۲۵ بهمن

شرعه‌ی فردوسیان (۵)

«شرعه‌ی فردوسیان» پاسخ‌های «حاج فردوسی» مؤلف نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان به سؤالات اصحاب منهاج فردوسیان است. این پاسخ‌ها در قالب سریال تصویری، ارائه می‌شود. این مجموعه‌ی ویدیویی، شرح مفصلی بر نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان و مکمّل تصویری آن است.
حاج فردوسی در این قسمت، به این سؤال پاسخ دادند:
۱۰. اصلی‌ترین دلیل مخالفت با منهاج فردوسیان از طرف افراد مذهبی جامعه، چیست؟

این قسمت از شرعه‌ی فردوسیان را ببینید:

************
این قسمت از شرعه‌ی فردوسیان را بشنوید:

توجه: صدای این قسمت، در کانال تلگرامی «رادیو منهاج فردوسیان» به نشانی: «MenhajRadio@» و کانال شرعه‌ی فردوسیان در سایت شنوتو نیز منتشر گردید.

کلمات کلیدی:

26
دیدگاهتان در باره‌ی مطلب بالا را بنویسید

 
 
 
13 نویسندگان
13 پاسخ‌ها
2 دنبال کنندگان
 
مرتب کردن بر اساس بیشترین بازخورد
مرتب کردن بر اساس داغ‌ترین دیدگاه
5 نویسندگان برتر
  مشترک شوید  
جدیدترین نظرات قدیمی‌ترین نظرات نظرات با امتیاز بالا
اشتراک برای:
عبادی

این بخش از صفحتون بسیار عالی بود. به روز رسانی ها و قسمت های جدیدی که به صفحه اضافه می کنید خیلی هوشمندانه و مفید است.

ناشناس

سلام علیکم

خدایا هر چی شکر کنم بابت آشنایی با این فرد وصحبتهایش کم هست کم هست
خدایا به حق محمد وآل محمد ما را از زمره عمل کنندگان به این برنامه با جان دل قرا ر بد
الهی آمین

شایان

سلام خدمت همه دوستان خوب و عزیز منهاجی پیرو سخنان حاج فردوسی عزیز رهبر معنوی خود در مورد حرام خواری میخواهم بگویم که خوراکى که انسان مى خورد به منزله ى بذرى است که در زمین ریخته مى شود پس اگر آن خوراک پاکیزه و حلال باشد اثرش در قلب که به منزله سلطان بدن است از رقت و صفا ظاهر مى شود و از اعضا و جوارحش جز خیر و نیکى تراوش نمى کند و اگر آن خوراک پلید و حرام باشد ، قلب را کدر و تیره نموده ، در اثر قساوت و ظلمت امید خیرى به او نخواهد بود و پند و اندرز در او اثر نمى کند و سخت ترین مناظر رقت بار او را متأثر نمى کند چنانچه حضرت سید الشهداء به لشکریان پسر سعد ضمن خطبه اش فرمود : « شکم هایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مهر خورده دیگر حق را نمى پذیرید . واى بر شما آیا انصاف نمى دهید ؟ آیا گوش فرا نمى گیرید

نادر

سلام خدمت همه عزیزان صحبت های حکیمانه ی استاد را گوش دادم و از ان لذت بردم در ادامه باید بگویم هر چه آثار معنوى و مثبت و پرفایده در خوردن مال حلال است ، ضدّش در مال حرام است .صرف غیر مجاز در اموال دیگران که از آن به خوردن مال حرام یا همان لقمه حرام یاد می شود؛ خواه ناخواه آثاری را در پی دارد که می توان آنها را با وضوح و تاکید قابل توجه ای در منابع دینی و کلام بزرگان آیین مشاهده کرد. ترک نماز واجب، ترک نماز شب، قساوت قلب، بى‏میلى به حقایق اصیل، تاریکى دل، سرسختى نشان دادن در مقابل حق، کسالت روح، ظلمت جان، سستى در دین، دست زدن به کارهاى زشت و ناشایست و بسیارى از امور شیطانى به طورى که قرآن مجید و روایات مى‏گویند ، از آثار شوم حرام‏خوارى است .

