۸ بهمن

برخی خطوط اصلی منهاج فردوسیان

سؤال: لطفاً خطوط اصلی و درشت تفکر منهاج فردوسیان را به صورت روشن برایم بنویسید. از صحبت‌های مختلف و متضادی که در مورد این برنامه می‌شنوم، کمی گیج شده‌ام.

جواب: دکترین (نظریه‌ی کاربردی) منهاج فردوسیان، این است که: «برای رسیدن به کمال واقعی و سعادت ابدی در دنیا و آخرت، باید به واضحات و مسلّمات ثقلین (قرآن کریم و عترت طاهره علیهم‌السلام) معتقد شد و عمل کرد و در ناواضحات، به احتیاط رفتار نمود».
در تکمیل این دکترین، برخی دیدگاه‌ها و خطوط کلی «منهاج فردوسیان» را عرض می‌کنم:

۱. یکی از دیدگاه‌های اصلی در تدوین «منهاج فردوسیان» این است که فقط محدّثین و فقهای شیعه را میراث‌داران رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) و اهل بیت ایشان (علیهم‌السلام) می‌دانند و آنان را واسطه‌ی رساندن برنامه‌ی تربیتی وحیانی به نسل‌های بعد از عصر حضور معرفی می‌کنند و گرفتن برنامه‌ی تکامل دینی از فلاسفه، عرفا، مشایخ صوفیه و ارباب علوم غریبه و مرتاضان را غیر موجّه و خالی از حجت شرعی می‌دانند.

۲. در منظومه‌ی فکری «منهاج فردوسیان» به کرامات و مکاشفات ارباب طریقت و اهل دل، به دیده‌ی انکار و تردید نگریسته شده و قسمت عظیمی از آن، غیر واقعی دانسته شده است.

۳. در تنظیم «منهاج فردوسیان» فقط اذکاری که در قرآن کریم و روایات معتبر شیعه آمده، مورد قبول قرار گرفته و از ذکرها و دستورالعمل‌هایی که عرفا و ارباب طریقت بر اثر ریاضات و تجربیات به دست آورده‌اند، استفاده نشده است.

۴. یکی از دیدگاه‌های اصلی در تدوین «منهاج فردوسیان» این است که هر روایتی قبول نیست و فقط روایاتی که در منابع معتبر حدیثی شیعه آمده و مورد تأیید و اعتماد جمهور فقها قرار گرفته است، مورد قبول است.

۵. یکی دیگر از دیدگاه‌های اصلی در نظام فکری «منهاج فردوسیان» این است که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم)، استاد اعظم تربیت و ائمه‌ی طاهرین (علیهم‌السلام)، جانشینان ایشان در امر تربیت نفوس مستعدّه شمرده می‌شوند و امر تربیت در عصر غیبت را بر دست امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) می‌دانند.

۶. یکی از دیگر دیدگاه‌های اصلی در منهاج فردوسیان این است که پیوستگی روحی و سرسپردگی طریقتی در نزد هر انسان غیر معصومی به عنوان قطب و مرشد را رد کرده و فقط به ولایت، دلدادگی و سرسپردگی به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) سفارش می‌کنند.

۷. چون دوازده‌امامی بودن را شرط لازم برای رسیدن به کمال و سعادت می‌دانند، عرفا و شعرا و ارباب طریقت مانند مولوی رومی، عطار نیشابوری، محی الدین عربی و تمام مشاهیر عرفان و ادبیات که غیر دوازده‌امامی بودنشان ثابت است را محروم از درجات عالیه می‌دانند.

۸. یکی از دیگر دیدگاه‌های اصلی در منهاج فردوسیان این است که تعالیم قرآن کریم به تنهایی و تعالیم ائمه‌ی طاهرین (علیهم‌السلام) بدون پشتیبانی قرآن را کامل نمی‌دانند بلکه معتقدند باید به ثقلین، تمسک جست و از هر دو منبع قرآن و روایت معتبر برای یافتن راه کمال و سعادت، به صورت همزمان استفاده نمود.

۹. یکی دیگر از دیدگاه‌های اصلی در منهاج فردوسیان این است که به دستاوردهای علوم متافیزیک مانند روانشناسی در رساندن انسان به خوشبختی و کمال، اعتماد نمی‌کنند.

۱۰. یکی از دیگر دیدگاه‌های اصلی در منهاج فردوسیان این است که اصل و اساس رسیدن به کمال و سعادت را پس از اصلاح اعتقادات، «عمل» به دستورات وحی می‌دانند و خواندن، نوشتن و دانستن راه کمال را ـ گر چه لازم است ـ ولی کافی در رساندن، نمی‌دانند و پایه‌ی اصلی را همان «عمل کردن» می‌شمارند.

۱۱. یکی از دیگر دیدگاه‌های اساسی در منهاج فردوسیان این است که مقصود از سلوک را کسب رضای خدا و مقصد را درجه‌ی صدم بهشت (فردوس اعلی) در جوار رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) و ائمه‌ی طاهرین (علیهم‌السلام) می‌دانند.

۱۲. یکی از دیگر دیدگاه‌ها در منهاج فردوسیان این است که مفاهیمی مانند «فناء فی الله» و «بقاء بالله» را چنان که در عرفان نظری مطرح است، قبول ندارند و نهایت کمال بشر را استقامت بر عبودیت حق تعالی می‌دانند.

۱۳. یکی از دیگر دیدگاه‌های اصلی در منهاج فردوسیان این است که رسیدن به خوارق عادات و به دست آوردن قدرت‌های روحی مانند طی الارض، ضمیرخوانی، تصرف در اجسام و مانند اینها را مقصود عبادات نمی‌دانند و به دنبال کسب آن نیستند.

