۲ اسفند

سابقون و حورالعین

زمان مورد نیاز برای مطالعه‌ی این مطلب، فقط: ۲ دقیقه

سؤالاتی در مورد برخی از آیات سوره‌ی واقعه دارم، به این قرار:
۱. با توجه به این که خدای تعالی در سوره‌ی واقعه می‌فرماید: «و السابقون السابقون * اولئک المقربون * فی جنات النعیم * ثله من الاولین * و قلیل من الآخرین». لغت قلیل در این آیه، نسبت به «ثله» سنجیده می‌شود یا نسبت به «الآخرین»؟ چرا که اگر نسبت به «ثله» سنجیده شود، بسی مایه‌ی ناامیدی خواهد شد.
۲ . آیا یک منهاجی می‌تواند به جایی برسد که در زمره‌ی «سابقون» قرا گیرد؟
۳. با توجه به این که در مورد سابقون، وعده‌ی «حور عین» داده شده و در مورد «اصحاب یمین» وعده‌ی «فرش مرفوعه» این دو چه تفاوتی از نظر خلقت و ارزش دارند؟

جواب: گر چه برخی از این سؤالات، ثمره‌ی عملی ندارد، ولی به احترام سؤالاتی که ثمره‌ی عملی دارد، آنان را نیز جواب می‌دهم. ان شاء الله.

جواب ۱: نسبت به سابقون است. یعنی سابقون، که از نزدیکان هستند و در بهشت پر نعمت، خیلی از آنان، از اولی‌ها و کمی از آنان، از آخری‌ها هستند.
به بیان امروزی، اینگونه باید گفت: هفتاد یا هشتاد درصد سابقون از اولی‌ها و بیست یا سی درصد سابقون از آخری‌ها هستند. نه این که بگوییم: هفتاد یا هشتاد درصد اولی‌ها، سابقون هستند و بیست یا سی درصد آخری‌ها سابقون هستند.
به عبارت دیگر، باید اینجور معنی کنیم که اگر مثلاً هزار نفر در نهایت از سابقون باشند، هشتصد نفرشان از اولی‌ها و دویست نفرشان از آخری‌ها هستند. نه این که بگوییم: اگر مثلاً مسلمانان اولیه، یک میلیون بودند، هشتصد هزار نفرشان از سابقون هستند و مسلمانان آخری که مثلاً یک میلیارد نفر هستند، ده میلیونشان از سابقون هستند.

جواب ۲: برای اصحاب منهاج فردوسیان، درجاتی برشمرده‌ایم که در کتاب «آشنایی با منهاج فردوسیان» به تفصیل، بیان شده است. امید رسیدن به درجه‌ی سابقون، تنها و تنها برای «منهاج‌کوش» وجود دارد؛ ولی سایر اصحاب منهاج فردوسیان، قطعاً به آن مقام نخواهند رسید.

جواب ۳: همین آیات شریفه، دلیلی بر برتری حور العین بر سایر منکوحات بهشتی است. به عبارت دیگر، از آنجا که حورالعین را برای سابقون در نظر گرفته است، و اصحاب یمین را محروم از آن بیان نموده، معلوم می‌شود که تجلی بسیار خاصّی از رضایت حق تعالی است.
البته در روایت است که بعضی استادان معظم منهاج فردوسیان (علیهم السلام) برخی عبادت‌های دشوار را به امید وصال حورالعین انجام می‌داده‌اند. این امر،‌ نشان از این دارد که به رغم تصورات جاهلانه‌ی صوفیه و بافته‌های خیالی صوفی‌گرایان، حورالعین، یکی از خاص الخاص‌های خدای تعالی برای بندگان خاص الخاصش است.
اما این که این دو، چه فرق‌هایی با هم دارند، از حیطه‌ی علم ما خارج است و روایتی در بیان کیفیت دقیق آن، نرسیده است. و مستحضرید که امر شده‌ایم بعد از نمازهای واجب ـ که مظان استجابت دعاست ـ از خدای تعالی، ازدواج با حورالعین را بخواهیم. رزقنا الله و ایاکم بفضله.