کریم

در ادامه صحبت های دوست و برادر عزیز منهاجی خودم باید بدانیم که قرآن کریم هم برای بیان هر گونه تصرف در مال دیگری از واژه «أکل» استفاده کرده است؛ مانند این آیه که می‌فرماید «وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِل»؛ بر اساس این آیه؛ هر گونه تصرف در اموال دیگران از غیر طریق صحیح و به ناحق؛ مورد نهی خداوند متعال قرار گرفته است.

محمد صادق

دوستان البته ما باید این مطلب را هم بدانیم که لقمه حرامی که با تعابیر گوناگون در آیات و روایات مشاهده می‌شود محدود به چند دانه برنج و لقمه‌ای نان نمی‌شود؛ بلکه مراد از این واژه هر گونه ما لیست که از راهی ناحق و بدون مجوز شرعی به دست آید و مراد از خوردن آن نیز فرو بردن آن به داخل گلو نمی‌باشد بلکه منظور هر گونه تصرف در آن مال، بدون مجوز شرعی و رضایت صاحب آن است.

نامی

دوستان پیرو سخنان استاد باید عرض کنم که از راه های پرهیز از حرام خواری این است خدای متعال به عظمت و جلال و نور و ارتفاع و کبریای خود سوگند خورده است که هیچ بنده‌ای خواست خود را بر خواست او مقدم نمی‌کند مگر این‌که امور او را از هم گسیخته نموده و دنیایش را واژگونه ساخته و قلبش را به آن مشغول می‌کند و بالاخره نیز تنها به آن‌چه برایش مقدر نموده‌ است دست خواهد یافت اما هیچ بنده‌ای خواست خدای متعال را بر خواست خود مقدم نمی‌کند مگر این‌که فرشتگان را به حفاظت از او گمارده و آسمان‌ها و زمین را متکفل روزی او نموده و خود نیز در ماورایتجارت هر تاجری برای او خواهد بود (او را در نیازهای مالی و شغلی یاری خواهم داد؛ یا به شرف مشاهدات غیبی جمال الهی دست خواهد یافت) و دنیا نیز به راحتی در اختیار او قرار خواهد گرفت 
و رسول گرامی خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه‌ی معروف خود در آخرین حجی که به جای آوردند، بنیان‌های دین خود را مجددا برای مردم بازگو نمودند و از آن جمله در نگرشی راهبردی در زمینه‌ی معاش یک مسلمان فرمودند: روزی شما مقدر است و قطعاً به شما خواهد رسید هیچ کس نخواهد مرد تا روزی خود را به طور کامل مصرف کند؛ پس مبادا تاخیر آن شما را وادارد که از راه حرام آن را دنبال کنید که تنها به آن قدری که برایتان مقدر شده خواهید رسید و تنها گناه آن بر دوشتان خواهد ماند و اگر صبرمی‌کردید از راه حلال نیز به همان می‌رسیدید 
التماس دعا

فرهنگ

سلام خدمت همه ی دوستان پیرو صحبت های حکیمانه ی حاج فردوسی عزیز باید بدانیم که پرهیزی از مال حرام از رذائل قوه شهوت است و حرام‌خواری از بدترین عوامل نابود کننده‌ی انسان و از بزرگترین موانع توفیقو حجاب‌های بین انسان و خدای متعال است که دل را تیره و تار می‌کند و از عالم انوار و انس با خدای متعال محروم می‌نماید و بیشتر افرادی که از فیوضات الهی محروم شده‌اند به علت حرام‌خواری بوده است چرا که با حرام‌خواری هرگز نمی توان به صفای درون و تهذیب نفس دست یافت و به همین جهت است که تعالیم الهی به شدت از حرام‌خواری نهی فرمودند. حلال‌خواری اساس و بنیان هرگونه رشد و تربیت معنوی است. به همین علت است که خدای متعال به رسولان مکرمش دستور داده استغذای طیب بخورند و طلب رزق برای به دست آوردن معاش خود و خانواده یک فعالیت الهی و مقدس و در راه خدا (نه مادی ودنیاطلبانه )است  و مومن نیز همواره به حلال‌ترین شکل کسب روزی می‌کند  و رسول گرامی خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز از مخوف‌ترین چیزهایی که بر امت خود از آن می‌ترسیدند کسب حرام بوده است. 

