۴ بهمن

شرعه‌ی فردوسیان (۲)

«شرعه‌ی فردوسیان» پاسخ‌های «حاج فردوسی» مؤلف نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان به سؤالات اصحاب منهاج فردوسیان است. این پاسخ‌ها در قالب سریال تصویری، ارائه می‌شود. این مجموعه‌ی ویدیویی، شرح مفصلی بر نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان و مکمّل تصویری آن است.
حاج فردوسی در این قسمت، به این سؤال پاسخ دادند:
استادان شما چه کسانی بوده‌اند؟

 

 

توجه: صدای این قسمت، در کانال تلگرامی «رادیو منهاج فردوسیان» به نشانی: «MenhajRadio@» و کانال شرعه‌ی فردوسیان در سایت شنوتو منتشر گردید.
کلمات کلیدی: , ,

35
دیدگاه

 
 
 
12 نویسندگان
23 پاسخ‌ها
1 دنبال کنندگان
 
مرتب کردن بر اساس بیشترین بازخورد
مرتب کردن بر اساس داغ‌ترین دیدگاه
10 نویسندگان برتر
  مشترک شوید  
جدیدترین نظرات قدیمی‌ترین نظرات نظرات با امتیاز بالا
اشتراک برای:
زینت

صحبتهای حاج فردوسی خیلی جذابه ولی یه چیزی هست که حواس منو همش پرت میکنه، لطفا اگه میشه از جناب استاد بخواین وسط پشتی تکیه بدن، من روی قرینه بودن حساسم. ببخشید چون رو اعصابم بود گفتم.

کریمخانی

وای خانمها به چه چیزایی دقت میکنن، بندگان خدا، مطلبو بگیرید به این حواشی چیکار دارید.

فاطمی

من اصلا تو حال و هوای توسل حاج فردوسی به امام زمان (ع)بودم، ولی از وقتی این نظرو خوندم منم انگار حساس شدم. دین اسلام که یه دین همه چی تمومه، پس جا داره به ظرافتها و زیباییهای ظاهری هم اهمیت بدیم.

سقای آب و ادب

به نظرتون این بحثا چه ربطی به نجات و کمال داره؟؟!

عبدالله حسین زاده

ضمن عرض سلام
لطفاً در صورت امکان بفرمایید
این که فرمودید بعد از چند سری اربعین گرفتن و توسل کردن پاسخ خود را گرفتید و به شما فرمودند چنین و چنان؛ این اتفاق در عالم خواب و رویا بود یا رویت عینی و ظهور شخصی و یا مکاشفه؟

هرچند جواب این سوال شما برای ما ثمره ی عملی ندارد منتهی سوالی است که به ذهن متبادر می‌شود و بخصوص ممکن است تازه وارد ها که شناختی از حاج و منهاج ندارند این مطلب را در کنار ادعاهای ارتباط با حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهند و زمینه ای شود برای سوءاستفاده و تخریب.

لذا از حاج فردوسی تقاضا داریم برای رفع هرگونه ابهام و شبهه افکنی این موضوع را پاسخ بفرمایند.

با تشکر.

دانیال

در مورده صحبت های استاد پیرامون توسل ….درواقع توسل جستن به غیر خدای سبحان، و یاری خواستن از پیامبران و اولیای الهی که در زمان های مختلف نزد مسلمانان معمول و متعارف بوده، به معنای شریک قرار دادن آنان در افعال خداوند نیست. بلکه مقصود، آن است که خداوند حاجات و خواسته های مردم را به برکت وجود آنان برآورده می سازد. در حقیقت آنان به وسیلۀ اولیا، به خود خداوند متوسل می شوند. و خدا را می خوانند تا خواسته های آنان را برآورده سازد، و اولیای خدا را می خوانند تا اجابت خواسته های آنان را از خدا بخواهند. این معنی در قرآن مجید از مؤمنین خواسته شده است: “یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَهَ”.[۱۷] یعنی: «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‏اى براى تقرب به او بجوئید.»

محمد صادق

از نظره من توسل به ائمه (ع) جان و روح را آماده برای پیوند با خدا می‌سازد. اگر این معنا در وجود بشر محقق شود، و اگر ما به ائمه خود در عمل و گفتار و شؤون زندگی اقتدا کنیم و راه درست را طی کنیم، آنچه خداوند به آنان عنایت فرموده، به ما نیز ارزانی خواهد داشت و انسان را از بسیاری از وابستگی‌های کاذب می‌رهد.