موفق باشید
حاج فردوسی

کلمات کلیدی: , , , , ,

205

 
 
 
96 نویسندگان
109 پاسخ‌ها
1 دنبال کنندگان
 
مرتب کردن بر اساس بیشترین بازخورد
مرتب کردن بر اساس داغ‌ترین دیدگاه
8 نویسندگان برتر
  مشترک شوید  
اشتراک برای:
احمد رضا اصغری

سلام به همه ی منهاجیون و رهبر معنوی عزیز و گرانقدرم حاج فردوسی امیدوارم هر کجا که هستین سالم و سلامت باشین پیرو سخنان شما و در ادامه خواندن نظرات دوستان سوالی ذهنم را به خود درگیر کرده است من هم خواستم آن را در این سایت بسیار خوبتون بگم عذاب زن بی حجاب در قیامت چگونه است ؟

چنگیز

در این باره که عرض کردین باید بگویم که از ایات زیادی از قران می شود این سوال شما را جواب داد طور مثال در سوره «نور» در آیاتی چند می‌فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُون* وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ …[نور/۳۱]؛ به مومنان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند و فروج خود را حفظ کنند، این دستور، براى آن‌ها پاکیزه‏‌تر است، خداوند از آن‌چه انجام می‌دهید آگاه است. و به زنان با ایمان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه هوس‏‌آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار نکند و (اطراف) روسری‌هاى خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشکار نسازند مگر براى شوهرانشان یا پدرانشان یا…. از این ها ۳ نکته را میشود برداشت کرد ۱٫ هر مسلمان چه مرد و چه زن، باید از چشم‌چرانی و نظربازی خودداری کند.
۲٫ هر مسلمانی باید پاک‌دامن باشد و اهل فحشاء نباشد.
۳٫ زنان باید دارای پوشش باشند و زینت‌های خود را جز برای محارم خود آشکار نکنند و در صدد تحریک و جلب توجه مردان دیگر نباشند.

صالحی

سلام خدمت همه ی عزیزان منهاجی و رهبر معنوی و گرانقدرم حاج فردوسی در ادامه باید بگویم که چقدر زیبا فرمودین دوست خوبم در ادامه باید این موضوع را هم بدانیم که این آیات در واقع دستور خداوند متعال به حفظ حیاء و حجاب است، که واجب است و حکمی است حتمی که توسط بندگان او لازم است رعایت شود و از ضروریات دین مبین اسلام محسوب می‌شود که بین تمام مذاهب اسلام با تمام اختلافی که دارند مشترک است ممنون از سایت خوبتون التماس دعا

فرشاد تاسی زاده

اگر به روایات معصومین(علیهم‌السلام) هم رجوع کنیم، خواهیم دید آنان نیز به تبع قرآن کریم، در سخنان بسیار زیادی که واقعاً بیش از حد شمارش است، به این مساله پرداخته و حدود و میزان آن را بیان کرده‌اند، و در برخی احادیث وارد شده است که تمام دین و ایمان، حیاء، عفت و پاک‌دامنی است؛
هم‌چنین در احادیث مختلفی چگونگی و اندازه پوشش زنان نیز بیان شده است؛ در حدیثی امام صادق(علیه‌السلام) در پاسخ به سوالی که راجع به نگاه کردن به نامحرم پرسیده شد، فرمودند: «تنها نگاه به صورت و دو کف دست جایز است». یعنی نگاه کردن به غیر این دو حرام است و بر زن واجب است تمام بدن خود به غیر از صورت و دو دست تا مچ را بپوشاند. پس با توجه به این ایات باید این را بگویم در این‌که پوشاندن غیر وجه و دست‌ها تا مچ، بر زن واجب است، از لحاظ فقه اسلام هیچ‌گونه تردیدی وجود ندارد. این قسمت جزو ضروریات اسلام است و در بین مراجع نیز هیچ اختلاف و تشکیکی وجود ندارد. حتی این مساله در بین مذاهب دیگر هم قطعی است و هیچ مسلمانی نمی‌توان بگوید حجاب واجب نیست.

نادری احمدی

سلام خدمت همه ی دوستان در این مورد باید عرض کنم که امام علی علیه السلام درباره تقوا پیشگان فرمود:
یخلده فیما اشتهت نفسه، و ینزله منزل الکرامه عنده فى دار اصطعنها لنفسه، ظلها عرشه، و نورها بهجته، و زوارها ملائکته و رفقائها رسله… (نهج، فیض، خ ۱۸۲، صبحى خ ۱۸۳).
(…خداوند آن انسان پارسا و با تقوا را در آنجا که خود مى خواهد زندگى جاوید مى دهد، و در نزد خود در جایگاه گرامى و با ارزش منزل مى دهد، در سرایى که خداوند آنان را براى دوستان خود برپا ساخته است، سایبان آن عرش او، و روشنایى آن، خوشنودى او، و دیدار کنندگان آن، فرشتگان، و دوستان آن، پیامبران مى باشند…)

