9 ژانویه

اصول استجماع منهاج فردوسیان

این کتاب برای آنان که بخواهند با اصولی که این برنامه‌ی تربیتی بر آن بنا نهاده شده، آشنا گردند، مفید است.

بخشی از مقدمه:
این مقدمه را اختصاص می‌دهم به بیان اموری که مرا بر آن داشت تا اثر مستقلی برای واضح کردن اصولِ استجماعِ منهاج فردوسیان بنویسم. این امور عبارتند از:
۱. هر بنا نیاز به نقشه دارد و بنای عظیم منهاج فردوسیان از این قانون عقلایی مستثنی نبوده و نیست. پس اولین ضرورت تدوین این مجموعه، روشن شدن نحوه‌ی عمل در استجماع قواعد نظری و قوانین عملی برای خودم بود تا بتوانم بر یک مسیر مشخص حرکت نمایم و صدر و ذیل کار، دچار تهافت و تضاد نهایی نگردد.
۲. یکی از نگرانی‌هایی که همیشه گریبانگیر نوآوری‌ها بوده و هست، منحرف شدن نسل‌های بعدی از اصول اولیه‌ی آن است. این ترس برای برنامه‌ی تربیتی منهاج فردوسیان وجود دارد که آیندگان به خیالِ واهی این که استجماع این قواعد و قوانین، پیرو ضابطه‌ی مشخصی نیست، اقدام به تراشیدن قاعده‌ها و قوانین عملی کنند و موجبات خسران ابدی خویش و گمراهی دیگران و بدنامی منهاج فردوسیان را فراهم آورند.
امید است که این اثر بتواند جلو این انحراف احتمالی را بگیرد و راه را برای سوء استفاده‌کنندگان ببندد.
۳. برخی منتقدین بر برنامه‌ی تربیتی منهاج فردوسیان به روشنی نمی‌دانند که انتقادشان را متوجه چه قسمتی کنند و همین سرگردانی، منجر به طرح انتقادات سطحی و پاسخ داده شده میگردد. اگر اینان، ریشه‌ها و اصولی که منهاج فردوسیان بر آن استوار است را به روشنی در اختیار داشته باشند، خواهد توانست نقدی منصفانه و ارزشمند ارائه دهند.
وقتی منابع استجماع، نحوه‌ی استجماع و حدود خاص آن روشن باشد به خوبی میتوان در بودن فلان منبع یا نبودن فلان کتاب در منابع استجماع مناقشه نمود یا به آسانی میتوان نظریه‌ی مختار در مبحث فعل استاد را نقد کرد و…
۴. شاید برخی رفقای منهاجی چنان گمان کنند که فراهم آمدن این برنامهی تربیتی، کاری آسان و سطحی بوده و باری به هر جهت، مشتی از اعتقادات و احکام فقهی رساله‌های توضیح المسائل در قالب جدیدی ریخته شده و با عنوان قواعد و قوانین منتشر گشته است؛ این اثر، قسمتی از عمق کار را ترسیم می‌کند و پرده از سهل و ممتنع بودن آن بر میدارد و موجب دلگرمی بیشتر دوستان و دوستداران منهاج فردوسیان می‌گردد.
با این توضیح، روشن ‌می‌شود که این کتاب، شاه‌کلید آشنایی با ریشه‌های درخت تناور منهاج فردوسیان است.
مطالعه‌ی دقیق و عمیق این کتاب، می‌تواند تصویر کامل و همه‌جانبه‌ای از این برنامه‌ی تربیتی ارائه دهد و یاور خوبی برای علاقه‌مندان به تحقیق علمی در باره‌ی منهاج فردوسیان باشد.
نهایت تلاش خود را مبذول داشتم تا آسان و همه‌فهم بنویسم ولی معلوم نیست به طور کامل موفق شده باشم، لذا پیشاپیش از سنگین بودن قلم در قسمت‌هایی از این نوشتار و استفاده از مصطلحات علمی در آن، پوزش می‌طلبم چرا که گریز و گزیری از آن نبود.

قیمت: ۲۰ هزار تومان

خرید از گزینه‌ی زیر، به منزله‌ی قبول شرعی شرط ضمن عقد خرید است. .

