۶ خرداد

نماز آیت الله بهجت (ره)

سؤال ١: نظر منهاج فردوسیان در مورد کیفیت نماز خواندن آیت الله بهجت چیست؟
سؤال ٢: آیا بالاتر از نماز آیت الله بهجت هم وجود دارد؟
سؤال ٣: آیا در سیره‌ی استادان منهاج فردوسیان چنین نمازهایی وجود دارد؟
سؤال ۴: آیا منهاجی می‌تواند نمازی را به کیفیت نماز آیت الله بهجت بخواند؟

جواب ۱: کیفیت نماز را فقط خدای تعالی می‌داند و کسی که از ناحیه‌ی خدای تعالی اجازه بر دیدن سرائر داشته باشد. پس نه بنده و نه هیچ انسان غیر معصومی، نمی‌تواند ادعا کند که کیفیت نماز آن مرحوم، بالا بود یا پایین. به ادعاهای غیر قابل اثبات، گوش ندهید.

جواب ۲: در صورتی می‌توانیم به این سؤال پاسخ بدهیم که بدانیم کیفیت نماز آیت الله بهجت (ره) در چه اندازه‌ای بوده است. وقتی محکی برای سنجش عیار نماز آن مرحوم نداریم و دسترسی به امام عصر (ارواحنا فداه) هم نداریم که از ایشان بپرسیم، جواب دادن به این سؤال، اشتباه است. باز هم تأکید می‌کنم به ادعاهای غیر قابل اثبات، توجه نکنید. این که فلان روحانی محترم، جوگیر شده و مثلاً بگوید: «بالاتر از نماز آیت الله بهجت از کجا بیاوریم؟» یا مثلاً «نماز فلانی، همانند نماز آیت الله بهجت است در کیفیت» ادعای غیر قابل اثبات است.

جواب ۳: اگر منظورتان نحوه‌ی نماز خواندن مرحوم آیت الله فقید بهجت است که همراه با کشیدن صدا و نحوه‌ای ناله همراه بود، باید عرض کنم: چنین چیزی در روایات معتبر به ما نرسیده است. یعنی نداریم که استاد اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) یا ائمه‌ی طاهرین (علیهم‌السلام) چنان با ناله و کشیدن صدا نماز بخوانند که شنونده، گمان کند که آن حضرات، گریه می‌کنند.
البته این که برخی افراد، مدعی هستند که مرحوم آیت الله بهجت (ره) در حال نماز، گریه می‌کردند را بنده به شدت، رد و انکار می‌کنم. تنها چیزی که در سال‌ها همنشینی با آن مرحوم و مشاهده‌ی ایشان از نزدیک در روضه‌های هفتگی، ندیدم، «اشک» بود. حتی گاهی اوقات، در وسط شور روضه که همه رو به غش و موت بودند، زیر چشمی به ایشان نگاه می‌کردم و ایشان را غرق در ذکر می‌دیدم، در حالی که دست بر پیشانی نهاده و سرشان را تکان می‌دادند.

جواب ۴: منهاجی کسی است که بر راه روشن رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و ائمه‌ی طاهرین (علیهم‌السلام) باشد و دستور انجام اعمال را از آن بزرگواران بگیرد نه از ذوقیات علمای اسلام. پس کسی که به دنبال انجام دادن ذوقیات علماست و مثلاً می‌خواهد در نماز، همانند مرحوم بهجت (ره) ناله بزند، نباید خود را منهاجی بداند. یادم می‌آید در زمان حیات مرحوم بهجت (ره) در مجلسی بودم و قرار شد یکی از روحانیون ذوب در بهجت، امام جماعت شود. پس چون نماز را شروع کرد، مشغول به کش و قوس صدا و پیاده کردن افکت‌های صوتی آیت الله فقید به طور دقیق گردید. از اول نماز تا آخر نماز، یا به دل خندیدم و یا به لب، و خودم را بسیار کنترل کردم که دچار قهقهه نشوم!
خداوند ما و شما را از خیالات عوامانه برهاناد و بر منهاج فردوسیان، مستحکم و مستقیم بداراد. بفضله و کرمه و هو اکرم الاکرمین و ارحم الراحمین.