نامی بهنام

سلام به همه ی منهاجیون و رهبر معنوی عزیز و گرانقدرم حاج فردوسی امیدوارم هر کجا که هستین سالم و سلامت باشین پیرو سخنان شما و در ادامه خواندن نظرات دوستان سوالی ذهنم را درگیر کرده است خواستم بپرسم درجات بهشت چگونه می باشد ؟ ممنون از سایت خوبتون التماس دعا از همه ی منهاجیون

فرهنگ

سلام و خسته نباشید در جواب شما دوست خوبم باید عرض کنم که درجات متفاضلات و منازل متفاوتات…- همان. (…بهشت داراى درجه ها و رتبه هایى است که برخى بر برخى دیگر برترى دارد، و داراى جایگاه هایى است که از یکدیگر متمایزند…) از این سخن به روشنى به دست مى آید که اهل بهشت همه در یک پایه نیستند، بلکه بر اساس اعتقاد و عمل و فکر، داراى پایه ها و مراتب و درجات گوناگون مى شوند، گروهى در بالاترین رتبه هاى بهشت، و گروهى دیگر در پایین ترین رتبه هاى آن، و گروهى نیز در میانه این دو دسته قرار دارند و این گروه نیز خود داراى درجات گوناگون مى باشند. چنانکه امام علیه السلام درباره فضیلت جهاد و مجاهدان فرمود: فان الجهاد باب من أبواب الجنه، فتحه الله لخاصه أولیائه… – نهج، فیض و صبحى، خ ۲۷ (پس به راستى که پیکار در راه خدا دروازه اى از دروازه هاى بهشت است که خداوند آن را براى دوستان مخصوص خود گشوده است…) ظاهرا مقصود امام علیه السلام از دروازه همان جایگاه و درجه و رتبه ارزش و عظمت نعمت ها است، و گرنه تنها ورود از یک دروازه نمى تواند ملاک ارزش باشد. بنابراین، مقصود از دروازه هاى بهشت، درجات بهشت است، و دروازه جهاد، درجه اى از بهشت است که ویژه دوستان مخصوص خداوند است و آنان همان رزمندگان راه خدا هستند.

قادر

سلام و خسته نباشید در ادامه ی صحبت های شما دوستان منهاجی خودم باید بگویم که یکی از راه وارد شدن به بهشت و ویژگی بهشتیان معرفت به خدا و پیامبر می باشد … فانه من مات منکم على فراشه و هو على معرفه حق ربه و حق رسوله و أهل بیته مات شهیدا و وقع أجره على الله، و استوجب ثواب مانوى من صالح عمله و قامت النیه مقام اصلاته لسیفه… – نهج، فیض، خ ۲۳۲، صبحى، خ ۱۹۰. (…پس راستى چنین است که اگر یکى از شما در بستر خود در حالتى بمیرد که به حق پروردگار و حق پیامبر و اهل بیت پیامبر آشنا باشد، او شهید از دنیا رفته پاداش شهیدان را دارد و پاداش او در روز قیامت بر عهده خداوند متعال است، و ثواب آن کار نیک که انجام آن را در دل داشته و قصد آن را نموده بود، خواهد برد و آن قصد او براى جنگیدن در راه خدا و انجام کار نیک جایگزین و جانشین از نیام بر کشیدن شمشیرش مى را از کسانى قرار بدهد که با رحمت خداوند و با تمام وجود براى رسیدن به جایگاه نیکان تلاش مى نمایند.)

شروین

باسلام.منم این سوال واقعا واسم پیش اومده که تکلیف زنان مومنه در بهشت چیه و مثلا اگر همسر زن مومنه تو بهشت باشه بازم زنش اجازه میده که با حوریانو سه تا دیگه زن زمینی باشه؟به زنهای مومن هم مرد حوری میدن یا فقط شوهر خودشونو؟

نادر

سلام به همه ی عزیزان منهاجی و رهبر معنوی خودم حاج فردوسی عزیز امیدوارم بتوانم هر چه زودتر شما را از نزدیک ملاقات کنم در مورد سوال ایشان باید عرض کنم که این منیت ها تو دنیا است و این زن های دنیایی هستند که اجازه نمیدن به شوهرشون به بیشتر از یک زن و این مرد های دنیایی هستند که اگر شلوارشون دوتا بشه عدالت را رعایت نمی کنند و دیگری مورد ظلم واقع میشه ولی در جهان آخرت که جهان پاداش است از این خبرها نیست اون وقت دیگه ظلم به زن اول و …در کار نیست و لذا به خاطر این مساله که شده زن از دیدن همکار و هم مثل کنار خودش لذت می بره و سر جنگ به او نداره…