۱۴. یکی از دیدگاه‌های مطرح در منهاج فردوسیان این است که لایق‌ترین فرد برای مدیریت جامعه‌ی اسلامی در عصر غیبت، فقیه جامع الشرایط است. (ولایت فقیه)

۱۵. در بستر تربیتی منهاج فردوسیان معتقدند رسیدن به کمال و سعادت برای کسانی که دیدگاه‌ها و اعمالشان را بر طبق قرآن کریم و روایات معتبر شیعه‌ی اثنی‌عشری تصحیح کنند، از سوی خدای تعالی و رسول اعظم و ائمه‌ی طاهرین (علیهم‌السلام) تضمین شده است.
امیدوارم با این مختصر، آشنایی اجمالی‌ای برایتان از نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان فراهم آمده باشد. البته آشنایی مفصل، موکول به مطالعه‌ی دقیق و عمیق در مجموعه‌ی آثار منهاج فردوسیان است.

خداوند، ما و شما را بر پیمودن راه رضایتش یاری رساناد

موفق باشید
حاج فردوسی

کلمات کلیدی: , , , , , , , , , , , , , , , ,

53

 
 
 
29 نویسندگان
24 پاسخ‌ها
0 دنبال کنندگان
 
مرتب کردن بر اساس بیشترین بازخورد
مرتب کردن بر اساس داغ‌ترین دیدگاه
5 نویسندگان برتر
  مشترک شوید  
اشتراک برای:
اکبر حسینی

از رهبر معنویمان خیلی ممنونم که بحث هدایتگری رو اینقدر شیوا و روان بیان میکنند. خداوند به شما عزت و عمر با برکت بده تا سفینه‌ی منهاج فردوسیان را به سلامت به مقصد برسانید و ما در سایه رهبری شما جزو نجات یافتگان باشیم.

نوایی

در مسیر دستیابی به هدف خود، ممکن است با موانع بزرگ و زیادی رو به رو شویم، اما نباید به آنها توجه کنیم. گاهی هم مجبوریم زمانی بیش از حد انتظار صرف کنیم، اما دیر یا زود به انتهای مسیر می رسیم. اگر با شکیبایی مراحل را تا انتهای مسیر طی کنیم، در نهایت به ارزش موفقیت خود پی می بریم و انرژی صرف شده روی کار، کاملا به ما باز می گردد.

جواد

اینکه انسان ها برای رسیدن به هدف و علائق شان مشتاقانه تلاش می کنند، اما گاهی به آنچه که نیاز دارند و می خواهند، نمی رسند. آن گاه چه باید کرد؟؟؟

نجات

اکثر مردم با شور و شوق فراوانی شروع به کار میکنند اما چند روز، هفته و یا ماه بعد، دلسرد می شوند و کم کم از آن کار دست می کشند. مثلا وقتی تصمیم به خواندن کتابی علمی و یا حتی ادبی می کنند، با اشتیاق و شور آنرا خریداری می کنند اما چند سال بعد وقتی به قفسه کتاب های خود نگاه می کنند، درمی یابند بسیاری از آنها را هرگز نخوانده اند. عدم استمرار شوق و اشتیاق باعث این شکست می شود

لیلا داورپور

هیجان زدگی و اشتیاق، یکی از راه های رسیدن به هدف است. اما مشکل اینجاست که هیجان و اشتیاق به راحتی از بین رفته و کم کم ناپدید می شوند، در نتیجه احساس می کنیم که ادامه دادن راه، بی اهمیت و بی ارزش است و سپس در میانه راه دست از کار می کشیم.

تمام کردن کاری که شروع کرده ایم، آسان نیست و نیازمند نظم و ترتیب است. گاهی اوقات واقعا مجبوریم بیشتر از حد معمول تلاش کنیم و تمرکز روی هدفمان را بیشتر کرده تا به پایان راه برسیم.

فروزان

قرآن‌ کریم در آیات فراوانی، مردم را به صداقت و راستی و اجتناب از دروغ فرا می‌خواند چنان‌که در آیاتی چند، دروغ‌گو را از هدایت الهی، محروم می‌داند.
راستگویی از ویژگی‌های بسیار مهم انسانی و اسلامی است جامعه‌ای که در آن راست‌گویی حاکم باشد، نشانه آشکاری از سلامت را در خود دارد اعتماد به یکدیگر، محبت‌ورزی، احترام متقابل و انجام دادن روان و بی‌تکلف کارها، پیشرفت‌های مادی و معنوی، نجات و سلامت و سعادت از جمله آثار آن است. دروغ و غير راستی در منهاج فردوسیان جایی ندارد

