۵ مرداد

زیارت امام رضا (ع) در ۲۳ ذی‌قعده!

سؤال: آیا زیارت امام رضا (علیه‌السلام) در روز بیست و سوم ذی‌قعده، مستحب است؟

جواب: سید بن طاووس (ره) در اقبال می‌نویسد: «رَأَیْتُ فِی بَعْضِ تَصَانِیفِ أَصْحَابِنَا الْعَجَمِ (رِضْوَانُ اللهِ عَلَیْهِمْ)‏ أَنَّهُ یُسْتَحَبُّ أَنْ یُزَارَ مَوْلَانَا الرِّضَا (علیه‌السلام) یَوْمَ الثَّالِثِ وَ الْعِشْرِینَ مِنْ ذِی الْقَعْدَهِ مِنْ‏ قُرْبٍ‏ أَوْ بُعْدٍ بِبَعْضِ‏ زِیَارَاتِهِ‏ الْمَعْرُوفَهِ أَوْ بِمَا یَکُونُ‏ کَالزِّیَارَهِ». (اقبال، جلد ۲، صفحه‌ی ۲۳) ترجمه: دیدم در بعضی کتاب‌های اصحاب غیرعرب [گویا ایرانی، منظور باشد] که مستحب است مولای ما حضرت رضا (علیه‌السلام) در روز بیست و سوم ذی‌قعده از نزدیک و دور، زیارت شود به بعضی از زیارت‌های معروف یا با هر چه که امکان داشته باشد.
بر این روایت، چند اشکال وارد است:

اشکال اول: اسم کتابی که منبع اصلی حدیث است، نیامده و از آن با عنوان «بعض تصانیف اصحابنا العجم» یاد شده است. تا زمانی که منبع کتاب، به درستی روشن نباشد، نمی‌توان به حدیثی که از آن نقل شده، اعتماد و اعتنا کرد.

اشکال دوم: مؤلف کتاب مذکور نیز معلوم نشده است. اگر حد اقل می‌نوشت در یکی از تألیفات فلانی دیدم، یعنی نام کتاب را نمی‌آورد ولی نام نویسنده را ذکر می‌کرد، امکان داشت با جستجو در آثار برجای مانده از آن فرد، به منبع اصلی دست پیدا کنیم.

اشکال سوم: استحباب، از موارد متعددی استفاده می‌شود که در نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان به «ارکان استجماع» مشهورند و در کتاب «اصول استجماع منهاج فردوسیان» به تفصیل بیان شده است. تا زمانی که متن حدیث در دست نباشد، نمی‌توان مستحب بودن کاری را قبول کرد. پس استحباب با گواهی دو شاهد عادل!! ثابت نمی‌شود بلکه با استناد به متن روایت معتبر، می‌توان حکم به استحباب کاری کرد. در حالی که در ادعای فوق، متن روایت به دست داده نشده و فقط بر ادعای استحباب، بسنده شده است.

اشکال چهارم: چون متن حدیث نیامده، نمی‌دانیم بر طبق کدام یک از ارکان استجماع (که در کتاب «اصول استجماع منهاج فردوسیان» فصل چهارم، به تفصیل بیان شده) چنین استحبابی استفاده شده است. شاید به استناد «فعل معصوم» قائل به استحباب شده که در نزد جمهور علما، «فعل معصوم» دلالت بر استحباب ندارد.

اشکال پنجم: متن فوق، در تمام نسخه‌های اقبال نیامده بلکه در بعضی نسخه‌ها آمده است و انتساب آن به سید بن طاووس (ره) قطعی نیست.

نتیجه‌گیری: با توجه به آنچه گذشت، اگر مستند استحباب زیارت حضرت رضا (علیه‌السلام) در بیست و سوم ذی‌قعده، همین یک روایت باشد،‌ انتساب استحباب آن به شرع مقدس، بسیار مشکل و خلاف احتیاط خواهد بود. مگر این که روایت دیگری که این اشکالات را نداشته باشد، اثبات مطلب را به عهده بگیرد؛ که بنده چنین روایتی نیافتم.

تذکر پایانی: در فرجام، عرض می‌کنم که زیارت آن حضرت، به صورت مطلق در تمام اوقات،‌ بسیار سفارش شده است و محدود کردن آن به زمان خاص، دلیل خاص و مستند قوی می‌خواهد.

موفق باشید
حاج فردوسی

کلمات کلیدی: , , , ,

6

 
 
 
2 نویسندگان
4 پاسخ‌ها
0 دنبال کنندگان
 
مرتب کردن بر اساس بیشترین بازخورد
مرتب کردن بر اساس داغ‌ترین دیدگاه
4 نویسندگان برتر
  مشترک شوید  
اشتراک برای:
ناشناس

سلام علیکم
حاج فردوسی چه کسی رو پیشنهاد میکنن غیر خودشون به صحبتاش گوش کنیم و ثمره عملی داشته باشه از آدمای معروف که درس اخلاقشون و سخنرانیشون طبق وحی صحبت میشه و هیچ گونه انحرافی نداشته باشه؟

ناشناس

سلام علیکم ۲۵ ذیقعد چند شنبه هست

fa فارسی
X