محمد رضا

ببینید عزیزان در این مورد باید عرض کنم کنم که این مطالب و ایات خاص مردان نیست بلکه در مورد هم زن و هم مرد است و در اخرت هم اگر زنی به بهشت برسد قطعا همان مردی که مورد میل اوست همسرش خواهد شد و از نعمتهای بهتشی هر چه بخواهد در اختیارش هست

یاسین

دوستان سلام در مورد بهشت باید بگویم که اگر با دیده دل به آنچه از بهشت براى تو وصف شده است نگاهت را بدوزى، جان تو از آنچه از دنیا، همچون شهوت ها و خوشى ها و زیورها و منظره هاى دل انگیز و زیباى آن که براى تو آفریده شده است بیزارى جسته و با اندیشیدن در صداى برگ هاى درختانى که در اثر وزش نسیم پدید مى آید و ریشه هاى آن درختان در درون تپه هایى از مشک بر ساحل جوى هاى بهشت پنهان گردیده است، و نیز با اندیشیدن در خوشه هاى مروارید، و شاخه هاى تر و تازه آن، و ظاهر شدن آن میوه ها به صورت هاى گوناگون، در پوست شکوفه هاى آن درختان، جان تو حیران و سرگردان و از خود بیخود مى گردد. اندیشیدن در آن میوه هایى که بدون زحمت چیده شده و به آن گونه که چیننده بخواهد حاضر مى شود و براى ساکنان آن در گرداگرد کاخ هاى آن، عسل هاى صاف و خالص، و شراب هاى تصفیه شده به چرخش در مى آید. اهل بهشت گروهى هستند که همواره بزرگوارى شامل آنان شده تا اینکه به سراى آرامش بهشت جاوید رسیده و از نقل مکان ها و سفرها آسوده گردند، پس اى شنونده! اگر دل خود را از هر چیزى بازداشته، و به رسیدن به آن منظره هاى شگفت انگیز مشغول گردانى، جان تو در اشتیاق بهشت پرواز نموده و براى تعجیل در رسیدن به آن، مجلس سخنرانى مرا رها نموده و همسایگى به گور خوابیدگان را بر خواهى گزید. خداوند ما و شما را از کسانى قرار بدهد که با رحمت خداوند و با تمام وجود براى رسیدن به جایگاه نیکان تلاش مى نمایند

نادر صافی

سلام در ادامه صحبت های دوست خوبم باید این مطلب را هم بدانیم … لیس شى ء بخیر من الخیر الا ثوابه، و کل شى ء من الدنیا سماعه أعظم من عیانه، و کل شى ء من الأخره عیانه أعظم من سماعه فلیکفکم من العیان السماع و من الغیب الخیر، و اعلموا أن ما نقص من الدنیا و زاد فى الاخره خیر مما نقص من الاخره و زاد فى الدنیا . – نهج، فیض، خ ۱۱۳، صبحى، خ ۱۱۴.
(…و هیچ نیکى بهتر از نیکى دیگر نیست جز پاداش خداوند، و هر چیزى از نعمت هاى دنیا شنیدنش بزرگتر مهمتر و با عظمت تر از دیدن آن، و هر چیزى از آخرت، دیدن آن، بزرگتر از شنیدنش است نعمت هاى دنیا وصفشان بهتر از دیدنشان، ولى نعمت هاى آخرت دیدنشان بهتر از وصفشان است پس هم اکنون که در دنیا زندگى مى کنید و شما را یاراى دیدن نعمت هاى آخرت نیست به شنیدن نعمت هاى آخرت به جاى دیدن نعمت هاى آن، و نیز به خبرهاى غیبى از جهان رستاخیز به جاى دیدن آنچه که اکنون از دیدگان شما پنهان است بسنده کنید، و بدانید آنچه از دنیا کاهش یافته و بر آخرت افزوده گردد، بهتر است از آنچه که از آخرت کاهش یافته و بر دنیا افزوده گردد…)
…لا ینقطع نعیمها، و لا یهرم خالدها و لا یبأس ییأس ساکنها . – نهج، فیض، خ ۸۴، صبحى، خ ۸۵
(…نعمت هاى آن زوال ناپذیر است، کسى که در بهشت جاوید جاى بگیرد، پیر و شکسته نمى شود و کسى که در آن سکونت گزیند، نیازمند ناامید نخواهد شد

رامین

سلام بر شما

در بهشت هم مردان و هم زنان به اندازه اعمالشان از نعمت های بهشتی بهره میبرد.

