۲۳ تیر

ارتدکس تشیع؟!

سلام علیکم
چهار سوال از محضرتان دارم:
۱ ـ نظر اهل این منهاج در مورد اهل تصوف و عقاید آنها چه هست؟ یعنی در مورد صوفیانی مثل حسن زاده آملی و دراویش و … و عقاید باطل اینها.
۲ ـ نظرتان در مورد فلسفه به اصطلاح اسلامی چیست؟
۳ ـ منهاج فردوسیان، یک فرم ارتودوکس از تشیع امامی هست؟
۴ ـ به کدام گروه از جریانات تشیع نزدیک ترید؟ اصولیون یا اخباریون؟
با تشکر

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باسمه تعالی

سلام علیکم
جواب ۱: صوفی در اصطلاح ما، به هر شخصی که عقاید و اعمال انحرافی زیادی داشته باشد، گفته می‌شود. کسانی که زاویه‌ی زیادی با قواعد نظری منهاج فردوسیان در باورها و فاصله‌ی زیادی با قوانین عملی منهاج فردوسیان در عبادات داشته باشند، در اصطلاح ما «صوفی» و منحرف هستند.
بنا بر این تعریف، علامه حسن زاده آملی، صوفی نیستند بلکه «صوفی‌زده» هستند. فرق «صوفی» با «صوفی‌زده» و «صوفی‌گرا» در کتاب «آشنایی با منهاج فردوسیان» به تفصیل توضیح داده شده است.

جواب ۲: فلسفه، علمی است از علوم رایج بشری که در محدوده‌ی نظریات و باورها بحث می‌کند.
فلسفه (چه اسلامی و چه غیراسلامی) تا جایی که با قواعد نظری منهاج فردوسیان همراه باشد، مورد قبول و پذیرش ماست.
در مواردی که فلسفه (چه اسلامی و چه غیراسلامی) مخالف قواعد نظری منهاج فردوسیان باشد، در نظر ما مردود و باطل است.
در مواردی که فلسفه (چه اسلامی و چه غیراسلامی) موافق با قواعد نظری منهاج فردوسیان نباشد ولی مخالفتی هم نداشته باشد، قبولش نمی‌کنیم ولی با آن ستیزی هم نداریم.
در مجموع، توجه داشته باشید که در منهاج فردوسیان، با وجود قواعد نظری این نظام تربیتی ـ که همگی، تصریحات و واضحات و مسلّمات قرآن کریم و روایات معتبر است ـ هیچ نیازی به فلسفه (اسلامی و غیراسلامی) و کلام (قدیم و جدید) نداریم.

جواب ۳: دوست ندارم از مصطلحی که یادآور دین منسوخ عیسوی است، برای نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان که یک نظام تربیتی پویای شیعی است، استفاده کنم و این را با آن مقایسه نمایم.
منهاج فردوسیان بر سه اصل متین بنا شده است. می‌توانید با مقایسه‌ی این سه اصل با هر مصطلحی که دوست دارید، نتیجه بگیرید. سه اصل نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان برای رساندن انسان به برترین جایگاه ممکن، عبارتند از:
۱. باور کردن دیدگاه‌هایی که در واضحات و مسلّمات قرآن کریم و روایات معتبر از اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) آمده است.
۲. مراعات کردن دستورالعمل‌هایی که در واضحات و مسلّمات قرآن کریم و روایات معتبر از اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) آمده است.
۳. احتیاط کردن در ناواضحات و نامسلّمات.

جواب ۴: از آنجا که نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان، واضحات و مسلّمات آیات و روایات معتبر است، در «قواعد نظری» و «قوانین عملی» هیچ گرایشی به هیچ گروهی ندارد؛ ولی در «رساله‌ی توضیح المسائل منهاج فردوسیان» چون بر مبنای احتیاط فقهاست، نظر اصولیین حاکم است.

موفق باشید
حاج فردوسی

کلمات کلیدی: , , , , , , , , , ,

 
 
 
  مشترک شوید  
اشتراک برای:
fa فارسی
X