1 ژوئن

موسیقی در منهاج فردوسیان

این کتاب برای آنان که می‌خواهند با جایگاه موسیقی در منهاج فردوسیان آشنا شوند، مفید است.

بخشی از مقدمه:
یکی از گناهانی که زشتی آن ریخته و جزء زندگی روزمرّه‌ی ما شده، نواختن و گوش دادن به موسیقی است. موسیقی همچون خون در رگ‌های انسان امروزی، جریان دارد. گویا همه دست به دست هم داده‌اند که گوش بشر تمدن‌زده را از انواع صداهای موزون مصنوعی، پُر کنند. و انسان، در معرکه‌ی عربده‌ی سازها و ضجّه‌ی خوانندگان، بیچاره می‌شود.
مصیبت اصلی از آنجا شروع می‌گردد که عرفا و صوفیه، موسیقی را مایه‌ی تکامل روح می‌دانند و روانشناسی جدید، موسیقی را آرام‌بخش می‌شمارد و فرادرمانی، موسیقی را موجب التیام دردها و ترمیم بافت‌ها معرفی می‌کند!
این کتاب، برای بازخوانی این پدیده‌ی شوم و فراگیر، از منظر وحی، یعنی آیات قرآن کریم و روایات شیعه و عامه، نوشته شده است تا جوابی مستدل به آنانی باشد که موسیقی عرفانی را ترویج می‌کنند و آن را راهی برای رسیدن کمال و لطافت روح می‌شمارند.
بیش از صد سخن از آیات و روایات، در این مجموعه جمع‌شده که همگی، بر باطل بودن و مضر بودن موسیقی، همداستان هستند.
اگر کسی هنوز مانده باشد که قلبی زنده و جانی آگاه داشته باشد، از خواندن این کلمات نورانی و سخنان سراسر هدایت، راه را خواهد یافت و گوش و دل خود را از شنیدن موسیقی و آواز، پاک خواهد ساخت.
این کتاب، شرحی است بر یک قانون از قانون‌های نظام تربیتی «منهاج فردوسیان». این قانون می‌گوید: «در منهاج فردوسیان، نواختن موسیقی (غنا) و گوش دادن به آن، ممنوع است». به عبارت دیگر: موسیقی مصنوعی مطلقاً‌ ممنوع است؛‌ چه نواختن و چه گوش دادن؛ چه جدید و چه سنتی؛ چه داخلی و چه خارجی؛‌ چه با کلام و چه بی‌کلام؛ چه با ساز شرقی و چه با ساز غربی؛ چه در جشن و چه در عزا؛ چه تکنوازی و چه گروهی؛ چه زنده و چه از وسائل صوتی و تصویری؛ چه عرفانی و چه غیر عرفانی؛ چه آرام‌بخش و چه هیجان‌آور؛ چه شاد و چه غمگین؛ چه برای ورزش‌کردن و چه برای استراحت؛ چه برای جنگ و چه برای صلح؛ چه فاخر و چه مبتذل؛ چه برای ایجاد نشاط کاری و چه برای رفع خستگی؛ بالاخره موسیقی مصنوعی، مطلقاً ممنوع است.

قیمت: ۱۰ هزار تومان

خرید از گزینه‌ی زیر، به منزله‌ی قبول شرعی شرط ضمن عقد خرید است. .

*****

برای بازدید از «فروشگاه آثار تربیتی حاج فردوسی» کلیک کنید

فهرست مطالب

مقدمه: …………………………………………………………………. ۶
فصل اول، مُحکمات: …………………………………………………. ۱۱
فصل دوم، اسناد: ……………………………………………………… ۳۱
فصل سوم، شواهد: …………………………………………………… ۵۳
فصل چهارم، توابع: …………………………………………………… ۸۰
خاتمه: ………………………………………………………………….. ۸۴
لغت‌نامه: ……………………………………………………………….. ۸۷

کلمات کلیدی: , , , , , , , , , ,

84

 
 
 
46 نویسندگان
38 پاسخ‌ها
1 دنبال کنندگان
 
مرتب کردن بر اساس بیشترین بازخورد
مرتب کردن بر اساس داغ‌ترین دیدگاه
5 نویسندگان برتر
  مشترک شوید  
اشتراک برای:
جواد

سلام
من آواز سنتی میخونم ، بدون ریتم و گاهی با همراهی ساز و گاهی بدون همراهی ساز. البته آواز سنتی تحریر یا همون چهچهه داره. چیزی شبیه برخی قسمتهای اذان موذن زاده و آوازهای بدون ساز آقای ذبیحی که پیش از انقلاب در رادیو میخوندن ، در مواردی هم توی ماشین آواز (بدون ریتم) به همراه یک ساز گوش میدم و باهاش همخوانی میکنم . اشعار هم حافظ و سعدی هست بیشتر. سپاسگزار میشم راهنمایی بفرمایید.