در قرآن از غلمان به عنوان پسران بهشتی یاد شده است.

کسی که به بهشت میرود از هر حیث پاک است و در آنجا خبری از شر و بد رفتاری نیست. زن انسان در دنیا امانت است برای او و در اصل همه چیز متعلق به خداست و مطمئن باشید که ان شاء الله به بهشت جبروتی که رفتید، کوچکترین ناراحتی ای برای شما به وجود نخواهد آمد.

موفق و سربلند باشید.

محمد رضا

سلام به همه دوستان منهاجی عزیزم و عرض خسته نباشید به رهبر معنوی خودم حاج فردوسی عزیز امیدوارم ایشان هر کجا که هستند در سلامت کامل باشند و انشالله بتوانم هر چه زودتر ایشان را از نزدیک زیارت کنم در این موردی که بحث شد باید خدمت شپا دوستان برخی صفات حورالعین بهشتی که در آیات مختلف قرآن امده است را بگویم :
پاکی و پاک نهادی …نیک خویی و زیبارویی ….مهربانی …همسن و سالی با همسر … باکرگی ….هیچگاه حیض و عادت ماهیانه نمی‌شوند ….نگاهشان فقط به شوهرانشان است
التماس دعا از همه عزیزان منهاجی

شایان

سلام و خسته نباشید به رهبر معنوی خودم حاج فردوسی عزیز پیرو سخنان شما و در این مورد و حورالعین بهشتی باید بگویم که یکی از یاران پیامبر اسلام به نام عبدالله بن عباس می‌گوید: رسول خدا فرمود:شب معراج وقتی مرا وارد بهشت کردند، نوری به صورتم برخورد. به جبرئیل گفتم: «این چه نوری بود؟» گفت: «ای محمد، این نور خورشید و ماه نبود؛ یکی از حوریه‌های علی بن ابی طالب از قصرش سرک کشید و به تو نگریست و خندید؛ و این نور از دهانش خارج شد. این حوریه در بهشت می‌گردد و می‌چرخد تا علی وارد بهشت شود.»

سامان

سلام و خسته نباشید به همه ی عزیزان دوستان حضرت علی بن ابی طالب در این مورد میفرمایند :هریک ازآن حوریان، هفتاد حلّه پوشیده‌اند و سفیدی ساق ایشان از زیر هفتاد حلّه معلوم است. از جماع با هر یک ازآن حوریان لذّت صد مرد را می‌یابد که هریک چهل سال خواهش مجامعت و آمیزش داشته باشند و برایشان میسّر نشده باشد.
پس آن مؤمن با قوّت صد جوان با آن حوری جماع و آمیزش کند و یک آغوش با او هفتاد سال طول می‌کشد. مؤمن متحیّر می‌باشد که نظر به کدام اندام حوری بکند، بر روی او یا بر پشت او یا بر ساق او، بر هر اندام او که نگاه می‌کند از شدّت نور و صفا، روی خود را درآن مشاهده می‌نماید. پس دراین حال زن دیگری بر او مشرف می‌گردد که خوشروتر و خوشبوتر از اوّلی است

سروش

سلام دوستان در مورد حورالعین باید بگویم که دربهشت توان بدنی انسان در کامیابی از زنان به اندازه صد نفر می‌گردد.
بهترین چیزهایی که مردم در دنیا و آخرت از آنها لذّت می‌برند، لذت آمیزش و بهره‌برداری از زنان می‌باشد. پیامبر اسلام: همانا بهشتیان به چیزی بیشتراز نکاح اشتها ندارند و لذت نمی‌برند. حوری از خیمه خود بیرون آید و روی به تخت مؤمن بخرامد و چون به نزد مؤمن می‌آید با پانصد سال ازسالهای دنیا همدیگر را بوسه زنند که برای هیچ کدامشان، خستگی و ملال حاصل نمی‌گردد. هر مؤمنی را هفتاد زوجه از حوران می‌دهند و چهار زن از آدمیان، که ساعتی با حوریّه صحبت می‌دارد و ساعتی با زن دنیا و ساعتی باخود خلوت می‌کند و بر کُرسیها تکیه زده‌اند و بایکدیگر صحبت می‌دارند. بیشتر نهرهای بهشتی از نهر کوثر است که در کناره آن دختران نار پستان (مانند گیاه) می‌رویند. در بهشت نهری وجود دارد که در دو طرفش دختران باکره سفید روی و سفید پوش نشسته‌اند و مشغول تغنی (آواز خواندن) هستند.