محمد امین

سلام خدمت همه ی عزیزان …سخنان حاج فردوسی عزیز را گوش دادم و استفاده کردم سوالی ذهنم را به خود مشغول کرده است ….دوستان منهاجی عزیزم برای مبارزه با حرام خواری من و در کل همه ی ما به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

فردین

با سلام و خسته نباشید در جواب دوست منهاجی خوبم باید بگویم که ما برای مبارزه با ان باید به ۵ نکته دقت داشته باشیم ۱-نخست باید زمینه ها و ریشه های آن را از بین برد و بدین منظور باید به کار و تلاش پرداخت و فقر و ضعف اقتصادی را به غنی و قوّت تبدیل ساخت.
۲- فرهنگ سازی و به تصویر کشیدن عاقبت حرام خواران و تأثیر مال حرام بر خانواده و نظام اجتماعی.
۳- تقویت باورهای دینی، همچون علم خدا، توجه به این که خداوند ناظر اعمال انسانهاست  و نیز توجه به معاد و…
۴- توجه به سرنوشت حرام خواران در دنیا مانند رسوایی و ذلت و تأثیر مال حرام در فرزندان و دیگر آثار آن.
۵- یکی دیگر از راههای بیداری و کنترل خواسته های نامشروع و حرام خواری یاد مرگ و قیامت است. کسی که در برابر حرام، مرگ و قیامت و عذاب های حرام خواران را به یاد آورد و بدان معتقد باشد، هرگز به دنبال حرام نمی رود.

فرشاد

سلام و خسته نباشید خدمت همه عزیزان منهاجی سخنان پر معنا و بی نقص رهبر معنوی خودم حاج فردوسی عزیز را شنیدم و از ان لذت کافی را بردم …در ادامه سخنان دوست خوبم باید حدیثی بگویم از امام علی (ع): لا تُدخِلوا بُطونکم لعق الحرام فانَّکم بعین مَن حرّم علیکم المعصیه

لقمه حرام را وارد شکم خویش نسازید زیرا شما زیر نظر کسی هستید که گناه و نافرمانی را بر شما تحریم نموده.

محمد رضا

سلام دوستان سخنان استاد را گوش دادم واقعا به خودم افتخار میکنم با همچین رهبر معنوی و عالیقدری که دارم در ادامه باید بگویم که خوردن مال حرام، دین‌فروشی می‌آورد. پس حرام نخورید! حرام نپوشید     در خانۀ حرام زندگی نکنید! شغل حرام قبول نکنید! کار حرام نکنید!
رشوه ی حرام نگیرید! به دنبال قصر نروید! مال یک مملکت را اختلاس نکنید!
  چرا که به طور قطع به دین‌فروشی دچار می‌شوید

رضا دشتی

سلام و خسته نباشید از سخنان رهبر معنوی خود حاج فردوسی عزیز فیض بردیم میخواهم در ادامه ی سخنان دوست خوبم عرض کنم که روزی برای حقوق یک ماه، به شریک برات دادند و او به یک صرافی رفت تا آن را نقد کند. صراف به او گفت: مقداری از آن را الآن می‌دهم و مقداری دیگر را ده روز بعد، و اندکی از آن را جنس می‌دهم. شریک اصرار کرد که باید همه آن را همین حالا نقد بدهی. صراف که عصبانی شده بود، گفت: مگر کتان و پارچه قیمتی فروخته‌ای که پولش را نقد می‌خواهی؟ شریک گفت: نه کتان فروخته‌ام و نه پارچه قیمتی، «والله بِعْتُ دِینِی»: به خدا سوگند! من دینم را فروخته‌ام.