*****

برای بازدید از «فروشگاه آثار تربیتی حاج فردوسی» کلیک کنید

*****

فهرست تفصیلی مطالب

مقدمه: ۱۹
فصل اول، در بیان ارکان استجماع: ۲۳
…….» تعریف استنباط: ۲۳
…….» تعریف استجماع: ۲۳
…….» فرق استنباط و استجماع: ۲۳
…….» تقسیم آیات و روایات به چهار دسته: ۲۴
…….» ارکان استجماع قوانین عملی: ۲۸
…………..» ۱. اوامر و نواهی: ۲۸
…………..» ۲. مُشوِّقات و مُخوِّفات: ۳۲
…………..» ۳. فواید و مضرّات: ۳۴
…………..» ۴. اوصاف خوبان و بدان: ۳۶
…………..» ۵. تمثیل به خوبی‌ها و بدی‌ها: ۳۸
…………..» ۶. طرد: ۳۹
…………..» ۷. دعا و نفرین (رحمت و لعنت): ۴۱
…………..» ۸. بیان حال امت‌ها و پیامبران سلف: ۴۳
…………..» ۹. کفاره داشتن: ۴۴
…………..» ۱۰. شمرده شدن از سنت: ۴۵
…………..» ۱۱. حق: ۴۵
…………..» ۱۲. شایستگی: ۴۶
…………..» ۱۳. شادی و غم شیطان: ۴۶
…………..» ۱۴. تقدیر عدم جواز: ۴۷
…………..» ۱۵. موجبات و موانع ورود به بهشت: ۴۷
…………..» ۱۶. موجبات و موانع ورود به جهنم: ۴۸
…………..» ۱۷. ثروت‌آفرینی و فقرآوری: ۴۸
…………..» ۱۸. موجبات آمرزش گناهان: ۵۰
…………..» ۱۹. تصریح به نافرمانی: ۵۲
…………..» ۲۰. مشروط به شاد شدن: ۵۲
…………..» ۲۱. خوش‌آمد و خوش‌نیامدِ استادان منهاج فردوسیان (علیهم‌السلام): ۵۳
…………..» ۲۲. اعلام جنگ با خدای تعالی: ۵۴
…………..» ۲۳. تهدید: ۵۵
…………..» ۲۴. دشمنی با خدای تعالی: ۵۵
…………..» ۲۵. فعل استاد در مقام آموزش: ۵۶
…………..» ۲۶. الگوبرداری از فعل استاد: ۵۷
…………..» ۲۷. آداب جاهلیت: ۵۸
…………..» ۲۸. بدعت: ۶۳
…………..» ۲۹. تصرف شیطان در انسان: ۶۵
…………..» ۳۰. تعجب خدای تعالی: ۶۶
…………..» ۳۱. حضور یافتن و حضور نیافتن فرشته‌ها: ۶۸
…………..» ۳۲. حضور یافتن و حضور نیافتن شیطان‌ها: ۶۸
…………..» ۳۳. خیر داشتن و خیر نداشتن: ۶۹
…………..» ۳۴. آنچه خدای تعالی دشمن می‌دارد: ۶۹
…………..» ۳۵. برکت و عدم برکت: ۷۰
…………..» ۳۶. استفهام انکاری: ۷۳
…………..» ۳۷. استفهام توبیخی: ۷۴
…………..» ۳۸. مستحب و مکروه: ۷۵
…………..» ۳۹. تکامل یافتن: ۷۸
…………..» ۴۰. بیعت استاد: ۷۸
…………..» ۴۱. عوامل خوار شدن: ۷۹
…………..» ۴۲. ملامت خود: ۷۹
…………..» ۴۳. زینت: ۸۰
…………..» ۴۴. برآوردن حوائج: ۸۱
…………..» ۴۵. دعاهای استادان منهاج فردوسیان (علیهم‌السلام): ۸۱
…………..» ۴۶. امر به دعا: ۸۲
…………..» ۴۷. بیزاری استاد: ۸۳
…………..» ۴۸. ترک مأمورٌ به: ۸۳
…………..» ۴۹. فضای غالب: ۸۴
…………..» ۵۰. استقراء تام: ۸۸
…………..» تنبیه در تعریف و اعتبار استقراء: ۸۹
…………..» الف) استقراء ناقص: ۸۹
…………..» ب) استقراء تام: ۹۰
…………..» ۵۱. اباحه‌ی مطلق: ۹۱
…….» تنها رکن استجماع قواعد نظری: ۱۰۵