علوی

کسانی که امام علی بن ابیطالب علیه السلام را خلیفه و جانشین بلافصل پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می دانند، شیعه نامیده می شوند .شیعیان امامیه، علی علیه السلام و یازده فرزند معصوم وی را امام و پیشوای مسلمین می دانند و از رفتار و گفتارشان پیروی می کنند . شیعه واقعی، کسی است که از علی و ائمه اطهارعلیهم السلام متابعت کند و سیره عملی و رفتاری آنان را ملاک عمل خویش قرار دهد .امام محمدباقرعلیه السلام به جابر می فرماید: ای جابر! آیا در شیعه بودن شخص، همین مقدار کافی است که بگوید: دوستدار اهل بیت علیهم السلام هستم؟ به خدا سوگند، شیعه ما نیست، مگر کسی که پرهیزکار باشد و از خدا اطاعت نماید . ای جابر! قبلا شیعیان ما به این صفات شناخته می شدند: تواضع، امانت داری، ذکر خدا، روزه، نماز، احسان به پدر و مادر، رسیدگی و کمک به همسایگان و بینوایان و بدهکاران و یتیمان، راست گویی و تلاوت قرآن . درباره مردم، جز خوبی نمی گفتند; امین مردم بودند .جابر عرض کرد: یابن رسول الله صلی الله علیه وآله! در این زمان کسی را سراغ ندارم که دارای این صفات باشد . حضرت فرمود: ای جابر! عقاید مختلف تو را سرگردان نکنند و به اشتباه نیفکنند . آیا برای رستگاری و سعادت انسان، همین قدر کافی است که بگوید: دوستدار علی علیه السلام هستم، اما به دستورات خدا عمل نکند؟ اگر کسی بگوید: من دوستدار پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله هستم . اما از دستورات و رفتار آن حضرت پیروی نکند، دوستی رسول خدا سبب رستگاری او نمی شود، با این که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله از علی علیه السلام افضل بود . ای شیعیان! از خدا بترسید و به دستوراتش عمل کنید . خدا با هیچ کس قرابت و خویشی ندارد . گرامی ترین مردم نزد خدا کسی است که پرهیزکارتر و با عمل تر باشد . ای جابر! به خدا سوگند، وسیله ای برای تقرب به خدا نیست، جز اطاعت و فرمان برداری .برات آزادی از دوزخ در دست ما نیست، هرکس مطیع خدا باشد، دوست ما است، و هر کس از دستورات خدا سرپیچی کند، دشمن ما است . ولایت و دوستی ما جز با عمل صالح و پرهیزکاری حاصل نمی شود . (1)امام صادق علیه السلام می فرمایند: باتقوا و پرهیزکار باشید . در راه اصلاح نفس و عمل صالح کوشش کنید . راستگو و امانتدار و خوش اخلاق باشید . با همسایگان خوش رفتاری کنید . به وسیله اعمال و رفتارتان، مردم را به سوی دین حق دعوت نمایید . اسباب و وسیله آبرو و سربلندی ما باشید . با اعمال زشت، اسباب شرمندگی ما را فراهم نسازید . رکوع و سجودتان را طولانی گردانید; زیرا هنگامی که بنده خدا، رکوع و سجده اش را طولانی کند، شیطان ناراحت می شود، و فریاد می زند: ای وای! اینان اطاعت می کنند، ولی من عصیان کردم، سجده می کنند ولی من از سجده کردن امتناع ورزیدم . (2)امام صادق علیه السلام در جای دیگر می فرمایند: حواریین و یاران حضرت عیسی علیه السلام شیعیانش بودند ولی یاران عیسی از شیعیان ما بهتر نبودند; زیرا وعده زیادی دادند، اما به وعده خود عمل نکردند، و در راه خدا جهاد ننمودند . ولی شیعیان ما از هنگام وفات رسول خداصلی الله علیه وآله تا به حال، از یاری کردن دریغ نداشته و برای ما فداکاری نمودند، به آتش سوختند، تحت شکنجه و عذاب قرار گرفتند، از وطن آواره گشتند، ولی از یاری و نصرت ما دست برنداشتند . (3)بیایید برای یاری دین خدا و احیاء ارزش های دینی و الهی در جامعه اسلامی و ساختن جامعه ای آزاد و آباد و نیروهای متعهد و معتقد و شیعیانی واقعی تلاش کنیم تا مورد توجه و عنایت ویژه حضرات معصومین علیهم السلام قرار گیریم . ان شاء الله_________
1 . وافی، جلد یک، جزء سوم، ص 382 . همان، ص 613 . سفینة البحار، ج 1، ص 73

سید علی

با سلام خدمت حاج فردوسی عزیز من سوالی داشتم چگونه شيعه واقعي حضرت علي ـ عليه السّلام ـ باشيم؟

