، دچار این مشکل خواهد شد. مثلاً از یک سوی خدای تعالی روزه را واجب کرده و از سوی دیگر، فلان شخص روزه برایش ضرر دارد. در اینجا نباید گفت: مگر شارع نمی‌دانسته که روزه برای فلانی ضرر دارد چرا روزه را برای مسلمان‌ها واجب کرده است؟! جوابش این است که روزه در جای خودش واجب است و اگر کسی آن شرایط را ندارد، برایش واجب نیست و حتی حرام است. شارع از سویی می‌فرماید: تلاش کن در نماز، حضور قلب داشته باشی و از سوی دیگر می‌فرماید: در شرایط عادی، چشمانت را در نماز مبند؛ ولی وقتی بین این دو حکم، تعارضی حادث شود، چاره‌اش این است که از حکم مهم به نفع اهم، چشم‌پوشی گردد؛ نه این که بر احکام شارع اعتراض شود.

موفق باشید
حاج فردوسی

کلمات کلیدی: , ,

23

 
 
 
9 نویسندگان
14 پاسخ‌ها
0 دنبال‌کنندگان
 
مرتب کردن بر اساس بیشترین بازخورد
مرتب کردن بر اساس داغ‌ترین دیدگاه
13 نویسندگان برتر
  مشترک شوید  
اشتراک برای:
ناشناس

سلام علیکم
در جواب ۱ نوشته اید : “پس کسی که «تلاش» برای تحصیل حضور قلب نمی‌کند، مقصر است و مؤاخذه خواهد شد ”
مگر برای غیر از ۱ تا ۴ ( ۵ تا ۱۰) هم مواخذه ای وجود دارد ؟

ناشناس

سلام علیکم
آیا حضور قلب همان حضور ذهن است ؟

ناشناس

سلام علیکم ,
اینکه نوشته اید ” به همین جهت در احکام، هر جا بین دو دستور شرعی، تعارضی حادث شد، باید اهم را بر مهم ترجیح داد.
منظورتان از احکام , تمام قوانین است یا احکام فقهی یا همان رساله ؟

ناشناس

سلام علیکم
در خصوص جواب ۳
نوشته اید : “به همین جهت در احکام، هر جا بین دو دستور شرعی، تعارضی حادث شد، باید اهم را بر مهم ترجیح داد.”
همانطور که نوشته اید , نظام اهم و مهم در مورد احکام کاربرد دارد و نه هر جایی .
مثالی که زده اید هم به احکام برمی گردد و خود شارع هردو سوی اهم و مهم را بیان کرده است و کار را به ما برای تشخیص اهم و مهم به ما واگذار نکرده است .
آیا مثالی غیر از احکام در اختیار دارید که بر اساس نظام اهم و مهم عمل شود و شارع هم دوسوی اهم ومهم را بیان نکرده باشد ؟

ناشناس

سلام علیکم
با توجه به اینکه حضور قلب و نماز جماعت هردو در طبقه ۵ قرار دارند , چگونه رای به برتری حضور قلب داده اید ؟ رجوع شود به مطلبی تحت عنوان ” ترجیح نماز فرادا بر نماز جماعت “

ناشناس

سلام علیکم
یه سوال داشتم: من یک کتاب زبان انلگیسی رو به یک خانمی که برای کنکور فوق لیسانس لازم داشت فروختم. خوب احتمالا این خانم بعدها قراره بره در یک اداره ای یا شرکتی یا جای دیگه ای مشغول به کار بشه …
از طرفی هم اشتغال افراطی زنان باعث یکسری انحرافات در جامعه شده و من با فروش این کتاب او رو در این مسیر غلط کمک کردم. نمیدونم کار درستی انجام دادم یا نه؟ عذاب وژدان گرفتم!!!
ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

میثم

سلام
خواسته ای و حاجتی و درد و مرضی و در یک کلام صحبتی با آقا امام زمان علیه السلام دارم. بهترین روش صحبت و توسل و درد و دل با این وجود مبارک چیست؟ و چه شرایط و مقدماتی رو باید لحاظ کنیم؟
اصلا ایشان صدا و خواسته ی افراد عادی و آلوده ی دنیا زده ای چون من رو هم خواهند شنید و توجه خواهند کرد یا فقط توجه ایشان به خواسته و حوائج انسان های با تقوا و مومن است؟

ابراهیم

سلام علیکم
لطفاً بفرمایید روایات، دستورالعمل‌ها و نسخه هایی که آیت‌الله تبریزیان با عنوان طب اسلامی جمع آوری کرده و ارائه می‌دهند مورد تایید شما ( منهاج فردوسیان) می باشد؟
با توجه به اینکه افراد زیادی با نسخه های ارائه شده و داروهای ایشان شفاء گرفته‌اند و ایشان همه را از برکات پیروی از علوم اهلبیت سلام الله علیهما و طب اسلامی می‌دانند.

ابراهیم

سلام علیکم
ضمن تشکر از پاسخ های خوب و راهگشای حاج فردوسی (حفظه الله) لطفاً چند مورد از مصادیق تلاش برای حضور قلب در نماز را بیان بفرمایید.

fa فارسی
X