…….» تنبیه اول: دلیل لُبّی (عقلی): ۱۰۶
…….» تنبیه دوم: شهرت فتوایی: ۱۰۷
…….» تنبیه سوم: ملاک تشخیص واجب از مستحب و حرام از مکروه: ۱۰۸
…….» تنبیه چهارم: فرق قانون با فتوا: ۱۰۹
…….» تنبیه پنجم: اقسام حدیث در تعریف منهاج فردوسیان: ۱۰۹
فصل دوم، در بیان اصول عقلیه‌ی ارزش‌گذاری مستندات قوانین: ۱۱۳
…….» الف) تکرار: ۱۱۳
…………..» تکرار در آیات: ۱۱۳
…………..» تکرار در روایات: ۱۱۳
…….» ب) تأکید: ۱۱۹
…………..» ۱. قَسَم: ۱۱۹
…………..» ۲. حروف تأکید: ۱۲۲
…………..» ۳. تصریح به عدم استثناء: ۱۲۳
…………..» ۴. افشای گنج: ۱۲۴
…………..» ۵. مجرّب بودن: ۱۲۵
…………..» ۶. یادآوری ایمان: ۱۲۶
…………..» ۷. نفی و استثناء: ۱۲۷
…………..» ۸. نهی از ترک به جای امر به فعل: ۱۲۸
…………..» ۹. از بین رفتن کل با از بین رفتن جزء: ۱۲۹
…………..» ۱۰. قضا داشتن: ۱۲۹
…………..» ۱۱. اهمیت اَقران: ۱۳۰
…………..» ۱۲. انجام یا ترک عمل به هر قیمتی: ۱۳۲
…………..» ۱۳. اقدام عملی استاد: ۱۳۳
…………..» ۱۴. سنگین‌تر بودن بر شیطان: ۱۳۴
…………..» ۱۵. امر به حدّ اقل: ۱۳۵
…………..» ۱۶. نهی از حدّ اقل: ۱۳۵
…………..» ۱۷. موقعیت‌های خاص: ۱۳۶
…………..» ۱۸. ضمانت استاد: ۱۳۶
…………..» ۱۹. تکرار لفظ: ۱۳۷
…………..» ۲۰. گزارش تکرار لفظ: ۱۳۷
…………..» ۲۱. ابلاغ شاهد به غائب: ۱۳۸
…………..» ۲۲. همیشه و همه‌جا: ۱۳۹
…………..» ۲۳. اعداد و ارقام درشت: ۱۳۹
…………..» ۲۴. آنچه استاد برای خود می‌پسندد: ۱۴۰
…………..» ۲۵. ناچاری: ۱۴۱
…………..» ۲۶. استثنای از مغفرت الهی: ۱۴۱
…………..» ۲۷. لرزه‌ی عرش: ۱۴۲
…………..» ۲۸. نهی از نزدیک شدن: ۱۴۲
…………..» ۲۹. محشور شدن با بدان: ۱۴۴
…………..» ۳۰. به مقدار توانایی: ۱۴۴
…………..» ۳۱. اگر مردم می‌دانستند: ۱۴۶
…………..» ۳۲. شرط محبت به استاد: ۱۴۶
فصل سوم، در بیان مذاق منهاج فردوسیان و چند تنبیه: ۱۴۹
…….» تنبیه اول، تفاوت‌های مذاق منهاج فردوسیان با حکم واقعی: ۱۵۴
…….» تنبیه دوم، دو حکمی به جای پنج حکمی: ۱۵۶
…….» تنبیه سوم، احکام تکلیفی: ۱۵۶
فصل چهارم، در تواتر: ۱۵۸
…….» تعریف تواتر و جایگاه آن: ۱۵۸
…….» شروط حصول تواتر: ۱۶۰
…….» اقسام متواتر: ۱۶۲
…….» تنبیه اول، تواتر معنوی، پایه‌ی ارزش‌گذاری: ۱۶۳
…….» تنبیه دوم، اخبار آحاد: ۱۶۴
فصل پنجم، در قاعده‌ی تسامح در ادلّه‌ی سنن: ۱۶۶
…….» تعریف قاعده‌ی «تسامح در ادله‌ی سنن»: ۱۶۶
…….» موارد کاربرد قاعده‌ی «تسامح در ادله‌ی سنن» در نزد فقها: ۱۶۶
…………..» ۱. روایات نبوی موجود در کتب شیعه. ۱۶۷
…………..» ۲. روایات نبوی در کتب عامه. ۱۶۸
…………..» ۳. خبر ضعیف در مورد موعظه‌ها. ۱۶۸