اشرف

اگر ما بخواهيم شيعة واقعي حضرت علي ـ عليه السّلام ـ باشيم بايد در دو جبهه جهاد كنيم. يكي جهاد علمي در عرصة آگاهي و بينش نسبت به مسائلي كه مربوط به شناخت و معرفت هر چه بهتر اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ و دستورات و فرمايشات آنها است چون ما اگر بخواهيم شيعة واقعي باشيم بايد بدانيم كه از چه كساني پيروي مي‌كنيم و آنها از ما چه توقّعات و انتظاراتي دارند و به ما چه دستوراتي داده‌اند و دوّم آنكه: بعد از دانستن و معرفت احكام و معارف، بايد آنها را به كار ببنديم و در اين راه از منابع و افراد كاملاً مطمئن و متخصّص استفاده كنيم (جهاد عملي) و بايد در هر دو زمينه برنامه‌ريزي صحيح، اصولي و متناسب و دقيق داشته باشيم چون در هيچ كاري اعمّ از امورات دنيوي و اخروي، بدون برنامه‌ريزي موفقيّتي در كار نخواهد بود.
بهترين و نزديك‌ترين راه رسيدن به چنين شناخت و معرفتي، مراجعه به روايات اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ است كه اوصاف شيعيان را بازگو كرده‌اند:
1ـ مردي به امام حسين ـ عليه السّلام ـ عرض كرد: «اي فرزند رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ من از شيعيان شما هستم، حضرت فرمود: از خدا بترس و چيزي را ادّعا نكن كه خداوند بگويد: در ادّعاي خود دروغ گفتي و گناه كردي، زيرا شيعيان ما كساني‌اند كه دلهاشان از هر گونه مكر و فريب و كينة پنهان پاك باشد بلكه بگو: من از دوستداران شما هستم.[2]
2ـ مردي به همسرش گفت: نزد فاطمه ـ سلام الله عليها ـ دختر رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ برو و سؤال كن آيا من از شيعيان وي هستم يا خير؟ آن حضرت فرمود: به شوهرت بگو اگر به دستورات ما عمل مي‌كني و از چيزهايي كه ما نهي كرده‌ايم، پرهيز مي‌كني از شيعيان ما هستي وگرنه، شيعة ما نيستي … شيعيان ما از برجستگان اهل بهشت هستند ولي از محبّين ما و محبّين محبّين ما و دشمنانِ دشمنان ما و هر كس كه به قلب و زبان تسليم ما باشد وارد بهشت مي‌شوند امّا بعد از آنكه از گناهانشان پاك شدند.[3]
3ـ امام باقر ـ عليه السّلام ـ : در شيعة علي ـ عليه السّلام ـ هفت خصلت وجود دارد: كساني‌اند كه در دوستي ما، جان خود را به يكديگر مي‌بخشند و به دوستي ما، با يكديگر دوست مي‌شوند و براي زنده كردن و برپا داشتن مذهب ما به ديدار يكديگر مي‌روند و با هم رفت و آمد مي‌كنند. اگر به خشم آيند، ستم نمي‌كنند و اگر از چيزي خوششان آمد، اسراف نمي‌كنند و براي همسايگان خود بركت هستند و براي كساني كه با آنها معاشرت مي‌كنند سلامتي و آسايشند.[4]
4ـ امام باقر ـ عليه السّلام ـ : اي جابر آيا كسي تنها به اينكه بگويد خاندان پيامبر را دوست دارم دلخوش مي‌شود و خود را از شيعيان ما مي‌پندارد؟ به خدا سوگند پيروان ما كساني هستند كه از خدا بترسند و فرمانبري او را پيشة خود قرار دهند و مردم آنها را به تواضع و ترس از خدا و امانت‌داري و زياد ياد خدا كردن و روزه و نماز و نيكي به پدر و مادر و رسيدگي كردن به همسايگان فقير و يتيمان و راستگوئي و قرآن خواندن و زبان خود را از عيوب مردم، باز داشتن مي‌شناسد.[5]
5ـ از علي ـ عليه السّلام ـ از نشانه‌هاي شيعه پرسيدند، حضرت فرمود: «آنها از شب‌زنده‌داري، زرد چهره و از زيادي روزه‌داري لاغراند و از بسياري ذكر خدا گفتن لبهايشان خشك و چروكيده و بر آنان گَرد بيم و ترس خدا نشسته است.[6]
ـ بعد از ذكر اين چند حديث شريف، يادآوري چند نكته ضروري است:
1. بين محب و شيعة علي ـ عليه السّلام ـ فرق وجود دارد هرچند محبّين آن حضرت از اهل نجات و سعادت‌اند ولي شيعيان، برگزيدگان و برجستگان اهل بهشت هستند و اگر برخي از اوصاف شيعيان در ما نبود نبايد نااميد بود بلكه با اتّكا به محبّت اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ حركت كنيم تا به درجات بالاي ايمان نائل شويم.
2. در بين شيعيان واقعي هم مراتب وجود دارد و بعضي فرمايشات اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ ناظر به اين مراتب است (روايت 5) چنانچه بر طبق روايات، حتّي معرفت و مقامات ايماني افرادي نظير سامان و مقداد و ابوذر به يك اندازه نبوده است و هر كدام در يك مرتبة خاصّ بوده‌اند.
3. هر كس كه تصميم گرفت به اين فوز عظيم نائل شود، بايد بداند كه از مهمترين امور و لوازم، تصميم و عزم جدّي و ارادة محكم است كه امام كاظم ـ عليه السّلام ـ در دعاي روز 27 ماه رجب مي‌فرمايد: «و به تحقيق دانستم كه بهترين زاد و توشه براي سالكِ به سوي تو، اراده و عزم استواري است كه تو را انتخاب كند و اختيار كند و تو را بر ساير چيزها ترجيح دهد.»
و شخص بايد از كارهايي كه مانع رسيدن به اين هدف بزرگ است پرهيز كند و بداند كه با اين تصميم، شيطان و جنود شيطاني يك حساب جداگانه برايش باز خواهند كرد و از طرق مختلف سعي در تضعيف و سدّ راه اين سالك خواهند شد و البته گرفتاري‌ها و ابتلائاتي هم پيش خواهد آمد چنانچه در سورة عنكبوت آية 2 مي‌فرمايد: «آيا مردم گمان مي‌كنند كه با گفتن ما ايمان آورديم رها مي‌شوند و مورد امتحان و آزمايش قرار نمي‌گيرند»[7] ولي الطاف و امدادهاي غيبي خداوند كريم و جنود رحماني مؤيّد و كمك چنين فرد سعادتمندي خواهد شد.
4. در اين مسير رهزن بسيار است و بايد مراقب بود كه گرفتار دام افراد نادان و يا گمراه مغرض نيافتاد بلكه بايد از طريق كتاب و سنت اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ طيّ طريق نمود كه راهي غير از طريق اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ محكوم به ضلالت و گمراهي و شقاوت است و معلّمان و مربّيان اين طريق مقدّس عالمان ربّاني و وارسته هستند كه به حقّ نائبان امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشّريف ـ هستند چنانچه آن بزرگوار فرمودند: اما در پيشامدهاي روزگار به راويان احاديث (فقهاء اسلام شناس) رجوع كنيد و بايد توجه داشت كه شيعة واقعي در احكام حلال و حرام دقيق است و ذرّه‌اي تخطّي نمي‌كند و اهل مسامحه و سهل‌انگاري نيست.
عجله كردن و روي آوردن به برخي كتاب‌ها و اوراد و اذكار كه مورد تأييد عالمان ربّاني نيست. آفت و مانع راه است بلكه به فرمودة عارف ربّاني، حضرت آيت الله بهاءالدّيني ـ رحمة الله عليه ـ كتاب سير و سلوك ما، بايد همين رسالة توضيح المسائل باشند.
5. در كنار انجام واجبات و ترك محرّمات كه شرط اصلي و ضروري است. اهتمام به انجام برخي امور موجب توفيقات بزرگي در اين راه خواهد شد از جمله:
احسان و كمك به ديگران ـ نماز اوّل وقت ـ نماز شب ـ اخلاق خوب ـ صلة ارحام و احترام به والدين ـ شركت در مجالس توسّل به اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ ، احترام و محبّت به دوست‌داران اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ فقط به خاطر آنكه، آنها اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ را دوست دارند ـ هر شب قبل از خواب محاسبة نفس كردن و سنجيدن اعمالي كه در آن روز انجام داده‌ايم و تصميم بر جبران و ترك كردن اشتباهاتي كه آن روز مرتكب شده‌ايم.