ناظمی

سلام به همه ی دوستان منهاجی عزیزم سوالی دارم خدمت شما عزیزان میخواستم ببینم آیا حورالعین بهشتی فقط مخصوص آقایان است یا این که خانم ها هم در بهشت از حورالعین بهشتی بهره می برند؟ لطفا با سند و مدرک و آیه قرآن جواب بدهید. این سؤال به این دلیل مطرح شد که یکی از دوستان به بنده گفتند که غربی ها از خانم ها استفاده ابزاری می کنند و خداوند هم در قرآن گفته به آقایان حورالعین بهشتی می دهد و نعوذ بالله خداوند هم استفاده ابزاری از خانم ها می کند من نتوانستم کاملا ایشان را قانع کنم سپاسگزارم.

شفیعی

سلام به رهبر معنوی و عزیزم حاج فردوسی پیدو سخنان ایشان ودر جواب سوال دوست خوبم باید بگویم که یکی از نعمت های بزرگی که خداوند برای بندگان مؤمن و با تقوا در نظر گرفته است؛ بهشت و نعمت های فراوان و جاویدان آن است. البته رضا و خشنودی خداوند از بنده ای، بالاترین پاداش هاست. تنها چیزی که باعث ورود به بهشت است؛ ایمان و عمل صالح انسان در این دنیا است. هر چه ایمان انسان، بیشتر و اعمال صالحش فراوان تر باشد؛ مقام او در بهشت بالاتر است و فرقی میان زن و مرد نیست. هر انسانی می تواند به چنین مقاماتی برسد. خداوند می فرماید: «هر کس از مردان یا زنان که عمل صالحی انجام دهد، و ایمان هم داشته باشد؛ به درستی که وارد بهشت می شوند و بدون حساب در آنجا روزی دریافت می کنند»(غافر، ۴۰)

محمد باقر

سلام و عرض خسته نباشید به همه ی منهاجیون و رهبر معنوی خودم حاج فردوسی عزیز و ارزوی سلامتی برای ایشان …. در ادامه ی سخنان دوستم و برای کامل کردن آن درواقع باید به این نکته توجه داشت که این انتظار که در عالم قیامت، احکام و قوانین و سنن عالم مادی و دنیا، جاری باشد؛ انتظاری نابجا و ناصحیح است. اگر در آیات و روایات از لذتی چون خوردن و آشامیدن و با همسران جوان زیبا روی و در کنار نهرها و زیر درختان بودن یاد شده است؛ بیشتر برای تقریب ذهن ما به حقایق عالم قیامت بوده است و باید توجه داشت که این لذت ها همانند لذت های دنیایی نیست

محمدیان

سلام به همه ی عزیزان منهاجی امیدوارم حال همه ی دوستان خوب باشد و التماس دعا دارم از همه ی عزیزان ببینید خوبان در چندین آیه از قرآن مجید از همسران بهشتی تعبیر به «حورالعین» شده است.(دخان، ۵۴؛ طور، ۲۲؛ واقعه، ۲۲ و ۲۳) حور جمع حوراء به معنای زنی است که سفیدی چشمش، بسیار سفید و سیاهی آن نیز بسیار سیاه باشد و یا به معنای زنی است که دارای چشمان سیاه، چون چشم آهو باشد. «عین» جمع کلمه ی «عیناء» به معنی درشت چشم می باشد. قرآن، حورالعین را به مروارید هایی در بهشت توصیف می کند. «وَ حُورٌ عین کامثال اللؤلؤ المکنون؛ و حوران درشت چشم؛ همانند مرواریدهایی نهفته» (واقعه،۲۳-۲۴) ظاهراً حور العین موجوداتی غیر از زنان دنیایند.[۲] خداوند در مورد آنان می فرماید: «حور العین را به ازدواج آن ها در می آوریم»(دخان، ۵۴) آیات بسیاری[۳] به توصیف همنشینان بهشتی پرداخته است: «فرشتگانی زیبا به صورت زن و مرد جوان در کمال زیبائی و طراوت»

محمد صادق

در ادامه ی سخنان دوست خوبم ودر جواب به برادر عزیز و گرامی خودم باید عرض کنم که دوستان ما باید توجه داشته باشیم که واژه حور و عین هم بر مذکر و هم بر مؤنث، اطلاق می گردد. از این رو مفهوم گسترده ای دارد که همه همسران بهشتی را شامل می شود؛ همسران زن برای مردان با ایمان، و همسران مرد برای زنان مؤمنه….التماس دعا