…………..» ۴. خبر ضعیف در مورد مصائب معصومین (علیهم‌السلام) ۱۶۸
…….» موافقینِ قاعده‌ی «تسامح در ادله‌ی سنن»: ۱۶۹
…….» مخالفین قاعده‌ی «تسامح در ادله‌ی سنن»: ۱۷۰
…….» زمینه‌های کاربرد قاعده‌ی «تسامح در ادله‌ی سنن» در منهاج فردوسیان: ۱۸۶
…………..» اول: روایات عامه: ۱۸۶
…………..» دوم: روایات شیعیان غیر دوازده‌امامی: ۱۸۸
…………..» سوم: حکایات تاریخی: ۱۸۸
…………..» چهارم: روایات کتاب‌های مشکل‌دار: ۱۸۹
…………..» پنجم: روایات کتاب‌های مجهول المؤلف: ۱۸۹
…………..» ششم: روایات کتاب‌های مشکوک المؤلف: ۱۹۰
…………..» هفتم: روایات کتاب‌های شیعی متهم به تصوف: ۱۹۰
…………..» هشتم: روایات کتاب‌های شیعی متهم به غلو: ۱۹۰
…………..» نهم: روایات موقوف: ۱۹۱
…………..» دهم: روایات کتاب‌های مُرسل: ۱۹۲
…………..» یازدهم: روایات کتاب‌های منسوب به استادان منهاج (علیهم‌السلام): ۱۹۲
…………..» دوازدهم: فعل استاد (معصوم): ۱۹۳
…….» موارد کاربرد قاعده‌ی «تسامح در ادله‌ی سنن» در منهاج فردوسیان: ۱۹۴
فصل ششم، در بیان موانع استجماع مذاق منهاج فردوسیان و راه حل آن: ۱۹۸
…….» تعارض روایات با یکدیگر: ۱۹۸
…….» تعارض روایت با اصول مسلّم یا مُجمعٌ علیه شیعه: ۲۰۸
…….» تعارض روایت و فتوا: ۲۰۸
…….» تعارض روایت با مشهورات تاریخی: ۲۰۹
…….» عدم انتساب روایت به استاد: ۲۱۰
…….» اقتضائات زمان: ۲۱۱
…….» اقتضائات مکان: ۲۱۲
…….» اقتضائات اشیاء: ۲۱۶
…….» ابهام موضوع: ۲۱۷
…….» کامل نبودن درایه: ۲۱۹
…….» تعارض نهی کلی (عمومی) با رخصت جزئی: ۲۲۵
…………..» روایات نهی کلی موسیقی: ۲۲۶
…………..» روایات رخصت جزئی: ۲۶۳
…….» تعارض نهی کلی با امر جزئی: ۲۶۴
…….» تعارض رخصت مطلق (عمومی) با نهی جزئی (مقیِّد): ۲۷۴
…….» تعارض رخصت پُر سَنَد با امر یا نهی کَم‌سَنَد: ۲۷۵
…….» فعل استاد: ۲۷۷
…………..» تبصره: ۲۸۲
…………..» نتیجه‌گیری: ۲۸۳
…….» اشکال و جواب: ۲۸۹
…….» تنبیه در اخلاق انبیاء و سنن مرسلین: ۲۸۹
…….» تنبیه: در اوامر و نواهی مولوی و ارشادی: ۲۹۱
…….» تنبیه: در روایاتی که دیدگاه نظری یا حکم عملی مشخصی ارائه نمی‌کند: ۲۹۱
فصل هفتم، در بیان مستندات سبعه‌ی قواعد و قوانین: ۲۹۴
…….» ۱. محکم: ۲۹۴
…….» ۲. سند: ۲۹۴
…….» ۳. شاهد: ۲۹۴
…….» ۴. تابع: ۲۹۵
…….» ۵. فتوا: ۲۹۷
…….» ۶. عهد: ۲۹۷
…….» ۷. کشف: ۲۹۸
فصل هشتم، در بیان منابع استجماع منهاج فردوسیان: ۳۰۵
…….» ملاک‌های معتبر بودن منابع: ۳۰۵
…….» منابع استجماع منهاج فردوسیان (به ترتیب الفبا): ۳۰۷
…………..» ۱ ـ الإحتجاج: ۳۰۷
…………..» ۲ ـ الإختصاص: ۳۰۷
…………..» ۳ ـ الإرشاد: ۳۰۸