یاسین

شيعيان واقعي كساني‌اند كه در مقابل اوامر و دستورات خداي متعال و اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ تسليم محض باشند و داراي مراتب و مقامات مختلف هستند ولي اوّلين مرحله براي كساني است كه در انجام واجبات و ترك محرّمات موفّق هستند و اگر اين مرحله طي نشود، دسترسي به مراتب بالاتر محال و غير ممكن است و هر قدر شخص صحيفة جانش را از رذائل پيراسته كند و به فضائل اخلاقي آراسته كند به مراتب بالاتري دست مي‌يابد.

فرزاد

دستورات دینی نظیر بندگی خدا، اطاعت از افراد پاک، توجه به حق مردم، تغذیه سالم، نظافت، تحصیل و کار، احترام به دیگران و کمک به مستمندان که هیچ یک از این دستورات برای زمان ومکان مخصوصی نیست، بلکه همیشه و در هر زمان و مکان زنده است. 
کلام همیشه زنده امام حسین (علیه السلام) که فرمود: «هیهات منّا الذلة»، هرگز زیر بار ذلّت نمی‌روم، گرچه خود و فرزندانم شهید شویم. این شعار در همه مكان‌ها و زمان‌ها  و برای همه انسان‌ها زیبایی دارد و کهنه نمی‌شود. نیاز به گفتن ندارد برخی حرف ها. لدفن از چیز های ضروری بگین

کریمی

به این مثال توجه كنید: هر دستگاه و وسیله‌ی مهمی كه تولید و به بازار وارد می‌شود، معمولاً یك دفترچه‌ی راهنما دارد كه روش استفاده از آن محصول را بیان كرده ‌است. 
انسان هم كه آفریده خداست، دفترچه‌ی راهنمایی دارد كه خداوند آن را به صورت كتاب آسمانی فرستاده است. همان‌گونه كه دفترچه‌ی راهنمای محصولات را کسی می‌نویسد كه آن محصول را طراحی کرده و ساخته است، برنامه ‌ی زندگی ما را هم باید خدایی بدهد كه ما را آفریده و از نیازهای ما آگاه است و توانایی رفع مشكلات ما را دارد. منهاج فردوسیان هم در بعضی مواقع میتواند به عنوان یک دفترچه راهنما عمل کند.

محسن احمدی

دین به معنای فکر و عقیده و راه و روش است؛ خواه راه حق باشد یا راه باطل. قرآن به بت‌پرستان می‌گوید: [لَكُمْ دینُكُمْ وَ لِیَ دین‏] ، برای شما دینتان و برای من دینم. 
بنابراین هر كس، راه و روش و آداب و رسوم او، دین اوست. آنچه مهم است، این است كه به سراغ راه حق و دین حق برویم.

راضیه

آنچه تحت عنوان «اخذ معالم دین » در روایات آمده ، همه ناظر به این است که هم گوینده و مبین دین باید متخصص باشد و هم شنونده حق ندارد هرچیزی را به عنوان دین قبول کند .

لطیف

امروز مسایلی مانند قصاص ، دیه ، حکومت در اسلام ، ولایت فقیه، موسیقی ، ربا ، رقص ، غنا ، بانکداری تشریح و پیوند اعضا ،کنترل نسل و صدها مساله دیگر که در فقه اسلامی ، به ویژه تشیع، از ظرافت خاصی برخوردار است . در مجلات و روزنامه هایی که هیچ تخصصی در امور دینی ندارند ، مطرح می شود و بدون هیچ دفاعی به مذبح می رود . کاش کسی رسیدگی کند.

احسان

متاسفانه هرکس به خود اجازه می دهد در باره دین و مسایل دینی اظهار نظر کند و به راحتی خیلی ازمسائل دینی را در نوشتارو سخنرانی ها مطرح کند و به رد یا قبول آن پردازد کاش ریشه این افکار برچیده شود.