محمد امین

ببینید دوستان اصولا کسی که خود را نیازمند به عنایات ائمه می‌بیند و عرض ارادت به ایشان را لازمه کمال و ترقی می‌داند، نفس خود را ملزم می‌کند که در همه حال دور از گناه زندگی کند، زیرا گناه عارضه‌ای بنیان بر انداز و خطرناک است، که فرد گناهکار را در مسیر هلاکت قرار می‌دهد و غرائز و استعدادهای او را به انحراف و سرانجام خاموشی هدایت می‌کند.

محمد باقر

از نظره من بهترین روش برای توسل به اولیا خواندن خدا به حق اولیای اومیباشد پیمامبر اکرم (ص)فرموده است: خداوند عزوجل می¬فرماید: ای بندگان من! گرامی¬ترین خلق و پر فضیلت¬ترین آنان نزد من، محمد و برادرش علی و امامان بعد از وی هستند. اینان «وسیله» ها به سوی من می باشند. هر کس حاجتی دارد و نفعی را طالب است و یا دچار حادثه ای سخت و زیان¬بار گشته و برطرف شدن آن را می¬خواهد، مرا به محمد و آل طاهرینش بخواند تا به نیکوترین وجه او را برآورم

محمدیان

دوستان ایا توسل به پیامبر و امامان معصوم (ع) و حاجت خواستن از آنان، مؤثر دانستن غیر خدا و شرک نیست ؟

ابوالفضل

در جوابه شما دوست عزیزم باید بگم که عبادت یعنی نهایت ذلت و خضوع در برابر کسی که اعتقاد به الوهیت او داشته باشیم و یا او را فاعلی استقلالی و غیر وابسته بدانیم.

ابوالفضل جزینی

دوسته من در حوابه سوالت باید بگویم که در توسل، گاهی حاجت خود را از خدا می¬خواهیم و هنگام دعا او را به حق اولیایش قسم می دهیم که حاجت ما را برآورده سازد. این روش را پیامبر اکرم (ص) تعلیم فرمود و خود نیز بدان عمل می کرد.[۱۲] در چنین روشی هیچ¬گونه احتمال شرک وجود ندارد.

محمد باقر

طوری دیگه هم میتوانم جوابه شما دوستم را بدهم ما خداوند را حاجت دهنده می¬دانیم و از اولیای الهی می¬خواهیم برآمدن حاجت ما را از درگاه الهی درخواست کنند. در خواست دعا، نه تنها مؤثر دانستن غیر خدا نیست، بلکه اعتراف به این مطلب است که تنها حاجت دهنده و مؤثر در عالم هستی، اوست.

محمد رضا

ببین دوسته خوبم ما در توسل به طور مستقیم حاجت خود را از اولیای الهی طلب می¬کنیم و این نیز شرک نیست، زیرا تأثیر گذاری آنها، به صورت غیر استقلالی و وابسته به اراده و قدرت الهی است. اسباب و واسطه های فیض همچنان که در اصل وجود و بقای خویش، وابسته و قائم به او هستند، در فاعلیت و تأثیرگذاری نیز وابسته به اراده و قدرت خداوند می¬باشند. بنابراین نه توحید در ربوبیت به معنای انکار نقش اسباب است و نه اثبات نقش اسباب و واسطه های فیض، منافی با توحید ربوبی است. از این¬رو تمسک به آنها، منافاتی با توحید ربوبی ندارد.

راستین

در مورده صحبت های استاد که بسیار زیبا نقل کردند پیرامو بحث توسل اغلب مسلمانان، به ویژه شیعیان، توسل به انبیا و اولیای الهی را یکی از مصادیق روشن وسیله می¬دانند، زیرا آن انوار مقدسه و نفوس مطهره، اشرف و افضل مخلوقاتند که به اعلی درجه انسانیت رسیـده و نزدیـک ترین فرد به درگـاه خدا هـستند و پس از مرگشان نیـز در جوار رحمتش زنـده و متنعم اند. بنابراین، توسل به پیامبر و اهل بیت (ع) در نظر این افراد از جمله اسباب و وسایلی است که باعث نزدیکی بندگان به خدایشان می¬شود و همان گونه که در روایات متعددی آمده، این عمل موجب قبولی طاعات و سرعت بخشیدن به اجابت دعا خواهد بود و مهم ترین راه نجات و رستگاری. از این رو، دعا و نیایش باید با توسّل به معصومان (ع) همراه باشد.

حسین

در مورده توسلی که استاد فرمودند که بهترین راه میباشد ضرورت توسل بدون شک آدمی برای تحصیل کمالات مادی و معنوی، به غیر خود، یعنی خارج از محدوده وجودی خویش نیازمند است. عالم هستی بر اساس نظام اسباب و مسببات استوار شده و تمسک به سبب ها و سایل برای رسیدن به کمالات مادی و معنوی، لازمه این نظام است.