دوستان منهاجی  ماجرای این عالم، به ما هشدار می‌دهد که خوردن مال حرام، دین‌فروشی می‌آورد. پس حرام نخورید! حرام نپوشید! در خانه ی حرام زندگی نکنید! شغل حرام قبول نکنید! کار حرام نکنید! رشوه حرام نگیرید! به دنبال قصر نروید! مال یک مملکت را اختلاس نکنید! چرا که به طور قطع به دین‌فروشی دچار می‌شوید. خیلی جمله ی کوبنده‌ای است و کوه‌ها تحمّلش را ندارند: «وَاللهِ بِعْتُ دِینِی»

محمدیان

سلام و عرض خسته نباشید به همه ی دوستان خوب منهاجی
عزیزان میخواهم داستانی نقل کنم در این مورد ….شخصی به امام صادق (علیه السلام) گفت: خیلی گرفتارم و تمام زندگی‌ام به هم پیچیده است. امام فرمودند: دین داری؟ عرض کرد: بله، من شیعه‌ام و عاشق شما هستم. حضرت فرمود: چرا پیش من می‌گویی گرفتاری برایم پیدا شده و زندگی‌ام به هم پیچیده شده است؟ چه پیچیدگی؟ زندگی آن‌هایی به هم پیچیده که دین شان از دست رفته، نه تو، «وَ هُوَ بَلَاءٌ قَلیِلٌ مَکْثُهُ.»: و آن ناراحتی است که زمانش کم می‌باشد و رد می‌شود. پس چرا گلایه می‌کنید؟ این هم نکته‌ای درباره گناه و معصیت.

عبدالله حسین زاده

سلام و درود
ضمن تشکر از پاسخ‌تان به سوال حقیر و همچنین ایراد بیانات گرم و صمیمی؛ ان شاء الله برکات شرعه‌ی فردوسیان روز افزون باشد و خداوند بر توفیقات شما بیافزاید.
التماس دعای خیر.
یا حق.

امیر علی

با سلام خدمت همه ی دوستان منهاجی خوبم … صحبت های رهبر معنوی خود حاج فردوسی عزیز را گوش دادم و واقعا از آن لذت بردم
در مورد بحث شرابی که استاد فرمودند که نمیگذارد ادمی حرف حق را پذیرا باشد باید عرض کنم که تأکید اسلام برای حذف این مایع از زندگی انسان چنان قوی است که با اینکه توبه کننده از هرمعصیتی بایستی معصیت را ترک کند، و اگر به خاطر اغراض دیگر ترک نماید، توبه وی اثر مطلوب خود ندارد و مثلًا سارق باید برای خدا دست از سرقت بردارد، زانی به خاطر او مرتکب قبائح نشود و.. .، ولی عظمت گناه شرابخواری به حدی است که شارع مقدّس به هرنحوی از انحاء، می خواهد این معصیت از بین رود. لذا اگر شرابخار حتی برای غیرخدا دست از شرابخواری بردارد مستحق جزای خیر خواهد بود

محمد رضا

سلام خدمت همه دوستان در ادامه صحبت های دوست خوبم باید بگویم که پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) فرمودند مَنْ تَرَک الْخَمْرَ لِغَیرِاللَّهِ سَقاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحیقِ الْمَخْتُومِ.
کسی که شراب را برای غیر خدا ترک کند، خداوند او را از شراب زلال و دست نخورده بهشی می نوشاند.
حضرت امیر علیه السلام عرضه می دارد برای غیرخدا توبه کند؟ و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در پاسخ می فرمایند:
نعم واللَّه، ضِیانَهً بِنَفْسِهِ یشْکرُهُ اللَّهُ عَلی ذلِک.
بلی، به خدا سوگند، اگر برای حفظ خودش ترک کند، خداوند به واسطه این عملش نعمت خود را به او می رساند.
امام صادق علیه السلام همین مطلب را با این بیان فرموده اند:
مَنْ تَرَک الْخَمْرَ لِلنَّاسِ لا للَّهِ صِیانَهً لِنَفْسِهِ ادْخَلَهُاللَّهَ الْجَنَّهَ.