کسری

برخی از مردم ، بویژه نسل جوان ، در پی اخذ مبانی صحیح دین نیستند ، به آن اهمیت چندانی نمی دهند و حرف غیرمتخصصان را گوش می کنند . نتیجه این کار سست شدن اعتقاد و بی تفاوت شدن آنان دربرابر مبانی اصیل دین است .

احمدرضا

کتاب و سنت به ما تکلیف کرده اند که دین را از دین شناسان بیاموزیم . قرآن می فرماید : (فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون) در سیره مسلمانان ، به ویژه شیعه ، این مساله همواره وجود داشته است که دین و اعتقادات خود را بر پیشوایان عرضه می کردند و از صحت و سقم آن با خبر می شدند.

نیایش

در دنیایی که برای کوچکترین مساله زندگی مادی به متخصص مراجعه می کنند و هرگز حاضر نیستند بدن یا لوازم منزل و ماشین خود را به غیر متخصص بسپارند ، آیا می شود مسایل دینی و اصل دین را که در نگاه واقع بینانه با دنیا و زندگی دنیایی قابل مقایسه نیست . از غیر متخصص یا غیر عالم به دین فرا گرفت؟ آیا شخصی مطمئن تر از حاج فردوسی بزرگ سراغ دارید؟؟

فرهاد

خیلی خوب بود دیگه حرفی برای گفتن حاج فردوسی باقی نگذاشتن. همین مطالب برای مخالفین و ضد منهاجی ها کافیه. ولی بازم عده ای پیدا می شوند که ایرادی بگیرند

محمدی

از ديدگاه شيعه شرط پذيرش اعمال قبول ولايت است و اين مطلب در روايات نيز آمده است: امام سجاد (عليه السلام) به نقل از رسول الله (صلي الله عليه و آله) فرموده که آن وجود مقدس (صلي الله عليه و آله) فرموده اند: … قسم به آن کس که جان محمد (صلي الله عليه و آله) در دست او است اگر بنده ای در روز قیامت عمل هفتاد پیغمبر را بیاورد خداوند از او نپذیرد تا خدا را به ولایت من و اهل بیتم (علیهم السلام) دیدار کند(1).

شایان

امام صادق (عليه السلام) هم فرموده است: نخستین چیزی که از بنده به هنگامی که در پیشگاه خدا می ایستد، پرسیده می شود از نمازهای واجب و زکات واجب و روزۀ واجب و حج واجب و از ولایت ما اهل بیت (عليهم السلام) است که اگر اقرار به ولایت ما کرده و بر آن مرده باشد نماز و روزه و زکات و حجش پذیرفته می شود و اگر در پیشگاه خدا جل جلاله بر ولایت ما اقرار نکند خدای عزوجل چیزی از اعمالش را نخواهد پذیرفت

محمد صادق

از نظره من خداوند از مجاهدان و مؤمناني خشنود است كه در تمامي عرصههاي زندگي از جمله جنگ، دعوت خدا و رسولش را با جان و دل پذيرا شدند و با وجود اين كه ضربات كشنده و زخمهاي كاري فراواني از دشمن ديدند، در حول محور رهبريت فعال و پرتلاشند

حسین

در برخي آيات آمده كه خداوند از كفران نعمت ناخشنود است و شكر نعمتهاي مادي و معنوي موجب جلب رضايت خدا ميگردد قرآن در مورد حضرت اسماعيل(ع) ميفرمايد: اسماعيل همواره مورد رضايت و خشنودي پروردگارش بود، چه اين كه او خوش قول و صادق الوعد بوده و پيوسته خانودهاش را به نماز و زكات توصيه مينمود.

پارسا

من میگم زمانی خداوند از شما رضايت دارد و از عملكرد شما خشنود ميگردد كه حب و بغضها و دوستي و دشمنيها را براي خدا خالص كنيد. امام صادق(ع) ميفرمايد: كسي كه براي خدا دوست دارد و براي خدا دشمني ميكند و براي خدا ميبخشد، ايمانش كامل است.

امین

دقیقا درست میگید در کامل کردن فرمایشات حضرتتان باید بگم که در سوره ممتحنه ميفرمايد: اگر شما مسلمانان براي رضاي خدا و خشنودي او هجرت كرديد و جهاد نموديد، پس با دشمنان خدا و دشمنان خودتان هرگز طرح دوستي نريزيد.

جمالی

صف راستگويان و دروغ گويان، حزب اللَّه و حزب الشيطان و كاروان خدا پرستان حقيقي كه خداوند از آنان خشنود است. از قافله غافلان را در روزگاراني ميتان شناخت كه نياز به بذل جان و مال باشد.

سیروان

بله بله دقیقا حتی در سوره آل عمران بعد از آن كه اطاعت از رهبري محور جلب رضايت خدا معرفي شده، هشدار ميدهد كه: عافيت طلباني كه در روزهاي سخت و دشوار، در جنگ شركت نداشتند و با تحليلها و بهانه هايي خودشان را از صحنه جنگ كنار ميكشيدند، نميتوانند ادعا كنند خدا از آنها راضي و خشنود است.