علی رضا

دقیقا دوسته خوبم حتی در همین اساس قرآن کریم، انسان را در جهت کسب کمالات معنوی و قرب به درگاه الهی امر به توسل به اسباب تقرب کرده است: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیله.»، ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا بپرهیزید، و وسیله ای برای تقرب به او بجویید.[۴]

نیما جان

دقیقا برادر جان اگر دقت کنیم میبینیم در روایات پیامبر اکرم و امامان معصوم نیز بر لزوم توسل به اولیای الهی هنگام دعا تأکید شده است، چنانچه در روایت نبوی مستند نزد اهل شیعه و اهل سنت آمده است: «کل دعاء محجوب حتی یصلی علی محد و آل محمد.»، هر دعایی محجوب است تا اینکه بر محمد و آل محمد درود فرستاده شود.[۵]

راستین

در مورده صحبت استاد به عمل کردن هر چیزی که میدانید باید گفت هر چه می‌دانید، عمل کنید؛ و در آنچه نمی‌دانید؛ احتیاط کنید تا روشن شود؛ و اگر روشن شد، بدانید که بعض معلومات را زیر پا گذاشته‌اید؛ طلب موعظه از غیر عامل(کسی که به دانسته هایش عمل نمی‌کند) ، محل اعتراض است؛ و قطعاً مواعظی را شنیده‌اید و می‌دانید، عمل نکردید، وگرنه روشن بودید.

محمد رضا

در مورده صحبت های استاد که فرمودند به دنبال ترک معصیت باشید ما کم و بیش با مفهوم گناه و اثرهای آن تا حدودی آشنا هستیم. گناه ـ که همان تخلف از دستورهای الهی است ـ اثرات ویرانگری بر دنیا و آخرت انسان داشته و موجودیت و هویت معنوی او را به شدت متزلزل می کند. این اثرات در کتاب های اخلاقی نوشته شده که مطالعه آن پر سود است؛ اما در این مقاله از دو جهت به گناه و اثر آن پرداخته می شود: اول؛ اثر گناه بر قلب و بنیان اعتقادی انسان و دوم؛ اثر گناه بر رابطه معنوی با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

محمد باقر

عاشق دیدار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، اگر حقیقتاً به دنبال مطلوب خود هست، باید به دنبال این مطلب باشد و اسباب گناه را از خود دور کند و ابزار انجام گناه مثل فیلم ها، عکس ها و آلات موسیقی مبتذل و قمار، رفیق بد و دعوت کننده به گناه را از خود دور نماید.

ابوالفضل

دقیقا برادر جان در تکمیل صحب هاتون باید بگم که از میان تمام آثار معاصی، مخرب ترین و خطرناک ترین اثر گناهان، اثری است که بر قلب یعنی مرکز ادراکی و اعتقادی انسان و جایگاه محبت الهی گذاشته می شود و باعث فساد و سرنگون شدن قلب می گردد. استمرار بر گناه باعث ایجاد حالاتی در انسان می شود که منشأ این حالات، تحول و دگرگونی قلب است.

محمد امین

ببینید دوستان استمرار گناه باعث ایجاد حالاتی در آدمی می شود که هر چند نمی توان به طور دقیق تر مراحل و ترتیب آنها را بیان و بر همه افراد تطبیق نمود، امّا این حالات مشابه و در غالب گناه کاران کم و زیاد مشهود است. از خطرناک ترین این حالات در اثر تکرار گناه، به وجود آمدن حالت «شک» در مسائل اعتقادی و دینی، همچون توحید، معاد، نبوت و قرآن است که البته در ابتدا چون شخص هنوز با ایمان است او را آزار می دهد

محمد رضا

من میگم از دیگر آثار ویران گرانه گناه، پذیرش آسان شبهات و قبول نکردن جواب استدلالی به آن می باشد. البته نه این که نمی پذیرد، بلکه قلبش نمی تواند بپذیرد. به عنوان نمونه وقتی بر شخصی درباره یکی از مسائل مهدویت شبهه ای وارد می شود، سریعاً تشویشی در قلب او به وجود می آید که نکند راست باشد. اما هنگامی که به این شبهات، پاسخ های مستدل داده می شود بر دلش نمی نشیند، زیرا درمانش فقط ترک گناه است.