موفق باشید
حاج فردوسی

کلمات کلیدی: , ,

42

 
 
 
30 نویسندگان
12 پاسخ‌ها
0 دنبال کنندگان
 
مرتب کردن بر اساس بیشترین بازخورد
مرتب کردن بر اساس داغ‌ترین دیدگاه
10 نویسندگان برتر
  مشترک شوید  
جدیدترین نظرات قدیمی‌ترین نظرات نظرات با امتیاز بالا
اشتراک برای:
ناشناس

سلام علیکم
لطفاً نظرتان را در مورد عکس نوشته ى زیر بیان فرمایید. ممنون

image.jpeg
ناشناس

فردی به علت کهولت سن و فراموشی سال های اواخر عمرش، نمازهایش را اشتباهی می خوانده و پنج سال آخر هم نخوانده است و ده سال هم به علّت مشکلات و بیماری ها روزه نگرفته است. حال حکم نماز و روزه هایش چیست؟ آیا قضا دارد؟ آیا کفّاره دارد؟ آیا لازم است که برای نماز و روزه هایش کسی را اجیر کرد؟

ناشناس

به نظر حاج فردوسى براى کسانى که مشکلاتى در عقیده دارن و ما رهاشون کردیم و شاید در صورت صحبت نتیجه بده چى کار کنیم؟

ناشناس

آیا مى شود سهم امام علیه السّلام رو در مساجد در صورت ضرورت استفاده کنیم؟

ناشناس

آیا مى تونیم در نماز قضاى میّت ابتدا نماز صبح رو در یک سال کامل بخونیم و بعد ظهر و ترتیب رو در نمازها رعایت نکنیم؟

ناشناس

کسى که نماز قضاى میتى را مى خواند مى تواند به نظرات مرجع تقلید میت عمل کند در نماز؟

سامان بلغیسی

آیت الله بهجهت با اینکه جایگاه رفیعی نزد خدواند داشتند اما هر انسانی میتونه به این جایگاه رفیع برسه چی یعنی اینکه خیلیا میان و چنین حرفایی میزنن که مثل نماز آیت الله بهجهت تا جالا نبوده نه چنین چیزهایی ینست بلکه خدواند کلی انسان آفریده و ممکن یکی از یکی دیگر بهتر تونسته باشه خدا رو بشناسه و ما نمیتونیم در مورد مردم قضاوت کنیم تنها میتونیم یک برداشت کوچک اون هم برای رشد و پیشرفت خودمون از شخصیت اونها داشته باشیم در هر صورت که نباید چنین در مورد یک بنده ی خدا حرف زد چون میگم که اون هم یک بنده ی خداست و ما هم یک بنده ی خدا.

علی علیمردانی

سلام آره این درسته اما هر کسی به اندازه ی تلاشی که داره به خداوندن نزدیک تره و تلاش حضرت آیت الله بهجت زیاد بود در این مورد و زیاد در این بتاره تلاش کردند به همین جهت هم هست که آیت الله بهجت خیلی بر سر زبون مردم افتادن و همه از ایمان ایشون حرف میزنن چرا که واقعا در ایمان زبان زد بودند و حتی میگفت که چشم برزخی داشتند و زمانی که در مسیر راه میرفتن سرشون رو پایین میگرفتد چون چهره ی انسان ها وحشتناک بود و این چهره ی وحشتناک موجب ترس و رعب ایشون میشده.

فاطمه برزگر

سلام آره شاید به همین دلیل هم باشه که حضرت حاج فردوسی داخل مقاله گفتن که سرشون پایین بوده در هر جهت که نمیشه کامل در مورد این موضوع نظر قطعی داد چون خود حضزررت آیت الله بهجت هم در این دنیا حضور ندارن که بخوایم ازشون سئوال بپرسیم و فقط میتونیم بر پایه ی مستندات حرف بزنیم یا حرف خودمون رو در چیزی ثبت کنیم در غیر اینصورت انجام این کار اشتباه هست چون اگر حرفی از خودمون بزنیم باعث میشیم که جامعه ی بشری به بیراهه کشونده بشه. برای همتون آرزوی خرسندی دارم .موفق باشید