حسن

از نظره من رعایت تقوا در همه كارها مخصوصا حق الناس موجب رضايت و خشنودي خداوند است، اما چون تقوا داراي مراتب و درجات است، قران رضايت خداوند را براي تقوا پيشگاني بيان ميكند

دانیال

در باره ی مورده 11رضايت و خشنودي خدا امري نسبي است، به اين معنا كه خداوند مجموعه قوانيني را براي تكامل و پيشرفت بشريت و سعادت و خوشبختي آنان فرستاده است، آن قوانين تشريعي كه به صورت وحي و كتاب آسماني و تفسير و تفصيل آن توسط اولياي الهي و معصوم در اختيار انسان قرار گرفته، مجموعهاي از بايدها و نبايدها را تشكيل ميدهد

بهنام

در ادامه ی صحبتات باید بگم دوست عزیزم انسان كامل كسي است كه با اطاعت كليه قوانين الهي، رضايت و خشنودي خدا را كسب كرده باشد، از سويي ميدانيم همه انسانها از لحاظ معرت و شناخت، ايمان و معنويت، اطاعت و تسليم پذيري عملي فرمان الهي يكسان نيستند، خداوند از چهارده معصوم(ع) راضي و خشنود است، چنان كه از سلمان و ابوذر و مقداد نيز رازي و خضوند است.

احمد رضا

اما باید بدونیم برادر جان که ميزان و نسبت رضايتمندي خداوند به ميزان عمل آنان از لحاظ كميت و كيفيت و اخلاص و معرفت آنان بستگي دارد. از سويي ميدانيم برخي اعمال از ويژگيهاي برتر و ممتازي برخوردارند، به گونهاي كه ميتوان آنها را به عنوان اصول و زير كارهاي جلب رضايت و خشنودي خداوند دانست. بايد به قرآن كه زبان خداوند است، مراجعه نمود و از زبان او كشف كرد كه انجام چه كارهايي موجب جلب رضايت حضرتش ميگرد. رضايت وخشنودي خدا در بيش از سي آيه بيان شده است.

کمال

میشه به برخي از آيات كه تقريبا در بردارنده محتواي بقيه آيات و بيان كننده همه ويژگي هايي است كه رضايت خداوند را جلب ميكند اشاره کنید دوست عزیز در فرمایشات بالاتون؟

احمد رضا

ببین عزیزم رضوان و رضايت خدا شامل كساني ميگردد كه:
1 – ايمان به خدا و قيامت داشته باشند.
2 – خانه و وطن خويش را براي حفظ دين شان رها كنند و هجرت نمايند.
3 – با مال جان خويش در راه خدا جهاد نمايند.
4 – پيوسته پيرو ولايت و رهبري باشند.
5- رضايت خدا را در صدق و راستي (گفتار و عمل) بايد جست و جو كرد.

صابر

اعتقاد به معاد جسمانی از ضروریات دین اسلام است و منکر آن کافر و مخلد در جهنم می باشد. و حشر جسمانی آن است که حق تعالی اجزای بدنهای مکلفین را بعذ از مردن – در قیامت جمع می کند و ارواح ایشان بعد از جدایی از بدنها -باقی می ماند و در قیامت ایشان را به جزای عقاید و اعمال نیک و بدشان می رساند و اکثر آیات کریمه قرآن – صریح این معانی صریح هستند و قابل تاویل نیستند

محمد رضا

آنچه در آیات و اخبار متواتره از احوال قیامت – مثل حساب و میزان و صراط و حوض وکوثر و شفاعت و دادن نامه های اعمال به دست راست و چپ و برطرف شدن نورکواکب و ریختن آنها از آسمان و شق شدن و پیچیدن آسمانها – به همه اینها باید اعتقاد داشته باشیم

فرشاد

دقیقا دوسته من و همچنین اعتقاد به بهشت و دوزخ جسمانی واجب است و از ضروریات دین اسلام است و انکار آنها یا تاویل کردن به بهشت و دوزخ روحانی کفر است و کسی از فرق مسلمانان انکار این امور نکرده است مگر عده قلیلی از ملاحده فلاسفه و حکماء که ایشان حشر جسمانی را انکار کرده اند …البته- بعضی از مومنین را با لذتهای جسمانی – لذتهای روحانی نیز می باشد که از آن اعظم و بزرگتر است – و بعضی از کافران را با عقابهای جسمانی عقوبات روحانی نیز می باشد که از آنها شدیدتر هستند

حیدری

چگونه علوم غریبه و متافیزیک را برای رسیدن به کمال و سعادت یاد بگیرم؟

بهنام

ببینید انسان موجود بسیار پیچیده‌ای است و دارای قدرتهای عجیب و غریب فراوان می‌باشد، كه این خود نشانه و آیت عظمت خالق تواناست.از این روست كه می‌تواند كارهای خارق‌العاده و غیر طبیعی انجام دهد، این گونه كارها معمولاًاز ابعاد فیزیك و متافیزیك وجود بشرمنشاء می‌گیرد.و درادامه بگم که بعد فیزیك انسان می‌تواند با كمك ابزار و با انجام تمرینات، سرعت خود را در انجام برخی كارها افزایش دهد و یا نسبت به برخی پدیده‌ها عادت پیدا كند كه برای سایرین عجیب می‌نماید در بعد متافیزیك انجام این كار با استفاده از نیروی‌های روانی، فراروانی و روحی صورت می‌گیرد.

محمد باقر

ببینید حتی سفارش بزرگان اهل كمال و معنا اين است كه طالبان كمال و قرب خداوند عمر ارزشمند و سرمايه نفس جواني را صرف اموري ماندگار و اساسي كه آنها را به عالم معنا و به هدف آفرينش و خلقت نزديك تر سازد, بنمايند و از فرصت محدود عمر و جواني, بهترين و بيشترين استفاده را بنمايند.