…………..» ۴ ـ الإستبصار فیما اختلف من الأخبار‏: ۳۰۸
…………..» ۵ ـ اقبال الاعمال: ۳۰۹
…………..» ۶ ـ امالی طوسی: ۳۰۹
…………..» ۷ ـ امالی مفید: ۳۱۰
…………..» ۸ ـ بشاره المصطفى لشیعه المرتضى‏: ۳۱۰
…………..» ۹ ـ بصائر الدرجات‏: ۳۱۰
…………..» ۱۰ ـ تحف العقول‏: ۳۱۱
…………..» ۱۱ ـ توحید صدوق: ۳۱۱
…………..» ۱۲ ـ تهذیب الأحکام: ۳۱۲
…………..» ۱۳ ـ تفسیر عیاشى: ۳۱۲
…………..» ۱۴. التمحیص: ۳۱۲
…………..» ۱۵ ـ توحید مفضّل‏: ۳۱۳
…………..» ۱۶ ـ ثواب الأعمال و عقاب الأعمال:‏ ۳۱۳
…………..» ۱۷ ـ الجعفریات (الأشعثیات): ۳۱۴
…………..» ۱۸ ـ جمال الاسبوع: ۳۱۴
…………..» ۱۹ ـ الجَمل: ۳۱۴
…………..» ۲۰ ـ الخرائج و الجرائح: ۳۱۴
…………..» ۲۱ ـ خصال: ۳۱۵
…………..» ۲۲ ـ خصائص الائمه (علیهم‌السلام): ۳۱۵
…………..» ۲۳ ـ الدعوات‏: ۳۱۵
…………..» ۲۴ ـ دلائل الإمامه: ۳۱۵
…………..» ۲۵ ـ الزهد: ۳۱۶
…………..» ۲۶ ـ صحیفه‌ی سجادیه: ۳۱۶
…………..» ۲۷ ـ صفات الشیعه: ۳۱۶
…………..» ۲۸ ـ طب الأئمه (علیهم‌السلام): ۳۱۷
…………..» ۲۹ ـ طب الرضا (علیه‌السلام): ۳۱۷
…………..» ۳۰ ـ عدّه الداعی: ۳۱۷
…………..» ۳۱ ـ علل الشرائع: ۳۱۷
…………..» ۳۲ ـ عیون أخبار الرضا (علیه‌السلام): ۳۱۸
…………..» ۳۳ ـ الغارات: ۳۱۸
…………..» ۳۴ ـ غُرر الحِکم و دُرر الکلِم‏: ۳۱۸
…………..» ۳۵ ـ الغیبه (إثبات الغیبه): ۳۱۸
…………..» ۳۶ ـ الغیبه (غیبت نعمانی): ۳۱۸
…………..» ۳۷ ـ فضائل الأشهر الثلاثه: ۳۱۹
…………..» ۳۸ ـ فضائل الشیعه: ۳۱۹
…………..» ۳۹ ـ قرب الإسناد: ۳۱۹
…………..» ۴۰ ـ ‏کافی‏: ۳۲۰
…………..» ۴۱ ـ کامل الزیارات‏: ۳۲۰
…………..» ۴۲ ـ کتاب سُلیم بن قیس‏: ۳۲۰
…………..» ۴۳ ـ کتاب من لایحضره الفقیه‏: ۳۲۱
…………..» ۴۴ ـ کفایه الأثر فی النَّص على الأئمه الاثنی عشر (علیهم‌السلام): ۳۲۱
…………..» ۴۵ ـ کمال الدین و تمام النعمه: ۳۲۱
…………..» ۴۶ ـ کنز الفوائد: ۳۲۱
…………..» ۴۷ ـ محاسبه النفس‏: ۳۲۲
…………..» ۴۸ ـ محاسن‏: ۳۲۲
…………..» ۴۹ ـ المزار: ۳۲۲
…………..» ۵۰ ـ مسائل علی بن جعفر (علیه‌السلام): ۳۲۳
…………..» ۵۱ ـ مستطرفات السرائر: ۳۲۳
…………..» ۵۲ ـ مشکات الأنوار فی غرر الأخبار: ۳۲۳
…………..» ۵۳ ـ مصادقه الإخوان‏: ۳۲۳
…………..» ۵۴ ـ مصباح کفعمی: ۳۲۴
…………..» ۵۵ ـ مصباح المتهجد: ۳۲۴
…………..» ۵۶ ـ معانی الأخبار: ۳۲۴
…………..» ۵۷ ـ المُقنعه: ۳۲۴
…………..» ۵۸ ـ مکارم الأخلاق‏: ۳۲۵
…………..» ۵۹ ـ مناقب آل ابی طالب (علیهم‌‌السلام): ۳۲۵
…………..» ۶۰ ـ المؤمن‏: ۳۲۵
…………..» ۶۱ ـ النوادر (نوادر اشعری): ۳۲۶
…………..» ۶۲ ـ النوادر (نوادر راوندی): ۳۲۶
…………..» ۶۳ ـ نهج البلاغه: ۳۲۶
…………..» ۶۴ ـ وسائل الشیعه‏: ۳۲۶
…….» اشکال و جواب: ۳۲۷
…….» منابع کم‌اعتبار شیعی: ۳۲۸