ارش

با سلام خدمت حاج فردوسی عزیز به نظر من آن نوع از آوازه‌خوانی و ترانه خوانی که می‌دانید بسیاری از ترانه‌هایی که مخصوصاً زنهای ترانه‌خوان می‌خوانند، وقتی در مجلسی خوانده می‌شود عده‌ای را در ارتکاب گناه بی‌اختیار می‌کند حرام است بنابراین آن نوع موسیقی‌ها، آن نوع ترانه‌ها، آن نوع نوازندگیها، آن نوع خوانندگی و نوازندگی که در شنونده این اثر را می‌گذارد که او را در ارتکاب گناه بی‌پروا می‌کند بطوری که در برخورد با گناه یا اصلاً یاد خدا نیست یا دیگر یاد خدا برایش آنقدر ضعیف است که این اثر ندارد که او را از گناه باز بدارد و این ضعف و این تضعیف یاد خدا نتیجه این خوانندگی و نوازندگی باشد، چنین خوانندگی و چنین نوازندگی که این اثر تضعیف کننده ایمان و پروای از گناه را داشته باشد حرام است.

ناشناس

در آیات قرآن کریم و همچنین در روایات, کلمه موسیقی یا موزیک یا معادل آن از کلمات عربی سراغ ندارم در قرآن کریم که نیست و در روایات هم تا آنجا که بخاطر دارم سراغ ندارم فقهای ما وقتی خواستند درباره حکم موسیقی در اسلام صحبت کنند مطلب را تحت عنوان حکم غنا در اسلام از یک طرف و همچنین حکم آلات لهو از طرف دیگر مطرح کردند,

ابراهیم

دوستان توجه داشته باشید که موسیقی، اهنگ واز خواندن و کلا خوانندگی و حتی اصلا رقص موضوعی نیست که خود مطلق آن به هر شکل و صورتی و در هر قالبی حرام باشد بعضی از موسیقی‌ها، اهنگ ها آوازها خوانندگی ها و رقص‌ها در حیطه ی حرام وارد می‌شوند و بعضی دیگر ان ها وارد نمی‌شوند. در واقع اصل و مبنای اینجور مسائل برای سنجش حرام بودن یا نبودن ان به هدف نتیجه و مقصد ان بستگی دارد

محمود

آواز خواندن خوانندگی کردن و کلا موسیقی اگر به صورت غنا، باشد در هر حالت و هر شکلی که باشد، زن بخواند یا مرد بخواند فرقی نمی کند حرام است، حتی اگر از اشعار حماسی بخوانند، یا اشعار عشق و عاشقی و حتی اگر اشعار بزرگان علم ادب و سخن باشد
تازه این نکته هم دونستنش جالبه که گوش دادن به این نوع موسیقی ها هم خود به تنهایی حرام است یعنی فقط خواندن ان برای خواننده حرام نیست بلکه برای شنونده هم شنیدن ان حرام است در حرام بودن موسیقی غنا خواننده و یا شنونده متفاوت نیستند و هر ۲ یک گونه اند و حرام

الهه

با سلام میشه یکی از دوستان لطف کنن و مصادیق موسیقی حرام رو بگن جز به جز و با مثال که بتونیم دقیق تشخصی بدیم ممنون از سایت خوبتون و مطالب خیلی خیلی خیلی مفیدتون

مصطفی

در پاسخ سوال شما باید بگم که
موسیقی طرب منظور اینجانب از موسیقی طرب اهنگ و اوازی است که مناسب و یا کلا برای جالس لهو و لعب حرام است. حالا اصلا فرقی نمیکنه که این موسیقی سنّتی باشد یا نباشد رپ باشد یا پاپ و یا هر نوع و سبک موسیقی دیگه ای در واقع موسیقی طرب به نموسیقی ای می‌گویند که به اخطر وژگی‌ها و خصوصیات ات انسان ها را از یاد خدا غافل نکند منظور از مجالس لهو و لعب هم مجالس عیش و نوش و و هر نوع گناه کاری است ک یاد خدا را در دل ها کمتر میکند

ناشناس

گشتم نبود ٬ نگرد نیست . فقط یه راه وجود داره و اونم احتیاطه . همه نوع موسیقی رو کنار بزارید خواهید دید نتنها هیچ ضرری نخواهید کرد بلکه از بابت حساب قیامت هم خیالتون راحت خواهد شد

fa فارسی
X