محمد

سلام به همه ی عزیزان در این مورد باید بدانیم که برخی مفسرین معتقدند که این تعبیر همنشینی با زیبایان، حکایت از تجسم یافتن اعمال نیک (به ویژه رفتار و اخلاق نیک) است که فرد در زندگی دنیوی خود داشته. حال در زندگی جاودانه و ابدی خود تمامی آن اعمال، اخلاق و رفتار شایسته بدون هیچ کم و کاستی، بدون آنکه مرور زمان آن را کهنه و فرسوده سازد، به تمامی تناسب و زیبایی برای او آشکار، و همنشین ابدی وی می‌شوند.

علی

یک سوال در مورد حور العین دارم امیدوارم که جواب بدهید و کاملا به صورت تفصیلی بیان کنید و آن این است که در بهشت به مردان وعده حوریه داده شده، در این میان تکلیف خانم ها چیست؟
ممنون از کسی که جواب بدهد

ناناز

این که پاداش زنان مومن در بهشت چیست؟ در منابع کلامی و روایی چنین آمده که در روز قیامت، اگر شوهر زن مؤمنه، اهل بهشت بود همو را به اختیار خود می­پذیرد و اگر از اهل جهنم بود مردی را از میان مردان بهشتی برمی‏گزیند. شاید بتوان گفت علت این که زنان بهشتی، چه از جنس حوران بهشتی و چه آنان که وارد بهشت شده­اند دارای یک همسر هستند، این است که چند شوهری علاوه بر ناسازگار بودن با طبیعت مرد با طبیعت زن نیز ناسازگار است.

مهشید

سلام علیکم خدمت شما دوستان عزیز عرض کنم که نظرات مفسرین دیگری هم هست که یکی از اون ها رو بیان میکنم
گروهی دیگر از مفسرین در مقابل مدعی‏اند که حورالعین می‏تواند مذکر هم باشد، بر اساس این نظر شاید علت این که اوصاف حور به کار رفته در قرآن بر مؤنث دلالت می‏کنند نه بر مذکر، به این جهت بوده است که گفتگو و محاوره در آن آیات با طائفه مردان مؤمن بوده است نه با زنان مؤمن دنیوی، لذا اسلوب محاوره اقتضا داشت که اوصاف زنان بهشتی ذکر شود.

ابالفضل

باید به یک اصل اساسی به صورت کلی توجه داشت باید توجه داشت با مراجعه به آیات، روایات و تفاسیر مربوطه این گونه استفاده می شود که زنان با ایمان در قیامت در کنار زنان بهشتی (حورالعین) با مردان مؤمن بهشتی قرین می‏باشند. و زنان با ایمان با همسران با ایمان خود وارد بهشت می‏شوند.

یاسر

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ کَمَا قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنْصَارِی إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ ۖ فَآمَنَتْ طَائِفَهٌ مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَکَفَرَتْ طَائِفَهٌ ۖ فَأَیَّدْنَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَىٰ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ
ای اهل ایمان، شما هم یاران خدا باشید چنان که عیسی مریم به حواریین گفت: کیست مرا برای خدا یاری کند؟ آنها گفتند: ما یاران خداییم. پس (با آن همه معجزات) طایفه‌ای از بنی اسرائیل به او ایمان آوردند و طایفه‌ای کافر شدند، ما هم آنان را که ایمان آوردند مؤید و منصور گردانیدیم تا بر دشمنشان ظفر یافتند.

محمود

جمع حوّارى و آن از حور به معنى سفیدى است (مجمع) یاران مخصوص را حوّارى گویند که گویا قلوبشان در یارى کردن پاک و مانند جامه‏سفید است . اینکلمه در قرآن کریم فقط در یاران خاصّ عیسى به کار رفته استولى در روایات در یاران مخصوص حضرت رسول و ائمه اطهار علیهم السلام نیز استعمال شده است [آل عمران:۵۲] این لفظ مجموعاً پنج بار در قرآن آمدهاست: مائده ۱۱۱و۱۱۲، وصف ۱۴. ناگفته نماند در مفردات راغب و مجمع البیان و غیره در علّت این تسمیه وجوهى نقل شده که بعید به نظر مى‏رسد .

عباس

«حواریون» جمع «حَوارىّ» از مادّه «حَوَر» به معناى شستن و سفید کردن است و گاهى به هر چیز سفید نیز اطلاق مى شود و لذا غذاهاى سفید را عرب «حوارى» مى گوید; و حوریان بهشتى را نیز به این جهت «حورى» مى گویند که سفید پوست اند یا سفیدى چشمانشان درخشنده (و سیاهى آن کاملاً سیاه است).