مهدی شاهدی

سلام یک چیزی که من یافتم در این مقاله این بود که خیلی از افراد به دنبال کسب رضای خداوند نیستند و همچنین به دنبال این نیستند که مورد رضایت خداوند باشند بلکه به دنبال این هستند که مورد رضایت بنده ی خداوند باشند مثل همون شخصی به نماز جماعت ایستاد و شروع به آه و ناله کردن کرد این شخص برای اینکه خدواند از او ناراضی باشه فکر نکنم که این کار رو کرد بلکه برای رضایت آیته الله بهجت چنین کاری رو انجام داد وبه همین جهت من فکر نمیکنم که از رضایت حتی نسبی خداوند اون شخص بهره مند شده باشه.

میلاد زارعی

سلام فقط خداوند میتونه در اون مورد قضاوت کنه نه من و شما چنین که حضرت حاج فردوسی فرمودند که خداوند فقط کیفیت نماز آیت الله بهجت رو مشخص می کنند پس اینکه اون شخص برای چه چیزی این طور نماز خونده رو فقط خدواند میتونه بگه چون هیچ کس نیست که از دل اون شخص کامل با خبر باشخ جز خود اون و اون شاید واقعا نماز رو به همین شکل در اون زمان خونده ولی ما فکر میکنیم که برای رضایت آیته الله بهجت بوده به هر جال که این فرضیه ها هم وجود دارند و نباید نادیده گرفته اونها رو

محمد حسین

این فرضیاتی که شمام یگید در مورد چنین افرادی فکر نمیکنم صدق کنه چون خود حضربت حاج فردوسی میگن که به حالت خنده افتادن خودشون این نشون میده که وان شخص واقعا شاید قصد و نیتی در پشت این کار داشته و نمیشه که یک نفر مثلا اینطور نماز بخونه آیا شما خودتون دیدید اون هم بین اون همه جمعیت که توجه افراد به راحتی ممکنه برداشته بشه از روی نماز و بر روی چیز دیگه ای گذاشته بشه حتی اگر شخص امام جماعت باشه باز هم شیطان کار خودش رو میکنه وسعی میکنه که توجه انسان رو از روی یک چیزی از بین ببره.

محمد علوی

خوبه خودتون هم میگید شاید این ها همشون حدس و گمان هستند در هر صورت که هر کسی رو توی قبر خودش میزارن و ما نباید اینقدر پیگیر مردم باشیم که چکاری میکنن بلکه باید زندگی خودمون رو راست و ریس کنیم البته این در مورد خود من هم صدق میکنه اما واسه تکرار این موضوع رو بیان کنم که خیلی از ما چشم از اعمال خودمون پوشندیم و بر روی اعمال دیگران تمرکز کردیم که چه کاری میکنن و چه کاری نمیکنن به همین جهتت خواستم این موضوع رو ذکر کرده باشیم. در هر جهت ثروتمند، پشاد و موفق باشید

نازنین

من مطلبی رو چند وقت پیش خوندم که در اون نوشته شده بود شخصی نزد پیامبر اسلام آمد فرمود که گناهانم بسیار و عملم اندک است ایشان فرمود سجده های خود را طولانی کن که همانگونه که باد برگ درختان رو میریزه سجده هم گناهان رو میریزه.

مهلا

در قرآن سوره عنکبوت آیه ۴۵ آمده که نماز از هر کار قبیح و نابایستی باز میدارد و این یعنی اینکه نماز کمک میکنه اگر خطا و اشتباهی از ما سر بزنه ولی همچنان نماز رو ادامه بدیم از اون اشتباه و گناه روی گردان میشیم این یکی از ثمرات پر برکت نمازه که میتونیم ازش بی بهره نباشیم و همین نماز کمک میکنه که از گناه دور بشیم.