…………..» ۱ ـ ارشاد القلوب: ۳۲۸
…………..» ۲ـ الأمالی: ۳۲۸
…………..» ۳ ـ تفسیر امام حسن عسکری (علیه‌السلام): ۳۲۹
…………..» ۴ ـ تفسیر فرات کوفی ۳۲۹
…………..» ۵ ـ تفسیر قمی‏: ۳۳۰
…………..» ۶ ـ جامع الاخبار: ۳۳۰
…………..» ۷ ـ دعائم الاسلام: ۳۳۱
…………..» ۸ ـ دیوان منسوب به امام علی (علیه‌السلام): ۳۳۱
…………..» ۹ ـ روضه الواعظین: ۳۳۱
…………..» ۱۰ ـ صحیفه الرضا (علیه‌السلام): ۳۳۲
…………..» ۱۱ ـ العمده: ۳۳۲
…………..» ۱۲ ـ عوالی اللآلی: ۳۳۳
…………..» ۱۳ ـ فقه الرضا (علیه‌السلام): ۳۳۳
…………..» ۱۴ ـ فلاح السائل: ۳۳۴
…………..» ۱۵ ـ کشف الیقین فی فضائل أمیر المؤمنین (علیه‌السلام): ۳۳۴
…………..» ۱۶ ـ مأه منقبه (فضائل ابن شاذان): ۳۳۴
…………..» ۱۷ ـ مجموعهی ورّام: ۳۳۵
…………..» ۱۸ ـ مشارق انوار الیقین فی اسرار امیر المؤمنین (علیه‌السلام): ۳۳۵
…………..» ۱۹ ـ مصباح الشریعه: ۳۳۵
…………..» ۲۰ ـ معدن الجواهر و ریاضه الخواطر: ۳۳۶
…………..» ۲۱ ـ مهج الدعوات: ۳۳۶
…………..» ۲۲ ـ وقعه صفین: ۳۳۷
…………..» ۲۳ ـ الهدایه الکبرى: ۳۳۷
…………..» ۲۴ ـ الیقین باختصاص مولانا علی (علیه‌السلام) بإمره المؤمنین: ۳۳۸
…….» منابع عامه (به ترتیب الفبای نام کتاب): ۳۳۸
…………..» ۱ ـ سنن ابن ماجه: ۳۳۸
…………..» ۲ ـ سنن ابوداوود: ۳۳۸
…………..» ۳ ـ سنن ترمذی: ۳۳۸
…………..» ۴ ـ سنن نسائی: ۳۳۹
…………..» ۵ ـ شرح نهج البلاغه: ۳۳۹
…………..» ۶ ـ شواهد التنزیل: ۳۳۹
…………..» ۷ ـ صحیح بخاری: ۳۴۰
…………..» ۸ ـ صحیح مسلم: ۳۴۰
…………..» ۹ ـ طب النبی (صلی‌الله‌علیه‌و آله‌وسلم): ۳۴۰
…………..» ۱۰ ـ فضائل شهر رجب: ۳۴۰
…………..» ۱۱ ـ کنز العمال: ۳۴۱
…………..» ۱۲ ـ مُوطّأ: ۳۴۱
…….» منابع استجماع فتاوا در قوانین عملی (به ترتیب الفبای نام کتاب): ۳۴۱
…………..» ۱ ـ جواهر الکلام (فی‌ شرح‌ شرائع‌ الاسلام‌): ۳۴۱
…………..» ۲ ـ عروه الوثقی: ۳۴۱
…….» منابع استجماع فتوا در قواعد نظری (به ترتیب الفبای نام کتاب): ۳۴۲
…………..» ۱ ـ اعتقادات شیخ صدوق: ۳۴۲
…………..» ۲ ـ تصحیح الاعتقاد: ۳۴۲
…………..» ۳ ـ تقریب المعارف: ۳۴۲
…………..» ۴ ـ خصائص الائمه (علیهم‌السلام): ۳۴۳
…………..» ۵ ـ کشف الغمه فی معرفه الائمه (علیهم‌السلام): ۳۴۳
…………..» ۶ ـ کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین (علیه‌السلام): ۳۴۳
…………..» ۷ ـ نهج الحق و کشف الصدق: ۳۴۴
…….» اشکالی به نقص روایات و جواب آن: ۳۴۴
…….» تنبیه: در علت استفاده نکردن از روایات کتاب‌های واسطه: ۳۴۷
فصل نهم، در جایگاه «عقل» در منهاج فردوسیان: ۳۵۰
…….» ضرورت تبیین جایگاه عقل: ۳۵۱
…….» نخستین معنی عقل در منهاج فردوسیان (عقل آبی): ۳۵۱