شاهین

در مورد شراب خواری که رهبر معنوی عزیزمان فرمودند باید حدیثی نقل کنم از پیامبر اکرام ایشان میفرمایند:
لَعَنَ اللَّهُ الْخَمْرَ وَعاصِرَها وَغارِسَها، وَشارِبَها، وَساقِها وَبائِعَها، وَمُشْتَریها وَآکلَ ثَمَنِها، وَحامِلَها وَالْمَحْمُولُ الَیهِ.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: خدای از رحمت خود دور نمود شراب، آب گیر، غرس کننده درخت، نوشنده، ساقی، فروشنده، مشتری، خورنده پول، حامل آن، و کسی که شراب را برای آن می برند.
زیانهای الکل به حدی گسترش یافته است که از مسلّمات علم پزشکی تلقی شده و همه ساله در جهان گزارشهای مستندی از آثار مخرب الکل در جامعه ارائه می شود.

ارمین

دقیقا دوست خوبم در ادامه ی صحبت های شما باید عرض کنم که شراب خواری ضرر های بسیار زیادی به همراه دارد از جمله نمونه هایی که نام میبرم …از کار افتادن سلولهای مغزی، افزایش فشار خون، رعشه اندام، ضعف هواس، متورم شدن معده، بی خوابی، کاهش کلیسم بدن و در نتیجه، زایل شدن محبت خانوادگی، قتل فرزند به وسیله والدین، جرائم جنسی و مخصوصاً با محارم، افزایش بی رویه آمار طلاق وفروپاشی کانون خانواده، افزایش جرایم رانندگی و تصادفات، کاسته شدن عمر، جنون و سایر انواع بیماریهای روانی به میزان ۸۵% از اثرات مخرب این مایع شوم است.
بنابر تحقیقات طبّی، مصرف شراب در درازمدت موجب کاهش قوای جنسی شده و بیماران جنون خمری یا دایر یوم ترمنس می آفریند.
اضطراب، عکس العملهای شدید و سریع، لرزش بدن، تعریق زیاد، تند شدن نبض از عواقب استفاده از این نوشیدنی شوم است

احمدی

در ادامه سخنان شما دوست منهاجی عزیزم باید بدانیم که شراب بر قشر مغز تأثیر کرده و باعث پرخاشگری می شود، سرّ این شراب به ساقه مغز و توقف تنفس نیز قابل انکار نیست.
همچنین شراب برقلب نیز اثر گذاشته و فلج شد عضله قلب یا کار دیونیوراتی را به دنبال دارد.
کبد نیز بی تأثیر از مصرف شراب نیست، شراب موجب هپاتیت کبد شده و در نهایت سیروز کبدی از عوارض مصرف مشروبات الکلی برکبد است.

محمد باقر

سلام خدمت رهبر معنوی عزیزم حاج فردوسی عزیز… صحبت های شما همیشه عالی و بی نقص است ممنونم از سایت خوب و تاثیر گذارتون در این موردی که دوست خوبم گفتن و در موردی که استاد فرمودند باید دو حدیث زیبا برای شما عزیزان بگویم لا تُجالِسُوا مَعَ شارِب الْخَمْرِ وَلا تُعَوِّدُوا مَرْضاهُمْ، وَلا تُشَیعُوا جَنائِزِهِمْ، وَلا تُصَلُّوا عَلی امْواتِهِمْ فَانَّهُمْ کلابُ اهْلِ النَّارِ، کما قالَ اللَّهُ: اخْسَؤُ فیها وَلا تُکلِّمُونِ. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: با شارب خمر ننشینید، مریض از آنها را عیادت نکنید، مرده هایشان را تشیع ننمائید، و برآنها نماز نخوانید، آنها سگان اهل آتشند، همان طوری که خدای در مورد آنها می فرماید: دور شوید و با من سخن مگوئید. و او اگر اهل عبادت باشد، زحماتش هدر است.
قال علی علیه السلام:

مَنْ شَرِبَ الْمُسْکرَ لَمْ یقْبَلْ صَلوتَهُ ارْبَعینَ یوْماً وَلَیلَهً.
حضرت علی علیه السلام می فرماید:
کسی که شراب بنوشد خداوند چهل شبانه روز نمازش را نمی پذیرد.