ساجده

من در جایی خوانده بودم که آیت الله ناصری سخنرانی کرده و از قول حضرت محمد(ص)فرموده که آیا میخواهید دزدترین مردم رو به شما معرفی کنم عرض کردند که بله یا رسول الله بفرمایید فرمودند:کسی که نماز را از خودش میدزدد دزدترین مردم است از قرائتش میدزدد از سجده اش میدزدد و یا اینها رو درست انجام نمیدهد(ناقص انجام میدهد) و این همان دردی است

مجید

من در سخنان آیت الله بهجت خواندم که گفته بودن: (محال است انسانی به جز از راه سیدالشهدا علیه السلام به مقام توحید برسد. سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس علیه السلام است). ولی در مطالب حاج فردوسی خواندم که با این مطالب به طور جدی مخالفن و قبول ندارن این حرف ها را

کسری

ایشان می فرمودند: «اما نماز شب، پس هیچ چاره و گریزی برای مومنین از آن نیست، و تعجب از کسی است که می خواهد به کمال دست یابد و در حالی که برای نماز شبقیام نمی کند و ما نشنیدیم که احدی بتواند به آن مقامات دست یابد مگر به وسیله نماز شب.» ولی حاج فردوسی تاکیدی بر نماز شب ندارن و به طور مداوم منهاجیون را به آن توصیه نمی کنند.

آوا

آن فقیه بزرگ همیشه می فرمودند نماز را بازاری نکنید اول وقت به جا بیاورید با خضوع و خشوع. اگر نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ می ماند و تسبیح صدیقه کبری سلام الله علیها که از ذکر کبیر به شمار می آید و آیت الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود.

ناشناس

مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از مرحوم قاضی نقل می کنند که می فرمودند:«اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند.»

سبحان

یکی از وصیت های آیت الله بهجت به جوانان مربوط به نماز است که می گویند: شما را سفارش می کنم به اینکه نمازهایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاورید و آن نمازها با نوافل، ۵۱ رکعت است؛ پس اگر نتوانستید، ۴۴ رکعت بخوانید و اگر مشغله های دنیوی نگذاشت آنها را به جا آورید، حداقل نماز توابین را بخوانید [نماز اهل انابه و توبه هشت رکعت هنگام زوال است.]

اسلامی

مصباح: «بهجت جامع دقتهای مرحوم آقا میرزا محمد تقی شیرازی از طریق شاگردان بر جسته‌شان آقا شیخ محمد کاظم، و همین‌طور نوآوریهای مرحوم آقای نائینی و مرحوم آقا شیخ محمد حسین اصفهانی، و تربیتهای معنوی مرحوم آقای قاضی می‌باشند.»

احمدی

مشکینی: «ایشان (بهجت) از جهت علمی هم در فقه و هم در اصول، در یک مرتبه خیلی بالایی در میان فقهای شیعه قرار دارند، و از جهت تقوا و کمالات و عظمت روحی در مرحله‌ای بالاتر از آن می‌باشند.»

اسلامی

علامه محمدتقی جعفری: این که در روایات آمده‌ است که «هر کس عالمی را در چهل روز زیارت نکند، مات قلبه (قلبش می‌میرد).» و همچنین «زیاره العلماء احبّ إلی الله تعالی من سبعین طوافاً حول البیت: زیارت علماء در نزد خدا محبوبتر از هفتاد بار طواف نمودن در گرد خانه (خدا) می‌باشد.» مصداق بارز «علما» بهجت هستند. صرف دیدن و ملاقات کردن ایشان خود سر تا پا موعظه است. من هر وقت ایشان را می ‌بینم تا چند روز اثر این ملاقات در من باقی است، و در واقع هشدار دهنده برای ما می‌باشد.

بشارت

مرحوم آقا مصطفی (ره) از پدرشان مرحوم امام (ره) نقل می‌کرد: آقا معتقدند جناب آقای بهجت دارای مقامات معنوی بسیار ممتازی هستند.

مصطفی

ذکر خدا در حال نماز، بهترین ذکر است؛ چون نماز به منزله کعبه است و نمازگزار در کعبه و حرم اَمن الهی داخل شده و بناگذاشته است که از باب تکبیر، داخل و از باب تسلیم، خارج شود.