ابراهیم

«مستحضرید که امر شده‌ایم بعد از نمازهای واجب ـ که مظان استجابت دعاست ـ از خدای تعالی، ازدواج با حورالعین را بخواهیم. رزقنا الله و ایاکم بفضله!!!!!!!!»
واقعا با عقل جور درمی‌آید که رهبر یک مرام و مسلک درظاهر عرفانی، آرزویش همبستر شدن با حورالعین باشد؟؟؟؟ و مریدانش را نیز ترغیب به چنین آرزویی بکند؟
درست که در برخی تعالیم دینی پاداش نیک بسیاری از اعمال صالح را حورالعین دانسته‌اند اما آیا یک مؤمن واقعی باید به امید داشتن چنین پاداشی عمل صالح انجام دهد؟ رسیدن به مقام رضای الهی و همنشینی با اولیاءالله در کدام بخش از آرزوهای جناب حاج فردوسی جای دارد؟!!! آیا اینکه در بالابردن عرفان از پاداش‌های مادی صحبت کنیم، باهم در تناقض نخواهند بود؟ عارف کسی است که از لذات مادی و جسمانی خود دل می‌کند و به سمت لذات عرفانی و معنوی روی می‌آورد. عارف اهل معامله از جنس دنیوی و امیال نفسانی نیست! اگر جناب حاج فردوسی خود را یک عارف می‌داند و ادعای مرامی عارفانه دارد،پس چرا پیروانش را به چیزی غیر از مرام عرفا فرامی‌خواند؟!!!
این تضاد در معانی و مفاهیم و کلمات مفهوم خوبی ندارد.
همبستر شدن با حورالعین بهشتی چیزی جز رسیدن به یک میل نفسانی است؟ بله در اینکه از ازدواج با حوریان بهشتی به عنوان پاداش نیکوکاران یاد شده شکی نیست، اما آیا می‌توان قبول کرد که یک مؤمن و عارف واقعی ازمیان آن‌همه پاداش و هدایای باارزشی که خداوند وعده‌اش را داده. تنها به همین نوع پاداش که رنگ و بوی دنیوی دارد بسنده کند؟ انگار به کودکی به عنوان جایزه فقط یک شکلات بدهند!
چرا در این مطلب به اینکه در تعالیم الهی اشاره شده که مردان و زنان مؤمن در بهشت از خداوند مهربان برای پاداش خود، همسران پاک و مطهر زمینی‌شان را طلب می‌کنند اشاره نشده؟
مخاطبان محترم بهتر است با درایت و بصیرت بیشتری مطالب این سایت را مطالعه بفرمایند.
والله اعلم بما فی قلوب المؤمنین…

دنیا

این نکته رو به خانومایی که میگن نامردیه که چرا زن ها حوری ندارن میگم حوری نتیجه انجام عمل صالح می باشد حال اون خانوم هایی که وارد بهشت میشن مثل مومنین انجام دهنده کار نیک هستن بخاطر همین اون زن مومن به همراه شوهر مثل پادشاه و ملکه زندگی میکنن و اینم بگم چون خودشون انجام دهنده کار نیک هستن زیبایی که بدست میارن از حوری ها هم بیشتر میشه اگه به عدالت خدا و رحمانیتش شک ندارین مطمعن باشین خدا خوب بلده چطوری توبهشت بهتون حال بده!بازم تاکید میکنم زیبایی شما از حوری ها بیشتر میشه ضمنا حوری ها فقط آماده خدمت به مومنین هستن ولی همونطور که گفتن شما از نعمت های بهشت هم لذت میبرین!

حدیث

بعضی از آیات قرآن از مهیا بودن حور العین (زنان و مردان زیبای بهشتی) برای استمتاع جنسی مردان و زنان نیکو کار صحبت شده و برخی از ویژگی های آنان بیان شده است اما باید گفت در بهشت لذت های بسیار شیرین تر از لذت تمتع های جنسی وجود دارد که بعید است مردان و زنان نیکو کار و اهل بهشت (که پرده های جهل از جلو چشمان آنها کنار رفته و دارای بصیرت و آگاهی کامل شده اند) آن نعمت ها و لذت های لذیذ تر و شیرین تر و با ارزش تر را رها کرده و خود را با لذت های جنسی آنهم به به شکل دنیایی آن که در ذهن و انسان های دنیایی است بپردازند.

fa فارسی
X