محمد رضا

ولی باید توجه داشت که این گونه علوم با وجود داشتن آثاري مطلوب, داراي آفات و آثار نامطلوب فراواني نيز مي باشند و هر چند مدعيان فراگيري و برخورداري از اين علوم زياد و فراوان مي باشند ولي در عين حال اساتيد اين فن كه هم در كار خود خبره و متخصص باشند و هم قابل اعتماد و وثوق باشند و اهل شيادي كلاه برداري و شهرت و مريد پروري و اسم و رسم به هم زدن نباشند, بسيار كم است.

محمد امین

امام علی (علیه السلام) در این می‌فرماید: «آگاه باشید قرائتى که همراه با تدبر و اندیشه نباشد در آن خیرى نیست».[5]

ابوالفضل

ببینید از نظره من یک. انسان به وسیله آن به جایگاه و موقعیت خویش در جهان هستی پی می‌برد و از قرآن؛ معارف، باورها و منش‌های لازم را برای رسیدن به مقصد واقعی فرامی‌گیرد.
دو. با تدبر، به عظمت خودِ قرآن واقف شده و باور می‌کند قرآن با این وسعت و گستردگی معارف، اسلوب و تنوّع بیان و همچنین هماهنگی و پیوستگی معانی نمی‌تواند از غیر خدا صادر شده باشد.

حسن

تدبر در آیات وحی تناسب مستقیم با حالت‌های دل دارد؛ اگر بر دل، قفل‌های آلودگی اعتقادی و رفتاری خورده باشد، درک پیام و تسلیم و نرمش در برابر آن دشوار و یا غیر ممکن خواهد شد و در این صورت، تلاوت قرآن، تأثیر مطلوب نخواهد داشت.

احمد

تدبر در آیات وحی تناسب مستقیم با حالت‌های دل دارد؛ اگر بر دل، قفل‌های آلودگی اعتقادی و رفتاری خورده باشد، درک پیام و تسلیم و نرمش در برابر آن دشوار و یا غیر ممکن خواهد شد و در این صورت، تلاوت قرآن، تأثیر مطلوب نخواهد داشت. امام علی (علیه السلام) در این می‌فرماید: «آگاه باشید قرائتى که همراه با تدبر و اندیشه نباشد در آن خیرى نیست»

صادق بابایی

قرآن کریم درباره کسانی که در آیات خدا تدبر نمی‌کنند با لحنی تند می‌فرماید: «آیا در قرآن نمی‌اندیشند [تا حقایق را بفهمند]

حسین

امام صادق (علیه السلام) هنگام به دست گرفتن قرآن و پیش از خواندن آن، می‌فرمود: «خدایا! پیمان‌نامه و کتابت را گشودم، خدایا نگریستنم را در آن، عبادت قرار ده و خواندم را اندیشیدن و اندیشیدنم را مایه عبرت کن و چنان نما که از پندهاى تو در آن، پند گیرم و از گناهانت دورى جویم و هنگام خواندن آن، بر دل و گوشم مُهر نزن و بر چشمم پرده میفکن؛ خواندنم را خواندنى بدون تدبر قرار مده، بلکه چنان کن که در آیات و احکام آن بیاندیشم و دستورات دین تو را از آن برگیرد

طاهر

یکی از برکات دیگر تقوا أطاعَتْهُ الدُّنْیا وَالآخِرَةُ، وَرَبِحَ الْفَوْزَ فی الْجَنَّةِ پیغمبر عظیم الشان فرمودند خصلتی است در تقوا که اگر در کسی باشد عالم کن و یکن در اختیارش است یعنی مثل اولیاء خدا که می گوید این کار شود می شود دعایش مستجاب می شود فرمان می دهد.

ترابی

بله بله دقیقا در ادامه ی صحبت های شما بگم امام صادق علیه السلام در مسیری که می رفتند یک شیر درنده ای وسط راه را گرفته بود همه ترسیدند جا زدند حضرت آمدند گوش شیر را گرفتند بلند کردند بردند کنار فرمودند بیایید بروید فرمودند اگر شما فرمان خدا را ببرید اطاعت بکنید موجودات حتی حیوانات درنده هم از شما فرمان می برند

سامان

دقیقا حتی میشه اشاره کرد به این موضوع که موجودات عالم تحت فرمان او هستند نه فقط دنیا آخرت هم همین طور نکیر و منکر و فرشته ها همه دست به سینه اند در مقابلش چون در مقابل خدا دست به سینه شده کسی که زمین خورده ی خداست این این قدر قدرت دارد که بر همه حاکم باشد محکوم خدا حاکم بر همه است یکی از برکات فوق العاده ی تقوا هم نشینی با خدا و انبیاء و چهارده معصوم و اولیا خداست این خیلی مهم است ما با چه کسانی هم نشین می شویم ما با چه کسانی در ابدیت روح و جانمان خواهد بود

فربد

بايد توجه داشت كه در ترسيم اهداف، بهترين، والاترين و ارزشمندترين آنها را بايد برگزيد و براي دستيابي به آنها اقدام كرد.
امام حسين عليه السلام از پيامبر بزرگوار اسلام نقل مي فرمود: «خدا كارهاي بلند و همت هاي والا را دوست دارد و از كارهاي سست و همت هاي فرومايه كراهت دارد

عماد

خدا می فرماید من از اهل تقوا می پذیرم و فرمود کسی که ازش بپذیرم ولو کم هم باشد خیلی ارزش دارد چیزی که خدا پذیرفته آن هم زیاد است. مهم این است که در محیط و وادی تقوا قرار بگیریم آن وقت همه اعمال ما پذیرفته می شود. یعنی اگر نگیریم ممکن است اعمال ما رد شود.

fa فارسی
X