…………..» محکماتِ عقل آبی: ۳۵۲
…………..» اسناد عقل آبی: ۳۵۳
…………..» ملاحظاتی بر عقل آبی: ۳۵۴
…….» دومین معنی عقل در منهاج فردوسیان (عقل زرد): ۳۷۷
…………..» محکماتِ عقل زرد: ۳۷۹
…………..» اسناد عقل زرد: ۳۸۳
…….» سومین معنی عقل در منهاج فردوسیان (عقل سفید): ۳۸۴
…………..» محکماتِ عقل سفید: ۳۸۴
…………..» اسناد عقل سفید: ۳۸۹
…………..» ملاحظاتی بر عقل سفید: ۳۸۹
…….» تذکر اول، خدای تعالی با هیچ عقلی قابل درک نیست: ۴۱۴
…….» تذکر دوم، تفکر در ذات حق تعالی ممنوع است: ۴۱۵
…….» تذکر سوم، دین خدا با هیچ عقلی قابل دسترسی نیست: ۴۱۹
…….» تذکر چهارم، معنی عقل در منابع چهارگانه‌ی استنباط: ۴۲۰
…………..» نظر مختار: ۴۲۱
…………..» نقدی بر قاعده‌ی ملازمه: ۴۲۳
…………..» نقدی بر جمله‌ی «الشارع من العقلاء بل رئیسهم»: ۴۲۸
…………..» نقدی بر اوامر امتحانیه: ۴۳۵
…………..» نقدی بر اوامر تقیه‌ای: ۴۳۹
…………..» نقدی بر تکالیف تعبدی: ۴۴۰
…….» تذکر پنجم، وظایف عقل در منهاج فردوسیان: ۴۴۲
…….» تذکر ششم، «عاقله»: ۴۴۲
…….» سؤال اول: آیا عقل معصوم با عقل غیر معصوم فرق دارد؟ ۴۴۴
…….» سؤال دوم: آیا شرع انور، امر به پیروی و متابعت از «عقل» کرده است؟ ۴۴۶
…….» سؤال سوم: «وحی» بالاتر است یا «عقل»؟ ۴۴۶
…….» سؤال چهارم: آیا فلسفه، «عقل» است؟ ۴۴۷
فصل دهم، در بیان مصطلحات منهاجی و دلایل اصطلاح: ۴۴۹
…….» آنچه انجام می‌دهند: ۴۴۹
…….» آنچه ترک می‌کنند: ۴۴۹
…….» استاد: ۴۵۰
…….» استاد اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم): ۴۵۰
…….» استادان معظم (علیهم‌السلام): ۴۵۰
…….» استادان منهاج فردوسیان (علیهم‌السلام): ۴۵۱
…….» استجماع تأسیسی: ۴۵۱
…….» استجماع تسدیدی: ۴۵۲
…….» استنهاج: ۴۵۲
…….» اصحاب منهاج فردوسیان: ۴۵۲
…….» تابع: ۴۵۲
…….» سند: ۴۵۳
…….» شاهد: ۴۵۳
…….» ضروری: ۴۵۳
…….» قواعد نظری: ۴۵۳
…….» قواعد نظری استقرائی: ۴۵۴
…….» قواعد نظری پایه: ۴۵۴
…….» قواعد نظری تجمّلی: ۴۵۴
…….» قواعد نظری تکمیلی: ۴۵۴
…….» قوانین عملی: ۴۵۵
…….» کشف: ۴۵۵
…….» محکم: ۴۵۵
…….» ممنوع: ۴۵۵
…….» منهاجی: ۴۵۶
…….» منهاجیّات: ۴۵۶
…….» منهاجیّون: ۴۵۶
…….» تنبیه اول در دلالت اصطلاحات بر مراتب انسان‌ها: ۴۵۶
…….» تنبیه دوم در علت‌های اصطلاح: ۴۵۸
فصل یازدهم، در بیان مراحل و طبقات منهاج فردوسیان: ۴۶۱
…….» دو مرحله‌ی اصلی منهاج فردوسیان: ۴۶۱
…….» چهار مرحله‌ی قواعد نظری: ۴۶۲
…….» طبقات دهگانه‌ی قوانین عملی: ۴۶۲
…….» مستنداتِ طبقه‌بندیِ قوانین عملی: ۴۶۳
…….» مبنای قوانین طبقات پنجم و ششم: ۴۶۸
خاتمه ۴۸۲