جعفری

همین امور ساده و آشکار مثل نماز، بعضی را بر سماوات می رساند، و برای عده ای هیچ خبری نیست؛ برای بعضی اعلی علّیّین است، و برای بعضی هیچه معلوم نیست که آیا این معجون، شور است و یا شیرین!

فرهاد

جدا از نماز آیت الله بهجت من شنیدم که بعضی ها می گویند از خواندن نماز لذت می بریم. آیا این حقیقت دارد؟؟ و با منطق منهاج فردوسیان جور در می آید؟؟؟

مهدی حسینی

احساس لذت در نماز، یک سری مقدمات خارج از نماز دارد، و یک سری مقدمات در خود نماز، آن چه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود این است که: انسان گناه نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند. و معصیت، روح را مکدّر می کند و نورانیّت دل را می برد. و در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمی دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود یعنی فکرش را از غیر خدا منصرف کند.

زهرا رهنورد

اگر بدانیم اصلاح امور انسان به اصلاح عبادت، و در رأس آنها نماز است، که به واسطه خضوع و خشوع و آن هم به اعراض از لغو محقق می شود، کار تمام است.

حامد

متأسفانه در طول تاریخ و مخصوصاً در سال‌های اخیر بسیاری از جریانات عرفان کاذب تلاش کرده‌اند کسانی را که آگاهی کافی به احکام الهی و معرفت‌شناسی توحیدی ندارند، با ارائه تفاسیر غلطی از طریقت و شریعت از تقید به شعائر دینی باز دارند و لذا بسیاری از مدعیان عرفان به نمازشان اهمیت نمی‌دهند! در حالی که عارف حقیقی از نماز لذت می‌برد، کما اینکه پیامبر اکرم(ص) به بلال می‌فرمودند: اذان بگو تا من آسوده خاطر شوم و از ایشان نقل شده است که می‌فرمودند: من با نماز معاشقه می‌کنم!!

یعقوبی

در قرآن مکرر آمده است که اهل تقوا و عمل صالح مختص کسانی است که معرفت اصیل و صحیح نسبت به ذات باری‌تعالی می‌یابند و لذا هر چه معرفت انسان بیشتر شود، تقوای او هم بیشتر می‌شود و درجات عبادات او بالا می رود.

محمد

مرحوم آیت‌الله بهجت اهل معنا بودند، ولی افرادی را که از ایشان درباره عوالم معنوی سئوال می‌کردند، معمولاً به رساله‌های عملیه و فقه ارجاع می‌دادند. به نظر شما این دو عالم چه ارتباطی با هم دارند؟

مجتبی سلیمی

آیت الله بهجت از شاگردان آقای قاضی بود و نحوه آشنایی اش با آقای قاضی نیز بسیار جالب است، زیرا علامه طباطبایی خودشان می‌گفتند که ما بعد از ۵، ۶ سال ماندن در نجف یاد می‌ گرفتیم به محضر آقای قاضی برسیم اما آیت‌ الله بهجت از همان ابتدا به محضر آقای قاضی رسیدند.

سینا پناهی

وی از زمانی که کودکی ۱۲ ساله بود چشمش در عبادت باز شده بود و می‌توانست باطن گناهان را ببیند و در سن ۱۴ سالگی نیز که در نماز جماعت مرحوم نائینی شرکت می‌کرد می‌توانست سیر آفاقی مرحوم نائینی را درک کند. آیت‌الله بهجت توانسته بود در زندگی‌اش عصمت کودکی‌شان را حفظ نماید و در حقیقت به این دلیل آلوده نبوده و می‌توانست به راحتی پرواز کنند و نماز و عبادات شان بسیار با ارزش و از درجه بالایی برخوردار بود.

شیرازی

همه می‌گفتند که آیت‌الله بهجت می‌توانند ضمائر را ببینند ولی ایشان اصلا این چیزها برایشان مهم نبود و می‌گفتند غلط است که کسی دنبال این چیزها برود و بیان می‌داشتند اگر کسی دنبال گندم برود ممکن است در کنارش کاه هم به او بدهند.

فاطمه داوری

مقام آیت الله بهجت بسیار بالاست و هیچ تردیدی در ایمان و عمق اخلاص شان نیست