ابوالفضل جزینی

در ادامه من هم دو حدیث زیبا در همین مورد از پیامبر اکرم عرض میکنم
مَنْ کانَ یؤْمِنُ باللَّهِ وَالْیومِ الْآخِرِ فَلا یجْلِسُ عَلی مائِدَهٍ یشْرَبُ عَلَیها الْخَمْرُ
کسی که به خدا و رستاخیز ایمان دارد برسفره ای که شراب می نوشند نمی نشیند.
مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ جَلَسَ طائِعاً عَلی مائِدَهٍ یشْرَبُ عَلَیهَا الْحَمْدُ.
از رحمت خدا دور است، دور است، کسی که از روی طاعت برسفره ای نشیند که برآن شراب می نوشند.
ناگفته نماند که مطابق قضاوت اسلامی اگر کسی شراب بخورد بعد از اثبات به وسیله شهادت شهود عادل و یا علم قاضی و یا اقرار، ۸۰ ضربه تازیانه را باید متحمل شود

امیر حسین

امام باقر در این مورد میفرماید
یأتی شارِبُ الْخَمْر یوْمَ الْقِیمَهِ مُسَوِّداً وَجْهَهُ مُدْلِعاً لِسانَهُ یسیلُ لِعابُهُ عَلی صَدْرِهِ وَحَقٌّ عَلَی اللَّهِ انْ یسْقِیهُ مِنْ طینَهِ بِئْرِ خَبالٍ.
امام باقر علیه السلام می فرماید:
روز قیامت شرابخوار در حالی وارد محشر می شود که چهره اش سیاه و زبانش آویزان بوده و آب دهانش برسینه اش می ریزد، خدای حقّ دارد او را از چاه «خبال» سیرآب سازد.
در ادامه باید بگویم که سدیر که راوی این حدیث است، می گوید: پرسیدم «بئر خبال» چیست؟ حضرت فرمودند:
بِئْرٌ یسیلُ فیها صَدیدُ الزّناهِ.
و آن چاهی است که چرک و خون زنان فاسده در آن جمع است

احسان

سلام و خسته نباشید چقدر زیباست سخنان رهبر معنوی ما حاج فردوسی عزیز ….در مورد شراب خواری که استاد فرمودند و گفتند کسی که شراب خواری کند حرف حق داخل گوشش نمیرود باید عرض کنم که ای مؤمنین شراب و قمار بتها و بخت آزمائی، پلید و عمل شیطان است از آنها دوری کنید تا رستگار شوید. شیطان می خواهد به وسیله شراب و قمار بین شما کینه و عداوت ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد، آیا خودداری خواهید کرد؟ علت اساسی تحریم شراب، همانند قمار مانعیت آن دو در سیر ترقی و تکامل انسان است، تکامل انسان به بهره گیری او از خوی انسانی خود که همان موجب امتیاز وی از سایر حیوانات شده است بستگی دارد و شراب آن خوی را مخفی می کند و در لایه های غیرقابل دسترس روح می پوشاند.

آری، خمر که در لغت به معنای پوشش است، عقل را پوشانده، و خویهای حیوانی چون قتل، زنا و بی حیائی را آشکار می کند

شاهد

سلام و خسته نباشید خدمت همه ی دوستان منهاجی عزیزم … سخنان رهبری معنوی خود حاج فردوسی را گوش دادم و از آن لذت بردم … در ادامه حرف های شما دوست خوبم باید بگویم که خداوند شراب را به خاطر اسمش تحریم نکرد بلکه به خاطر عواقب آن حرام نمود لذا هرچیزی اثر خمر را ببخشد، حرام است.

قابل ذکر است که حرمت شراب استثناء ندارد و نوشیدن آن حتی به بهانه مداوای مرض و امثال آن جایز نمی باشد.

«عمر بن اذَینَه» می گوید به امام صادق علیه السلام نوشتم آیا کسی می تواند برای معالجه مرضش و نه به قصد لذت، شراب بنوشد؟ امام پاسخ منفی خود را چنین مستدل کردند:

خداوند در آنچه که حرام نموده است درمان و شفائی قرار نداده است.

ابراهیم - gilan

سلام
صحبت های بسیار عالی ، خوب و مفیدی بود
ان شاء الله در مسیر منهاج فردوسیان ثابت قدم باشیم