محمدی

دوسته من از گناه اثارات مخرب دیگری هم دارد ببینید دیگر مخرّب گناه در گناه کار، جبهه گیری در مقابل حق و اهل حقیقت و دفاع از باطل و اهل باطل است؛ گرچه نمی توان در همه افراد این حکم را جاری کرد، ولی گاهی دیده می شود که شخص گناه کار به امام معصوم و افعال وی اشکال دارد، اما از دشمنان وی دفاع می کند. و بدتر از آن این که در قلبش، نسبت به دشمنان اهل بیت، محبت دارد! گاهی هم می فهمد و از این نوع محبت ها در قلبش به ترس می افتد، ولی نمی داند ریشه آن از کجاست و چه باید بکند،

حسین

میتونم با ایه ای نظیره این آیه «ثُمَّ کانَ عَاقِبَهَ الَّذِینَ أَسَاؤُوا السُّوأَی أَن کذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَکانُوا بِهَا یسْتَهْزِؤُون؛[۲] سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به مسخره گرفتند! صحبت های شما دوست عزیزمو کامل کنم

حسن

حتی در بسیاری از روایات نیز به موضوع ترک گناه بحث تصریح شده است، به گونه ای که در یکی از سخنان امام صادقعلیه اسلام آمده است: «به جان خودم سوگند که مردمان نادان و خدانشناس را خدا نادان نیافریده است. آنان دلالت های آشکار و نشانه های روشن را در آفرینش خود می بینند و ملکوت آسمان ها و زمین و آفرینش شگفت آوری را که در کمال نظم است و بر وجود آفریدگار دلالت دارد، مشاهده می کنند، اما مردمانی هستند که درهای گناهان را بر خود گشوده و راه شهوت ها را بر خویش هموار کردند و در نتیجه هوا های نفس به دل هایشان چیره گشت و به سبب ستمی که بر خویش روا داشتند شیطان بر ایشان مسلط گشت و خدا این چنین به دل های متجاوزان مهر می نهد

محمودی

بله بله دقیقا حتی در حدیث شریفی از امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف آمده است: «آنچه باعث تأخیر افتادن دیدار ما با شیعیان ما می شود، اعمال ناشایست آنهاست. پس باید هر یک از شیعیان از اعمالی که باعث ناراحتی ما می شود دوری کنند

صادق صارقی

برادره عزیزم علاوه بر آن توصیه بزرگان اخلاق، برای تحصیل رضایت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، دایر مدار ترک گناه است. حضرت آیت الله بهجت رحمه الله علیه می فرمود: «ترک واجبات و ارتکاب محرمات حجاب و نقاب دیدار ما از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است

شاکر

طبقه فرمایشات شما دوستان با این حال باید به سراغ راه های ترک گناه رفت. از مهم ترین راه های ترک گناه ـ مطابق با روایات و توصیه های علمای اخلاق ـ یاد مرگ است، اما این امر باید مرتّب و مداوم باشد، زیرا ائمه اطهارb فرمودند: «اَحَبُّ الاْعْمال الی الله عزّوجلّ ما داوم العبد علیه و ان قل»[۹] این عمل مؤثر باید هر شب و در موقع خواب انجام شده و ادامه پیدا کند. یاد مرگ، داوری بسیار قوی برای اصلاح قلب و رفع اثرات گناه است.

فرامرز

درمورده ترک گناه هر کسی عاشق دیدار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است اگر حقیقتاً به دنبال مطلوب خود هست، باید به دنبال این مطلب باشد و اسباب گناه را از خود دور کند و ابزار انجام گناه مثل فیلم ها، عکس ها و آلات موسیقی مبتذل و قمار، رفیق بد و دعوت کننده به گناه را از خود دور نماید.

ابراهیم - gilan

سلام علیکم حاج فردوسی
بنظر شما مرجع ضمیر «هذا» در آیه «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ» چیست؟

و آیا این آیه شریفه را می توان در رکوع، سجود و یا قنوت نماز واجب خواند؟

با تشکر.

منهاجى

دیدار با استاد حاضر ارواحنا فداه در خواب اتّفاق افتاده یا در بیدارى؟

ناشناس

خدای من باور کن حدسم درست بود من از روزی که با منهاج فردوسیان آشنا شدم وتقریبا بعدا از یک الی دو سال اول که قشنگ هر سوال منو جواب میداد وقتی با خود حاج فردوسی آشنا شدم منظورم نه اینکه اون رو از نزدیک دیدم، دیدم چه جوری شخصیتی هست وهر روز این آثاراش در ذهن من بزرگ میشد با خودم میگفتم باور کن چه جور میشه این همه علم به یک شخص خدا بده یه چیزی در کاره تا امشب متوجه شدم. حاج فردوسی خوش به حالت چهره حضرتمان چطور بود همین فقط بهت گفت راه ماهستیم تمام