کلمات کلیدی: , , , ,

11

 
 
 
10 نویسندگان
1 پاسخ‌ها
0 دنبال کنندگان
 
مرتب کردن بر اساس بیشترین بازخورد
مرتب کردن بر اساس داغ‌ترین دیدگاه
1 نویسندگان برتر
  مشترک شوید  
اشتراک برای:

[…] ده طبقه، تقسیم شده است. ملاک این تقسیم‌بندی، در کتاب «اصول استجماع منهاج فردوسیان» به تفصیل بیان شده […]

حیدری

همواره در طول تاریخ، دشمنان اسلام تلاش کرده‌اند تا چراغ پرفروغ دین اسلام را خاموش کنند و این دین آسمانی و جامع را از بین ببرند؛ اولیای دین اسلام نیز با معرفی برنامه‌های اثرگذاری، زمینه احیا و زنده نگه‌داشتن دین اسلام را فراهم کرده‌اند. برنامه‌های عمیقی که توانسته اند در طول ۱۴ قرن گذشته همواره شعاع نور این دین را حفظ کنند.

نجوا

(یک وزیر و مدیر و رئیس) با رفتار عادلانه نسبت به کارمندان و برنامه‌محوری و نیز دلسوزی و کار کارشناسانه و متعهدانه و عدم استفاده شخصی از امکانات عمومی و بیت‌المال از دین حمایت می‌کند.
 
(یک خانم خانه‌دار) با تربیت صحیح فرزندان و همسرداری شایسته و اخلاق خوب در منزل (که شامل مردان هم می‌شود) و پرهیز از اسراف حامی دین خواهد بود.
 
(یک کارمند) با وجدان کاری، دلسوزی و صداقت، تکریم ارباب رجوع، پرهیز از حیف و میل بیت‌المال و امانت‌داری به حمایت از دین می‌پردازد.
 
(یک استاد دانشگاه و معلم) با به‌روز‌نگه داشتن خود، تدریس دلسوزانه، توجه به پرورش معنوی مخاطب در کنار تعلیم، صداقت در مقاله‌نویسی و پرهیز از تقلب در تولید علم حامی دین به شمار می‌رود.
من امروز از حاج فردوسی که بهترین نمایش دین را به ما عرضه میکنند حمایت میکنم و این را حمایت از دین اسلام میدانم

لشکری

دوست عزیز توضیحاتتون خیلی جالب و زیبا بود من هم نکته ای که متناسب با این روز ها باشه ذکر میکنم یکی از این برنامه‌های رمزآلود و اثربخش که حامی و پشتیبان واقعی دین اسلام است، بزرگداشت اربعین و شرکت در مراسم بزرگداشت امام حسین (ع) است. ائمه (ع) با دوراندیشی و درایت خویش این مناسبت را به شیوه‌های گوناگونی برای مردم تشریح کرده‌اند و امت اسلامی و همگان را به این روز توجه داده‌اند و یکی از اسباب تأکید بر شرکت در این مناسبت، «اعلام حمایت از دین اسلام» است.

رسول

حمایت از اسلام وظیفه ماست هر کدام از ما باید با خود فکر کنیم با همین کارهای به نظر ساده چگونه از دین حمایت نماییم. هرچه به این موضوع مقیدتر باشیم به رفتار ابالفضل العباس (علیه‌السلام) نزدیک‌تر شده‌ایم و به بیان روایت شریف، ان شاء الله مایه افتخار اهل بیت (علیهم‌السلام) خواهیم بود.

فراز

واقعا موافقم باهاتون تموم دلگرمی ما تو این روز ها حاج فردوسیه کاش بقیه هم اینقدر آینده نگر بودن و با نقشه و فکر قبلی پیش میرفتن تا همه کار هاشون با شکست روبرو نشه.

نیما

این گستره دید و فردا بینی یکی از خصلت های حاج فردوسی عزیزه که مارو سمت خودش کشونده و اینقدر خوب از ما و عقایدمون دفاع میکنه منهاجی ها تا شمارو دارن استوار خواهند موند

امیر عباس

مرسی از حاج فردوسی که حواسشون به همه چیز هست و به اصطلاح مو لای درز حرفاشون نمیره و اینقدر خوب نقشه کسایی که میخان منهاج فردوسیان رو منحرف یا بد نام کنن نابود میکنه خداقوت

نازنین زهرا

اگر کسی بخاد اولین بار با منهاج فردوسیان آشنا بشه با این کتاب شروع کنه خوبه؟ یا کتاب دیگه ای رو پیشنهاد می کنید؟

جانان

کتاباتون خیلی خوب و روشن گره. من با یه سری مطالب مخالف بودم که بعد تحقیقات فهمیدم من دارم اشتباه میکنم و همیشه شکم بر طرف شده و به یقین تبدیل شده لطفا بقیه هم توجه کنن

نفیسه

نقد سازنده بسیار سازنده است

fa فارسی
X